Új fejlesztéseken dolgozik a hazai tulajdonban lévő Montana: egy automatikus megfigyelést és riasztást lehetővé tévő biztonsági rendszert, továbbá egy telefonbeszélgetéseket automatikusan szöveggé alakító elemzőrendszert hoznak létre vállalati felhasználók bevonásával.
A Montana az elmúlt időszakban a közigazgatási megrendelések gazdasági válsággal összefüggő összpiaci visszaesésére reagálva hangsúlyosabban fordult a magánszektor felé, és innovatív megoldásokkal új piaci szegmensekbe készül betörni - nyilatkozta a közelmúltban tartott beszélgetésen
Preklet István, a Montana Tudásmenedzsment Kft. év elején kinevezett ügyvezető igazgatója. Az egyik ilyen fejlesztés a Digisec névre hallgató kamerás megfigyelő rendszer, amely folyamatos emberi jelenlét nélkül használható a különböző helyszínek figyelemmel követésére.
A fejlesztés egy másfél éves projekt keretében zajlik. Az intelligens kamerák képeit a rendszer összegyűjti és központilag elemzi azokat, amelyeken előre meghatározott eseményeket képes azonosítani. Az adott események észlelését követően rögtön riasztást ad ki a rendszer, és a felügyeletet végző személyek azonnal visszajátszhatják a riasztás alapjául szolgáló felvételeket, és ha szükséges, be tudnak avatkozni.
Tipikus mozgássorok ■ Preklet István hangsúlyozta: a kereskedelmi forgalomban beszerezhető intelligens ipari kamerák különböző objektumokat, személyeket, illetve ezek mozgását is követni tudják, és a rendszer a különböző helyzetekben lezajló tipikus mozgássorok - vagy éppen az ezektől való eltérés - alapján jelez. Ilyen, riasztásra okot adó helyzet lehet például egy otthagyott táska, az egyszerre felemelt kezek vagy a készpénz számolás nélküli átadása.
A Montana reményei szerint minden olyan helyen - így többek között reptereken vagy bankfiókokban - hasznos lehet a rendszer, ahol szigorú biztonsági követelmények alapján folyamatosan követniük kell az eseményeket. A várhatóan idén ősszel záruló kutatási-fejlesztési projektben a MKB Bank néhány bankfiókjában implementálják a rendszert. Az ügyvezető szerint a világpiacon ugyan akad néhány cég, amely hasonló terméket kínál, ezek azonban "őrült drágák". Ezeknél a Digisec több nagyságrenddel olcsóbban lesz telepíthető, ami annak köszönhető, hogy a képek, illetve az események feldolgozását az intelligens kamerák is el tudják végezni.
Intelligens ügyfélszolgálat ■ A Montana másik innovációja az Infovadász szövegbányászati szoftverre épülő Monspeach megoldás. Az Infovadász intelligens tartalomkeresésre használható, a korábban az angol Autonomy IDOL motorjára épülő, a felhasználók számára egyszerű kezelhetőséget biztosító felület alá a közelmúltban saját szövegbányászati motort fejlesztettek, így immár nem csak nagyvállalatok számára érhető el a megoldás.
A Vodafone Magyarországgal közösen fejlesztett Monspeach lehetővé teszi, hogy a telefonbeszélgetéseket szöveggé alakítsák, és elemezzék azok tartalmát. A fejlesztés jelenleg is folyik, a pilot projekt pedig valószínűleg nyáron indulhat el a Vodafone-nál. A rendszer segítségével a telefonos ügyfélszolgálati kolléga előtt a beszélgetéssel párhuzamosan, automatikusan megjelennek a hallottakkal kapcsolatos információk, így például a különböző díjcsomagok árazása. Az azonnali online kiszolgálás mellett a meglévő hangadattárak feldolgozására és elemzésre is alkalmas lehet a rendszer.
Preklet István szerint az alkalmazás a legrondább beszédnél is 70 százalék feletti hatékonysággal alakítja a beszédet szöveggé, az előre meghatározott kulcsszavakat, így például a szolgáltatások neveit pedig szinte hiba nélkül felismeri. Mindez a speciális felhasználásoknál, ahol pontosan definiálni lehet a kulcsszavakat, már bőven elegendő lehet arra, hogy rögtön, automatikusan reagálni tudjanak a beszédben elhangzottakra vagy pedig elemezzék a szöveggé alakított hangot.