Mára minden jelentős szállító előállt az üzleti intelligencia eszközének mobilos kiterjesztésével, amellyel iPaden vagy okostelefonon is folyamatosan nyomon követhetők a vállalatok kulcsmutatói. Itthon is van már példa működő mobil BI rendszerre: a MAVIR-nál átláthatóbb lett a cégműködés és a tervezés is pontosabb lett az elmúlt hónapokban.
A okos mobileszközök terjedése a vállalatoknál idén minden korábbinál gyorsabb volt idén, és a következő években is tovább folytatódik a szédítő mértékű bővülés. Az IDC előrejelzése szerint a vállalati okostelefonok átlagos éves növekedési üteme 21,9 százalék lesz 2014-ig, amikor várhatóans 61,1 millió eszközt vásárolnak majd meg a cégek világszerte. Ennél is gyorsabb mértékben terjed a trend, hogy a magáncélra vásárolt mobiltelefonokat munkára fogják: a vállalati felhasználású magántelefonok várható átlagos éves növekedési üteme eléri a 25,9 százalékot és 2014-ig 98,9 milliós piacra számít az IDC. Már megkezdődött, de 2012-ben erősödik meg igazán a tabletek vállalati térhódítása: bár Magyarországon kissé lassabb lehet a céges invázió, de a táblagépek már a hazai köztudatba is beférkőztek.
A növekedés hajtóerői a bővülő képességek és a vállalati támogatás fejlődése. Az új eszközök vállalati alkalmazások széles palettáját képesek futtatni, eleget téve a növekvő igényeknek. Az eddigi okostelefon bevezetések többsége az elemzők szerint taktikai okokból történt, de már világszerte látszanak annak jelei, hogy bizonyos szervezetek stratégiailag is tervezik ezen eszközök alkalmazását. A mobil alkalmazásokon belül már ma is az egyik legkedveltebb kategóriát adják az üzleti alkalmazások, és az előrejelzések szerint a jövőben is a munkavégzést segítő appok tehetik ki. Ezek közül is az értékesítési terület (salesforce) mobilizáció, a döntéshozatal támogatása, az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) és az üzleti intelligencia (BI) lehetnek azok a területek, ahol a mobilitás hozzáadott értéket adhat.
Az elmúlt években globális gazdasági gyengélkedés a vállalati vezetőknek a korábbinál is fontosabb lett, hogy folyamatosan képben legyenek, mi történik a cégükben. Ennek köszönhetően az elmúlt években is bővült a céges jelentések készítését és emészthető formában történő gyors megjelenítését lehetővé tévő üzleti intelligencia alkalmazások piaca. Korábban a BI alkalmazások az átlagos felhasználók számára bonyolultak voltak, mára azonban elvárás lett a kényelmes és hatékony kezelhetőség, így például a mobil eszközökről való hozzáférés is.
A hazai szakemberek körében elvégzett BI-TREK kutatás szerint a mobil üzleti intelligencia eszközöket a hazai szakemberek elsősorban a vezetői tájékoztatás eszközének tartják, egyelőre kisebb fontosságot tulajdonítva a területen dolgozó munkatársak információellátásának. Egyelőre azonban kevés olyan vállalat akadt, amely itthon mobileszközökön is elérhetővé tette volna az üzleti jelentéseket.
Az első fecskék között van a hazai villamosenergia-hálózat felügyeletét ellátó MAVIR Zrt., ahol már 2010-ben elkezdték vizsgálni valamilyen, a vezetői döntéseket támogató mobil BI megoldás bevezetésének lehetőségét (a MAVIR-nál már addig is létezett eszköz és karbantartás menedzsment alkalmazásra épülő mobil terepi támogatás; a Syclo alkalmazás munkautasítások és egyéb információval látja el a terepen dolgozó kollégákat).
- A legfelső vezetés pontosabb, gyorsabb információszolgáltatást, könnyen kezelhető és magas információ tartalmú beszámolókat szeretett volna kapni, amely a vezérigazgatótól az osztályvezetői szintig egységes és transzparens – hangsúlyozta Tóth Péter, a MAVIR gazdasági igazgatója a közelmúltban a Bitport szakmai támogatásával lezajlott IDC Üzleti Mobilitás Konferencián, ahol a vállalatnál bevezetett megoldást ismertette.
Amint azt a gazdasági vezető elmondta: a meglévő beszámolási struktúrák nem tették lehetővé az adatok, trendek elemzését. Mivel az adatokat jellemzően Excel-táblázatokban tárolták, a beszámolási adatok csak havi szinten (beszámolókból) voltak elérhetőek, nem volt pontos hónapon belüli lekövetésre lehetőség. A felsővezetés részéről megfogalmazódott az igény a magas fokú vizualizációra és mobilitásra; a gazdasági, pénzügyi információk megjelenítését új elemzési dimenziókkal, magas fokú vizualizációval szerették volna megoldani.
Az IT a beszerzendő mobil BI megoldással szemben azt a követelményt fogalmazta meg, hogy a kiválasztott eszköz képes legyen a MAVIR által használt adatbázisokhoz, egyéb (BI) rendszerekhez csatlakozni, azokban tárolt adatokon elemzéseket végezni, és az elemzéseket és dokumentumokat különböző csatornákon lehessen elérni (számítógépen, weben, iPadan vagy iPhone-on). Megoldandó feladat volt az adatbiztonság és a jogosultságok kezelése is (azaz, hogy a különböző vezetői szinteken különböző mélységű adatokat tudjanak automatikusan elérni). További igény volt, hogy a rendszert könnyen és költséghatékonyan lehessen továbbfejleszteni, üzemeltetni; hosszabb távon pedig a MAVIR által már használt egyéb BI rendszerek és adatbázisok konszolidációját, és az azokban tárolt adatok lehető legegyszerűbb megjelenítését szerették volna elérni – magyarázta Tóth Péter.
A MAVIR a mobil BI megoldásával elsőként a nemzetközi piacra lépő Microstrategy megoldása mellett döntött. A megvalósítás 2010. novemberében kezdődött helyzetfelméréssel, illetve tervezéssel, és egy mini pilotot is lefolytattak. A bevezetés idén év elején kezdődött, tavasz folyamán kötötték össze a rendszert az SAP-val, amelyből az üzleti intelligencia rendszer a költség és beruházási adatokat nyeri, később az egyéb adatbázisokból származó telefon számlázási és használati adatokat, illetve az eszköznyilvántartás adatokat is megjeleníthetővé tették a rendszerben.
A mobil BI rendszerben az igazgatók a tevékenységükhöz kapcsolódó beruházási, költség és kulcsmutató (KPI) adatokat láthatják a BI rendszerekben előszeretettel alkalmazott műszerfalakon (dashboard). A kiválasztott tételre kattintva pedig annak grafikus megjelenítéséhez juthatnak.
A MAVIR vezetőinek tapasztalatai szerint a mobil BI rendszer bevezetését követően folyamatosan lehetőségük nyílik a vállalat üzleti mutatóinak követésére, ami a tervezésre is jótékony hatással van; az üzleti tervek megfogalmazásánál sokkal pontosabb számokkal dolgozhatnak. A szervezeten belül erősödött a kontrolling funkció erősödése: az eltérések elemzése immár nem csak a terv kontrolling osztály segítségével végezhető el, hanem a költséghelyi felelősök önállóan is képesek elemezni a rendelkezésre álló adatokat.
A bevezetett megoldás rámutatott a régebben alkalmazott koncepció hiányosságaira, és lehetőséget adott a transzparensebb működés megvalósítására. Az sem utolsó szempont, hogy mivel a vezetők iPadeket kaptak, amelyen a mobil BI rendszer jelentéseit követhetik, így a vezetői értekezleteken megszűnt a papír alapú beszámolás is – hangsúlyozta a MAVIR gazdasági igazgatója.
Az okos mobileszközök terjedése a vállalatoknál idén felgyorsult, és a következő években is tovább folytatódik a szédítő mértékű bővülés. Az IDC előrejelzése szerint a vállalati okostelefonok átlagos éves növekedési üteme 21,9 százalék lesz 2014-ig, amikor várhatóan 61,1 millió eszközt vásárolnak majd meg a cégek világszerte. Ennél is gyorsabb mértékben terjed a trend, hogy a magáncélra vásárolt mobiltelefonokat munkára fogják: a vállalati felhasználású magántelefonok várható átlagos éves növekedési üteme eléri a 25,9 százalékot és 2014-ig 98,9 milliós piacra számít az IDC.
Az okostelefonok magyarországi piaca (ezer darab)
Forrás: IDC
Már megkezdődött, de 2012-ben erősödik meg igazán a tabletek vállalati térhódítása: bár Magyarországon kissé lassabb lehet a céges invázió, de
a táblagépek már a hazai köztudatban is egyre hangsúlyosabbak.
Népszerűek az üzleti alkalmazások ■ A növekedés hajtóerői a bővülő képességek és a vállalati támogatás fejlődése. Az új eszközök vállalati alkalmazások széles palettáját képesek futtatni, eleget téve a növekvő igényeknek. Az eddigi okostelefon bevezetések többsége az elemzők szerint taktikai okokból történt, de már világszerte látszanak annak jelei, hogy bizonyos szervezetek stratégiailag is tervezik ezen eszközök alkalmazását.
A mobil alkalmazásokon belül már ma is az egyik legkedveltebb kategóriát adják az üzleti alkalmazások, és az előrejelzések szerint a jövőben is a munkavégzést segítő appok tehetik ki. Ezek közül is az értékesítési terület (salesforce) mobilizáció, a döntéshozatal támogatása, az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) és az üzleti intelligencia (BI) lehetnek azok a területek, ahol a mobilitás hozzáadott értéket adhat.
A mobil üzleti intelligencia piac
az elmúlt másfél évben hihetetlen mértékben felpörgött: a sort tavaly júliusban a legnagyobb független BI szállító, az amerikai Microstrategy nyitotta az iPadre, illetve iPhone-ra optimalizált alkalmazása bejelentésével. Ugyanezen eszközökre a SAS analitikai eszköztára az idén áprilisban, az Oracle üzleti intelligencia alkalmazása pedig májusban debütált.
Vezetői tájékoztatás ■ Az elmúlt években a globális gazdasági gyengélkedés miatt a vállalati vezetőknek a korábbinál is fontosabb lett, hogy folyamatosan képben legyenek, mi történik a cégükben. Ennek köszönhetően az elmúlt években is bővült a céges jelentések készítését és emészthető formában történő gyors megjelenítését lehetővé tévő üzleti intelligencia alkalmazások piaca. Korábban a BI alkalmazások az átlagos felhasználók számára bonyolultak voltak, mára azonban elvárás lett a kényelmes és hatékony kezelhetőség, így például a mobil eszközökről való hozzáférés is.
A hazai szakemberek körében elvégzett idei BI-TREK kutatás szerint a mobil üzleti intelligencia eszközöket
a hazai szakemberek elsősorban a vezetői tájékoztatás eszközének tartják, egyelőre kisebb fontosságot tulajdonítva a területen dolgozó munkatársak információellátásának. Egyelőre azonban kevés olyan vállalat akadt, amely itthon mobileszközökön is elérhetővé tette volna az üzleti jelentéseket.
Itthon is akad már példa ■ Az első hazai fecskék között van a villamosenergia-hálózat felügyeletét ellátó MAVIR Zrt., ahol már 2010-ben elkezdték vizsgálni valamilyen, a vezetői döntéseket támogató mobil BI megoldás bevezetésének lehetőségét (a MAVIR-nál már addig is létezett eszköz és karbantartás menedzsment alkalmazásra épülő mobil terepi támogatás; a Syclo alkalmazás munkautasítások és egyéb információval látja el a terepen dolgozó kollégákat).
- A legfelső vezetés pontosabb, gyorsabb információszolgáltatást, könnyen kezelhető és nagy információtartalmú beszámolókat szeretett volna kapni, amely a vezérigazgatótól az osztályvezetői szintig egységes és transzparens – hangsúlyozta
Tóth Péter, a MAVIR gazdasági igazgatója a közelmúltban
a Bitport szakmai támogatásával lezajlott IDC Üzleti Mobilitás Konferencián, ahol a vállalatnál bevezetett megoldást ismertette.
A gazdasági vezető elmondta: a meglévő beszámolási struktúrák nem tették lehetővé az adatok, trendek elemzését. Mivel az adatokat korábban jellemzően Excel-táblázatokban elemezték, a beszámolási adatok csak a havi beszámolókból voltak elérhetőek, nem volt pontos hónapon belüli lekövetésre lehetőség. A felsővezetés részéről megfogalmazódott az igény a magas fokú vizualizációra és mobilitásra.
Az IT a beszerzendő mobil BI megoldással szemben azt a követelményt fogalmazta meg, hogy a kiválasztott eszköz képes legyen a MAVIR által használt adatbázisokhoz, egyéb (BI) rendszerekhez csatlakozni, azokban tárolt adatokon elemzéseket végezni, és az elemzéseket és dokumentumokat különböző csatornákon lehessen elérni (számítógépen, weben, iPadon vagy iPhone-on). Megoldandó feladat volt az adatbiztonság és a jogosultságok kezelése is – azaz, hogy a különböző vezetői szinteken különböző mélységű adatokat tudjanak automatikusan elérni.
További igény volt, hogy a rendszert könnyen és költséghatékonyan lehessen továbbfejleszteni, üzemeltetni; hosszabb távon pedig a MAVIR által már használt egyéb BI rendszerek és adatbázisok konszolidációját, és az azokban tárolt adatok lehető legegyszerűbb megjelenítését szerették volna elérni – magyarázta Tóth Péter.
Folyamatos figyelem ■ A MAVIR a Microstrategy megoldása mellett döntött. A megvalósítás 2010 novemberében kezdődött helyzetfelméréssel, illetve tervezéssel, majd egy mini pilotot is lefolytattak. A bevezetés idén év elején kezdődött, tavasz folyamán kötötték össze a rendszert az SAP-val, amelyből az üzleti intelligencia rendszer a költség és beruházási adatokat nyeri, később az egyéb adatbázisokból származó telefon számlázási és használati adatokat, illetve az eszköznyilvántartás adatokat is megjelenítik a rendszerben.
A mobil BI rendszerben az igazgatók a tevékenységükhöz kapcsolódó beruházási, költség és kulcsmutató (KPI) adatokat láthatják a BI rendszerekben előszeretettel alkalmazott műszerfalakon (dashboard). A kiválasztott tételre kattintva pedig annak grafikus megjelenítéséhez juthatnak.
Erősödő kontrolling ■ A MAVIR vezetőinek tapasztalatai szerint a mobil BI rendszer bevezetését követően folyamatosan lehetőségük nyílik a vállalat üzleti mutatóinak követésére, ami a tervezésre is jótékony hatással van; az üzleti tervek megfogalmazásánál sokkal pontosabb számokkal dolgozhatnak. A szervezeten belül erősödött a kontrolling funkció erősödése: az eltérések elemzése immár nem csak a terv kontrolling osztály segítségével végezhető el, hanem a költséghelyi felelősök önállóan is képesek elemezni a rendelkezésre álló adatokat.
A bevezetett megoldás rámutatott a régebben alkalmazott koncepció hiányosságaira, és lehetőséget adott a transzparensebb működés megvalósítására. Az sem utolsó szempont, hogy mivel a vezetők iPadeket kaptak, amelyen a mobil BI rendszer jelentéseit követhetik, így a vezetői értekezleteken megszűnt a papír alapú beszámolás is – hangsúlyozta a MAVIR gazdasági igazgatója.