A HP Labs munkahelyi közösségi hálózata tulajdonképpen nem is közösségi hálózat, de saját magát építi, és a fejlesztők szerint nem fenyegetik a hagyományos megoldások gyakori buktatói sem.
Az utóbbi években startup vállalkozások (Yammer) és nagy informatikai vállalatok (IBM) is előálltak saját megoldásaikkal, amelyek a közösségi és kollaborációs megoldások munkahelyi implementációját célozzák. Ezek általában hasonló módon működnek, mint a jól ismert konzumer szolgáltatások, ami azonban hátrányokkal is jár. Míg a Facebookra vagy a Twitterre szórakozni és "szocializálódni" járnak a felhasználók, addig a munkahelyükön elsősorban problémák megoldásához keresnének adatokat vagy gyors személyes segítséget.
Automata közösség ■ A kollégákkal való közösségi hálózatosdit sokan érezhetik erőltetettnek, márpedig az egész kezdeményezés értelmetlenné válik, ha nem, vagy csak ímmel-ámmal vesznek részt benne. Ahogy a többség szívesen megosztja tevékenységét vagy státuszát a barátokkal és ismerősökkel, a munkahelyen már eszük ágában sincs ilyet tenni. Nem csoda, hogy a céges közösségi és kommunikációs megoldásokat sokan tartják kontraproduktívnak, ami igaz is lehet egy olyan környezetben, ahol mindenki csak a saját hátát védi.
A HP Labs kutatói szerint a megoldás egy passzívabb, automatizáltan működő hálózat lehet, amely saját magát építi fel. A
Collective Project néven fejleszett alkalmazás indexeli és követi az összes belső dokumentumot, amelyet a HP sokezer dolgozója hoz létre vagy nyit meg. A dokumentumokhoz tartalmuk alapján tematikus keresőszavakat rendel, a hasonlóságok feldolgozása után pedig minden téma és minden egyes felhasználó köré egyfajta tudástérképet épít. Így a rendszerben mindenki könnyen kapcsolatba léphet azokkal, akik "következtetett hozzáértéssel" rendelkeznek egy adott ügyben, és felteheti neki kérdéseit.
Nem a Nagy Testvért építik ■ A Collective Project fejlesztésében résztvevő HP Labs Israel vezetője,
Ruth Bergman szerint a megoldás azért működik jól, mert a kollégáknak nem kell frissítgetniük a profilokat, nem kell saját maguknak meghatározniuk, mihez értenek vagy mi érdekli őket, legfőképpen pedig nem kell a kereséssel bajlódniuk, ha meg akarják találni a megfelelő személyt vagy információt. A rendelkezésre álló tudás így azonnal hozzáférhetővé válik, megspórolva a bevitel és a kutatás nehézkes folyamatát, a program pedig az új dokumentumok átfésülésekor az új felhasználókat is automatikusan felveszi a hálózatba.
A Technology Review képén jól látszik, hogy a Collective Project hogyan vizualizálja az egyes kollégák közöötti kapcsolatokat
Az alkalmazás a vállalati levelezést egyelőre nem fésüli át, bár ez a funkció bármikor hozzáadható. Ezzel kapcsolatban azonban óvatosan kell eljárni, gondosan mérlegelve az adatvédelmi és személyiségi jogi kérdéseket. A rendszer jelenlegi állapotában a különböző fájlokhoz is csak akkor biztosít hozzáférést, ha annak tulajdonosa ezt engedélyezi – egyéb esetben maga a program elemzi ugyan a tartalmukat, mások által azonban nem teszi azt kereshetővé vagy megtekinthetővé. Persze az is valószínű, hogy ez önmagában még nem oszlatja el a "közösségi hálózat" kifejezést övező paranoiát, legyen szó az alkalmazottakról vagy a megoldást bevezető cég jogászairól.
Piacra kerülhet ■ Pillanatnyilag a HP az egyetlen ilyen cég, de Ruth Bergman elképzelhetőnek tartja, hogy a Collective Project később a nagyvállalati piacot célzó kereskedelmi termék formájában is megjelenik majd. Nyilvánvaló, hogy a megfelelő nagyságú szervezet esetében a rendszer igen hasznosnak bizonyulhat, az adatbányászat újszerű eszközeitől kezdve egészen a földrajzilag is nagy távolságban dolgozó kollégák összekapcsolásáig. A legfrissebb hírek szerint egyébként úgy fest, hogy a HP-nál egy darabig nem bővül tovább a projektben szereplő felhasználói profilok száma: a vállalat a héten jelentette be, hogy 2014-ig
megválik 27 ezer embertől, vagyis alkalmazottainak 8 százalékától.