Tervezés, előrejelzés, nagy mennyiségű adat vagy a közösségi háló elemzés: a hazai nagyvállalatok körében is ezek lesznek az üzleti intelligenciával kapcsolatos slágertémák 2012-ben. A hazai BI szállítók szerint egyre többen vesznek majd igénybe szöveg- vagy hangelemző szoftvereket is a marketing vagy az ügyfélszolgálat támogatására.
Az üzleti intelligencia (Business Intelligence - BI) megoldások az elmúlt években új lökést kaptak a gyengélkedő gazdasági környezetben, a vállalatoknak a korábbinál is fontosabb lett, hogy pontos információkkal rendelkezzenek az üzlet alakulásáról. A magyar üzleti intelligencia piac az elmúlt időszakban is gyorsan fejlődött, és a következő két évben 5 százaléknál nagyobb mértékben növekedhet
a magyarországi üzleti intelligencia piac az IDC szerint.
Nagy pálya ■ - Bőven van még itthon pálya az üzleti intelligencia hazai vállalati felhasználásának bővülése terén; az általunk indított projektek száma 2011-ben sem csökkent - erősítette meg kérdésünkre
Sipos Ferenc, az IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. üzleti intelligencia ágazatának igazgatója. A Magyar Telekom Nyrt. vállalati üzletágához (T-Systems) tartozó IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. az első hazai rendszerintegrátorok között, több mint másfél évtizeddel ezelőtt kezdett el foglalkozni üzleti intelligenciával, az elmúlt években elért 1,5-2 milliárd forint közötti BI-ból származó árbevételével, évi 100 körüli projekttel a magyar üzleti intelligencia piac legnagyobb szereplőjének számít.
A BI megoldások legnagyobb "fogyasztói" itthon hagyományosan a pénzintézetek, valamint a távközlési szolgáltatók; Sipos Ferenc szerint emellett várhatóan az államigazgatásban és az egészségügyben is beindul a BI rendszerek alkalmazása. Az államigazgatásban idén zárult le egy nagy, több éve futó projekt, amelynek keretében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy
új szemléletű, adóalanycentrikus adattárházat vezetett be.
Szociális háló ■ A szakember szerint ezen a téren a legérdekesebb folyamatok a pénzintézeti szektorban zajlanak: bár a bankok és biztosítók a jelenlegi gazdasági környezetben nagyon óvatosan költenek fejlesztésekre, a mostani helyzet új igényeket is támasztott az elemzésekre. Amellett tehát, hogy a pénzintézeteknél 2011-ben is folytatódtak a hagyományos adattárház-fejlesztések, az analitikus ügyfélkapcsolat-menedzsmentnek (customer relationship management - CRM) egyre nagyobb szerepe lett, különösen a csalásfelderítéssel, továbbá a keresztértékesítéssel kapcsolatos elemzések terén.
Akadt olyan projekt is, amelynek keretében nemzetközi léptékkel is újszerűnek számító szociálisháló-elemző megoldást vezetett be egy hazai bank, ami szintén a csalások felderítését, valamint a hitelbedőlések elleni védekezést támogathatja, de a kapcsolati hálók feltérképezése akár az új ügyfelek akvizícióját is segítheti.
A telekom-szektorban szintén folytatódtak a hagyományos adattárház és analitikus CRM projektek: a Magyar Telekomnál bevezették a SAS kampánymenedzsment megoldását, és idén egy tervezőrendszer bevezetése is lezárult a legnagyobb távközlési szolgáltatónál. A Telenor szintén 2011 folyamán jelentette be, hogy a Teradatát választotta az analitikai és adatmenedzsment szolgáltatások partnereként. A hívásforgalmi adatok mélyebb elemzéséből nyert új üzleti betekintés a Telenor számára az üzleti folyamatok továbbfejlesztését alapozza meg; előfizetői számára pedig kedvezőbb tarifákat biztosít, illetve ügyfélbarát megoldásokkal támogatja a szolgáltatások megrendelését és módosítását.
Tervezés, előrejelzés, "big data" ■ Sipos Ferenc szerint a hazai BI szakma az elkövetkező időszakban három nagy területre fog fókuszálni, ezek a tervezés, az előrejelzés, továbbá a nagy adatmennyiségek elemzése. Az első két terület esetében ma már a hazai nagyvállalatok vezetői számára is egyre kevésbé kérdéses, hogy a vállalat, illetve az általa kínált szolgáltatások hatékony működtetéséhez megkerülhetetlen a mélyebb, analitikával megtámogatott tervezés.
A mobiltelefonok, az üzleti alkalmazások vagy éppen a közösségi oldalak folyamatosan ontják magukból az adatokat, amit kezelhetővé és elemezhetővé kell tenniük a vállalatoknak. Emiatt már a hazai pénzintézeteknél és távközlési cégeknl is napirenden van a nagymennyiségű adatok elemzése. Az IQSYS szakértője szerint már 2011-ben is sok vállalat gondolkozott rajta, de végül nem indultak be ezek a fejlesztések, 2012-ben azonban mindkét iparágban lesznek ilyen projektek.
A nagy adatmennyiségek elemzéséhez kapcsolódik az úgynevezett nem strukturált (az adatbázisokon kívül található) adatok - így például szövegek vagy hangállományok - elemzése. Az IQSYS szöveges adatok elemzését lehetővé tévő megoldását már több helyen alkalmazzák sajtófigyelésre, de akár konkurenciafigyelésre is használható lehet egy ilyen rendszer.
Automatizált modellek ■ Üzleti intelligencia gyűjtőnév alatt nagyon sokféle különböző megoldást értenek, az IDC a hagyományos adattárházak, riportoló és elemző mellett külön csoportként
ide sorolja a fejlett analitikai eszközöket, amelyek már a matematikai módszerek alkalmazott felhasználását teszik lehetővé statisztikai szoftverekkel, gépi intelligencia felhasználásával.
- Amíg a hagyományos BI eszközök elsősorban a meglévő információk minél könnyebben feldolgozható formában való megjelenítését teszik lehetővé, a fejlett analitikai rendszerek segítségével a megkapott információk felhasználásával olyan modelleket lehet készíteni, amelyek "önálló életre kelnek". Így például egy banki ügyfélnél elemezhetik, hogy mekkora a lemorzsolódás esélye, és automatikusan beavatkozhatnak, mielőtt az ügyfél felbontaná a szerződését - magyarázta
Körmendi György, a prediktív analitikai eszközök vezető szállítójaként ismert, az IBM által néhány éve felvásárolt SPSS magyar leányvállalatának ügyvezetője.
A különbség a hagyományos vállalatok és például az e-businessre épülő cégek - mint a Google, az Amazon vagy a Facebook -, hogy míg az utóbbiak működésébe kezdettől be vannak ágyazva ezek az automatizmusok, addig a hagyományos cégek számára általában óriási kihívást jelent, hogy miként tudják az üzleti folyamataikat analitika és gépi intelligencia segítségével felgyorsítani, illetve automatizálni.
Egyénre szabva ■ Lassú átalakulás azonban a körükben is megfigyelhető, így az egyénre szabott marketing és ügyfélkezelés már nem pusztán szóvirág, de egyre több helyen valóság. A banki kockázatkezelés vagy a biztosítási konstrukciók kidolgozása esetében már régebb óta bevett a prediktív analitikai megoldások használata, de a gazdasági környezet hatására szigorodó hitelfelvétel miatt a hitelelőkészítő rendszereknél is egyre gyakoribb a használatuk.
A piac abban a tekintetben is átalakulóban van, hogy a cégek nem egy-egy terméket hanem teljeskörű megoldásokat keresnek tanácsadással, szolgáltatásokkal. Ezt felismerve az SPSS Hungary az AITIA-val összefogva 2011-ben egy hang- és szövegbányászati technológiákat ötvöző megoldással állt elő Clemvoice néven, amely lehetővé teszi, hogy például egy call centerben lezajlott összes beszélgetést automatikusan szöveggé alakítsák, és ezeket elemezzék.
A rendszer már használják az Aegon Magyarországnál, ahol közel egymillió hívást kezelnek évente. Ez azt jelenti, hogy majdnem hetvenezer órán át beszélnek a call center operátorokkal az ügyfelek, azaz egy év alatt majdnem nyolc évnyi beszélgetés keletkezik. A rendszerrel egy óra alatt négyórányi hanganyagot lehet feldolgozni, így a hívás másnapján a telesales már konkrét ajánlattal hívhatja fel az ügyfelet, de a szöveganalitikai megoldás révén a marketing, az analitikus CRM és a PR-részleg is új információkhoz juthat az ügyfelekről.