Tervezés, előrejelzés, nagy mennyiségű adat vagy a közösségi háló elemzés: a hazai nagyvállalatok körében is ezek lesznek az üzleti intelligenciával kapcsolatos slágertémák 2012-ben. A hazai BI szállítók szerint egyre többen vesznek majd igénybe szöveg- vagy hangelemző szoftvereket is a marketing vagy az ügyfélszolgálat támogatására.
Az üzleti intelligencia (Business Intelligence - BI) megoldások az elmúlt években új lökést kaptak a gyengélkedő gazdasági környezetben, a vállalatoknak a korábbinál is fontosabb lett, hogy  pontos információkkal rendelkezzenek az üzlet alakulásáról. A magyar üzleti intelligencia piac az elmúlt időszakban is gyorsan fejlődött, és a következő két évben 5 százaléknál nagyobb mértékben növekedhet a magyarországi üzleti intelligencia piac az IDC szerint.

Nagy pálya - Bőven van még itthon pálya az üzleti intelligencia hazai vállalati felhasználásának bővülése terén; az általunk indított projektek száma 2011-ben sem csökkent - erősítette meg kérdésünkre Sipos Ferenc, az IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. üzleti intelligencia ágazatának igazgatója. A Magyar Telekom Nyrt. vállalati üzletágához (T-Systems) tartozó IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. az első hazai rendszerintegrátorok között, több mint másfél évtizeddel ezelőtt kezdett el foglalkozni üzleti intelligenciával, az elmúlt években elért 1,5-2 milliárd forint közötti BI-ból származó árbevételével, évi 100 körüli projekttel a magyar üzleti intelligencia piac legnagyobb szereplőjének számít.

A BI megoldások legnagyobb "fogyasztói" itthon hagyományosan a pénzintézetek, valamint a távközlési szolgáltatók; Sipos Ferenc szerint emellett várhatóan az államigazgatásban és az egészségügyben is beindul a BI rendszerek alkalmazása. Az államigazgatásban idén zárult le egy nagy, több éve futó projekt, amelynek keretében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy új szemléletű, adóalanycentrikus adattárházat vezetett be.

Szociális háló A szakember szerint ezen a téren a legérdekesebb folyamatok a pénzintézeti szektorban zajlanak: bár a bankok és biztosítók a jelenlegi gazdasági környezetben nagyon óvatosan költenek fejlesztésekre, a mostani helyzet új igényeket is támasztott az elemzésekre. Amellett tehát, hogy a pénzintézeteknél 2011-ben is folytatódtak a hagyományos adattárház-fejlesztések, az analitikus ügyfélkapcsolat-menedzsmentnek (customer relationship management - CRM) egyre nagyobb szerepe lett, különösen a csalásfelderítéssel, továbbá a keresztértékesítéssel kapcsolatos elemzések terén.

Akadt olyan projekt is, amelynek keretében nemzetközi léptékkel is újszerűnek számító szociálisháló-elemző megoldást vezetett be egy hazai bank, ami szintén a csalások felderítését, valamint a hitelbedőlések elleni védekezést támogathatja, de a kapcsolati hálók feltérképezése akár az új ügyfelek akvizícióját is segítheti.

A telekom-szektorban szintén folytatódtak a hagyományos adattárház és analitikus CRM projektek: a Magyar Telekomnál bevezették a SAS kampánymenedzsment megoldását, és idén egy tervezőrendszer bevezetése is lezárult a legnagyobb távközlési szolgáltatónál. A Telenor szintén 2011 folyamán jelentette be, hogy a Teradatát választotta az analitikai és adatmenedzsment szolgáltatások partnereként. A hívásforgalmi adatok mélyebb elemzéséből nyert új üzleti betekintés a Telenor számára az üzleti folyamatok továbbfejlesztését alapozza meg; előfizetői számára pedig kedvezőbb tarifákat biztosít, illetve ügyfélbarát megoldásokkal támogatja a szolgáltatások megrendelését és módosítását.

Tervezés, előrejelzés, "big data"
Sipos Ferenc szerint a hazai BI szakma az elkövetkező időszakban három nagy területre fog fókuszálni, ezek a tervezés, az előrejelzés, továbbá a nagy adatmennyiségek elemzése. Az első két terület esetében ma már a hazai nagyvállalatok vezetői számára is egyre kevésbé kérdéses, hogy a vállalat, illetve az általa kínált szolgáltatások hatékony működtetéséhez megkerülhetetlen a mélyebb, analitikával megtámogatott tervezés.

A mobiltelefonok, az üzleti alkalmazások vagy éppen a közösségi oldalak folyamatosan ontják magukból az adatokat, amit kezelhetővé és elemezhetővé kell tenniük a vállalatoknak. Emiatt már a hazai pénzintézeteknél és távközlési cégeknl is napirenden van a nagymennyiségű adatok elemzése. Az IQSYS szakértője szerint már 2011-ben is sok vállalat gondolkozott rajta, de végül nem indultak be ezek a fejlesztések, 2012-ben azonban mindkét iparágban lesznek ilyen projektek.

A nagy adatmennyiségek elemzéséhez kapcsolódik az úgynevezett nem strukturált (az adatbázisokon kívül található) adatok - így például szövegek vagy hangállományok - elemzése. Az IQSYS szöveges adatok elemzését lehetővé tévő megoldását már több helyen alkalmazzák sajtófigyelésre, de akár konkurenciafigyelésre is használható lehet egy ilyen rendszer.

Automatizált modellek Üzleti intelligencia gyűjtőnév alatt nagyon sokféle különböző megoldást értenek, az IDC a hagyományos adattárházak, riportoló és elemző mellett külön csoportként ide sorolja a fejlett analitikai eszközöket, amelyek már a matematikai módszerek alkalmazott felhasználását teszik lehetővé statisztikai szoftverekkel, gépi intelligencia felhasználásával.

- Amíg a hagyományos BI eszközök elsősorban a meglévő információk minél könnyebben feldolgozható formában való megjelenítését teszik lehetővé, a fejlett analitikai rendszerek segítségével a megkapott információk felhasználásával olyan modelleket lehet készíteni, amelyek "önálló életre kelnek". Így például egy banki ügyfélnél elemezhetik, hogy mekkora a lemorzsolódás esélye, és automatikusan beavatkozhatnak, mielőtt az ügyfél felbontaná a szerződését - magyarázta Körmendi György, a prediktív analitikai eszközök vezető szállítójaként ismert, az IBM által néhány éve felvásárolt SPSS magyar leányvállalatának ügyvezetője.

A különbség a hagyományos vállalatok és például az e-businessre épülő cégek - mint a Google, az Amazon vagy a Facebook -, hogy míg az utóbbiak működésébe kezdettől be vannak ágyazva ezek az automatizmusok, addig a hagyományos cégek számára általában óriási kihívást jelent, hogy miként tudják az üzleti folyamataikat analitika és gépi intelligencia segítségével felgyorsítani, illetve automatizálni.

Egyénre szabva Lassú átalakulás azonban a körükben is megfigyelhető, így az egyénre szabott marketing és ügyfélkezelés már nem pusztán szóvirág, de egyre több helyen valóság. A banki kockázatkezelés vagy a biztosítási konstrukciók kidolgozása esetében már régebb óta bevett a prediktív analitikai megoldások használata, de a gazdasági környezet hatására szigorodó hitelfelvétel miatt a hitelelőkészítő rendszereknél is egyre gyakoribb a használatuk.

A piac abban a tekintetben is átalakulóban van, hogy a cégek nem egy-egy terméket hanem teljeskörű megoldásokat keresnek tanácsadással, szolgáltatásokkal. Ezt felismerve az SPSS Hungary az AITIA-val összefogva 2011-ben egy hang- és szövegbányászati technológiákat ötvöző megoldással állt elő Clemvoice néven, amely lehetővé teszi, hogy például egy call centerben lezajlott összes beszélgetést automatikusan szöveggé alakítsák, és ezeket elemezzék.  

A rendszer már használják az Aegon Magyarországnál, ahol közel egymillió hívást kezelnek évente. Ez azt jelenti, hogy majdnem hetvenezer órán át beszélnek a call center operátorokkal az ügyfelek, azaz egy év alatt majdnem nyolc évnyi beszélgetés keletkezik. A  rendszerrel egy óra alatt négyórányi hanganyagot lehet feldolgozni, így a hívás másnapján a telesales már konkrét ajánlattal hívhatja fel az ügyfelet, de a szöveganalitikai megoldás révén a marketing, az analitikus CRM és a PR-részleg is új információkhoz juthat az ügyfelekről.

Mindent behálóz az üzleti intelligencia
Átláthatóbb lehet a cégek működése mobil BI eszközökkel

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.