Mostantól a Google keresési eredményeiben az elsők között jelennek meg azok a tartalmak, amelyeket ismerőseink készítettek, osztottak vagy jelöltek meg. A közösségi elemek felértékelődése marginalizálja az eddigi keresőoptimalizálást, és rengeteg pénzt hozhat a cégnek.
A Google hivatalos
blogbejegyzésében hozta nyilvánosságra keresőszolgáltatásához kapcsolódó új fejlesztését. Ennek lényege, hogy mostantól a Google+ adatbázisában található információk alapján a bejelentkezett felhasználók teljesen személyre szabott eredményeket láthatnak. Azaz ha a Google+ köreinkbe felvett személyek az adott témával kapcsolatban bármit (státuszüzeneteket, fotókat stb.) publikáltak vagy más tartalmakat megosztottak, azok a találati listánk elején fognak felbukkanni. (Egyelőre csak a google.com oldalán és korlátozott körben él a funkció, és szokás szerint fokozatosan teszik majd elérhetővé mindenki számára.)
A fenti képen piros nyíllal jelölt részen látható, hogy az adott téma több Google+ kapcsolatunkhoz is kötődik, akiknek személyes adatlapjára is könnyen eljuthatunk a kiemelés segítségével. A hagyományos találatok között első helyen szerepel a témához köthető Wikipedia oldal, ám a képeknél már a saját és az ismerősök albumaiban megtalálható fotók sorakoznak kiemelt helyen. Utóbbi esetben a stilizált figura mutatja, hogy közösségi tartalomról van szó. A keresés ilyen szintű perszonalizálását egy gombnyomással ki-be kapcsolhatjuk a zöld nyíllal jelölt ikonokkal.
Tőrdöfés ■ Ez a látszólag apró kiegészítés a cég keresőmotorjában óriási változásokat indukálhat a kereséshez köthető bevételi struktúrában, valamint a vállalatok keresőoptimalizálással kapcsolatos feladataiban. Mivel a keresési eredményeknél az első néhány találat irányítja el más oldalakra a felhasználók elsöprő többségét, így az itt megjelenő közösségi bejegyzések, képek, tartalmak értelemszerűen rosszabb helyzetbe hoznak minden más találatot. A hagyományos keresőoptimalizálás (SEO) tehát egy csapásra elveszíti hatékonyságának egy jókora részét. A hangsúly átkerül arra, hogy a cégeknek figyelniük kell rá, miként tudják rávenni az embereket, hogy megosszák, kommenteljék tartalmaikat. Ekkor ugyanis keresőoptimalizálás nélkül is a személyes találati listák élén találhatják magukat.
Ahogy a keresőoptimalizálásból élőknek lesz mit átgondolni, úgy a Google hirdetési partnerei számára sem hoz túl sok jót ez a változás. A keresőóriás bevételeinek nagyrésze két forrásból érkezik: a saját oldalakon (maga a Google kereső, YouTube stb.) megjelenő reklámokból, valamint a cég hirdetési rendszerét saját oldalaikon futtató külsős partnerektől. Utóbbi esetében is a Google-höz érkezik a pénz, de annak egy részét jutalék formájában továbbadja, így a keresőcég értelemszerűen akkor jár a legjobban, ha saját oldalain kattintják le a reklámokat.
A Google+ tehát, bármennyire is egy Facebook-klónnak tűnik, valójában
sokkal többről szól: az internetes szokások átformálására irányuló törekvés egyik fontos célja a hirdetési pénzek minél nagyobb szeletének megtartása. Ha a találati listákon ismerőseink Google+-os bejegyzései, a Google saját fényképalbumában tárolt képei és a hasonló, "belső" tartalmak kerülnek reflektorfénybe, akkor annak egyenes következménye az lesz, hogy ott gyakrabban kötnek majd ki a netezők. Ha pedig már ott vannak, akkor egy részük bizonyára pénzt is keres a cégnek azzal, hogy egy felbukkanó reklámot lekattint.
Populáris problémák ■ A terv zseniális, még akkor is az, ha a Google ezzel páros lábbal ugrik rá sokak tyúkszemére. A kiteljesedést két dolog hátráltathatja: a Google+ népszerűsége (pontosabban annak hiánya) és a károsultak esetleges jogi lépései.
Az első inkább átmeneti gondnak tűnik: ugyan a Google+ egyelőre nem látszik fontos tényezőnek a Facebook 800 milliós táborához viszonyítva (az ottani megosztásokat nem integrálja a kereső), ám egyrészt
a növekedési ütem jól alakul, másrészt a Google többi szolgáltatásával történő
folyamatos integráció önmagában is óriási potenciállal kecsegtet.
A mostani változtatás is azt fogja eredményezni, hogy egyre többen – és ami talán sokkal lényegesebb: aktívabban – fogják a Google+-t használni, hiszen óhatatlanul is ráterelődik a figyelmük ezekre a keresési találatokra. Nem beszélve a jó találati pozíciókra ácsingozó vállalatokról, akiknek ezzel a bővítéssel elemi érdeke lesz jelen lenni a Google közösségi(nek álcázott) oldalán. A jelenlegi kérdés tehát nem az, hogy a keresőóriásnak sikerül-e összegyűjtenie a kritikus tömeget, hanem inkább az, hogy mindezt mikor fogja elérni.
Erőfölényben ■ A másik problémával viszont elkerülhetetlenül foglalkoznia kell a Google-nek, hiszen eddig is rendszeres célpontja volt olyan vádaknak, amelyek az általa használt keresőalgoritmus tisztaságát kérdőjelezték meg. Ezek miatt több, jelenleg is folyó vizsgálatot kezdeményeztek az illetékes versenyjogi hatóságok.
A mostani bejelentést követően is csak néhány órára volt szükség, hogy az első komoly támadás meginduljon. A Twitter szerint a módosítás
indokolatlanul hátrébb sorolja a Google keresési listáján a twitteres tartalmakat, ami mind a felhasználókra, mind a kiadókra, hírügynökségekre (és természetesen magára a Twitterre is) káros hatással van. Arról azonban a mikroblog-szolgáltató szóvivője egyelőre nem akart nyilatkozni, hogy kezdeményeznek-e valamilyen jogi lépést az ügyben.
Ha a Twitter nem, akkor borítékolhatóan majd más megteszi ezt, bár a Google jogászai nyilván felkészültek erre az esetre is, és megpróbálják megvédeni a közösségi keresés általuk megvalósított verzióját.