Mostantól a Google keresési eredményeiben az elsők között jelennek meg azok a tartalmak, amelyeket ismerőseink készítettek, osztottak vagy jelöltek meg. A közösségi elemek felértékelődése marginalizálja az eddigi keresőoptimalizálást, és rengeteg pénzt hozhat a cégnek.
A Google hivatalos blogbejegyzésében hozta nyilvánosságra keresőszolgáltatásához kapcsolódó új fejlesztését. Ennek lényege, hogy mostantól a Google+ adatbázisában található információk alapján a bejelentkezett felhasználók teljesen személyre szabott eredményeket láthatnak. Azaz ha a Google+ köreinkbe felvett személyek az adott témával kapcsolatban bármit (státuszüzeneteket, fotókat stb.) publikáltak vagy más tartalmakat megosztottak, azok a találati listánk elején fognak felbukkanni. (Egyelőre csak a google.com oldalán és korlátozott körben él a funkció, és szokás szerint fokozatosan teszik majd elérhetővé mindenki számára.)



A fenti képen piros nyíllal jelölt részen látható, hogy az adott téma több Google+ kapcsolatunkhoz is kötődik, akiknek személyes adatlapjára is könnyen eljuthatunk a kiemelés segítségével. A hagyományos találatok között első helyen szerepel a témához köthető Wikipedia oldal, ám a képeknél már a saját és az ismerősök albumaiban megtalálható fotók sorakoznak kiemelt helyen. Utóbbi esetben a stilizált figura mutatja, hogy közösségi tartalomról van szó. A keresés ilyen szintű perszonalizálását egy gombnyomással ki-be kapcsolhatjuk a zöld nyíllal jelölt ikonokkal.

Tőrdöfés Ez a látszólag apró kiegészítés a cég keresőmotorjában óriási változásokat indukálhat a kereséshez köthető bevételi struktúrában, valamint a vállalatok keresőoptimalizálással kapcsolatos feladataiban. Mivel a keresési eredményeknél az első néhány találat irányítja el más oldalakra a felhasználók elsöprő többségét, így az itt megjelenő közösségi bejegyzések, képek, tartalmak értelemszerűen rosszabb helyzetbe hoznak minden más találatot. A hagyományos keresőoptimalizálás (SEO) tehát egy csapásra elveszíti hatékonyságának egy jókora részét. A hangsúly átkerül arra, hogy a cégeknek figyelniük kell rá, miként tudják rávenni az embereket, hogy megosszák, kommenteljék tartalmaikat. Ekkor ugyanis keresőoptimalizálás nélkül is a személyes találati listák élén találhatják magukat.

Ahogy a keresőoptimalizálásból élőknek lesz mit átgondolni, úgy a Google hirdetési partnerei számára sem hoz túl sok jót ez a változás. A keresőóriás bevételeinek nagyrésze két forrásból érkezik: a saját oldalakon (maga a Google kereső, YouTube stb.) megjelenő reklámokból, valamint a cég hirdetési rendszerét saját oldalaikon futtató külsős partnerektől. Utóbbi esetében is a Google-höz érkezik a pénz, de annak egy részét jutalék formájában továbbadja, így a keresőcég értelemszerűen akkor jár a legjobban, ha saját oldalain kattintják le a reklámokat.

A Google+ tehát, bármennyire is egy Facebook-klónnak tűnik, valójában sokkal többről szól: az internetes szokások átformálására irányuló törekvés egyik fontos célja a hirdetési pénzek minél nagyobb szeletének megtartása. Ha a találati listákon ismerőseink Google+-os bejegyzései, a Google saját fényképalbumában tárolt képei és a hasonló, "belső" tartalmak kerülnek reflektorfénybe, akkor annak egyenes következménye az lesz, hogy ott gyakrabban kötnek majd ki a netezők. Ha pedig már ott vannak, akkor egy részük bizonyára pénzt is keres a cégnek azzal, hogy egy felbukkanó reklámot lekattint.

Populáris problémák A terv zseniális, még akkor is az, ha a Google ezzel páros lábbal ugrik rá sokak tyúkszemére. A kiteljesedést két dolog hátráltathatja: a Google+ népszerűsége (pontosabban annak hiánya) és a károsultak esetleges jogi lépései.

Az első inkább átmeneti gondnak tűnik: ugyan a Google+ egyelőre nem látszik fontos tényezőnek a Facebook 800 milliós táborához viszonyítva (az ottani megosztásokat nem integrálja a kereső), ám egyrészt a növekedési ütem jól alakul, másrészt a Google többi szolgáltatásával történő folyamatos integráció önmagában is óriási potenciállal kecsegtet.

A mostani változtatás is azt fogja eredményezni, hogy egyre többen – és ami talán sokkal lényegesebb: aktívabban – fogják a Google+-t használni, hiszen óhatatlanul is ráterelődik a figyelmük ezekre a keresési találatokra. Nem beszélve a jó találati pozíciókra ácsingozó vállalatokról, akiknek ezzel a bővítéssel elemi érdeke lesz jelen lenni a Google közösségi(nek álcázott) oldalán. A jelenlegi kérdés tehát nem az, hogy a keresőóriásnak sikerül-e összegyűjtenie a kritikus tömeget, hanem inkább az, hogy mindezt mikor fogja elérni.

2012 a Google+ éve lesz?
Megindult a Google+ céges offenzívája
Google+: elkezdődött a nagy összeolvadás

Erőfölényben
A másik problémával viszont elkerülhetetlenül foglalkoznia kell a Google-nek, hiszen eddig is rendszeres célpontja volt olyan vádaknak, amelyek az általa használt keresőalgoritmus tisztaságát kérdőjelezték meg. Ezek miatt több, jelenleg is folyó vizsgálatot kezdeményeztek az illetékes versenyjogi hatóságok.

A mostani bejelentést követően is csak néhány órára volt szükség, hogy az első komoly támadás meginduljon. A Twitter szerint a módosítás indokolatlanul hátrébb sorolja a Google keresési listáján a twitteres tartalmakat, ami mind a felhasználókra, mind a kiadókra, hírügynökségekre (és természetesen magára a Twitterre is) káros hatással van. Arról azonban a mikroblog-szolgáltató szóvivője egyelőre nem akart nyilatkozni, hogy kezdeményeznek-e valamilyen jogi lépést az ügyben.

Ha a Twitter nem, akkor borítékolhatóan majd más megteszi ezt, bár a Google jogászai nyilván felkészültek erre az esetre is, és megpróbálják megvédeni a közösségi keresés általuk megvalósított verzióját.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.