A New York-i GigaOM konferencián a Google fellebbentette a fátylat készülő analitikai megoldásának egyes részleteiről. A BigQuery a felhőbe költözteti a nagymennyiségű adatokon alapuló elemzési feladatokat.
Egyre többször olvasható a nemzetközi szakmai forrásokban a Big Data kifejezés, amelyet a nagyméretű vállalati adatbázisok elemzésével kapcsolatban használnak. Bár az ilyen mennyiségű információval kapcsolatos analitikai megoldások általában "házon belül" maradnak speciális hardver-szoftver platformok és célgépek segítségével, a Google természetesen ezzel a témával kapcsolatban is a felhőben gondolkozik.
Nagy adatokhoz nagy felhő ■ "A Google BigQuery egy olyan webes szolgáltatás, amely akár sorok milliárdjaiból álló, nagyméretű adatok interaktív elemzését végzi. Skálázhatósága és könnyű kezelhetősége miatt a fejlesztők és vállalatok számára igény szerinti, erőteljes analitikai megoldást nyújt" - szól a meghatározás
a BigQuery ideiglenes aloldalán, amely ma még a Google fejlesztés alatt álló projektjeit bemutató developers.google.com része, és korlátozott tesztverzióként használható. Ehhez egy várólistára kell feliratkozni, és amennyiben szerencsénk van, hamarosan visszaigazolást kaphatunk a tesztelés megkezdéséről.
Ju-Jay Kwek, a Google termékmenedzsere a GigaOM konferencián beszélt a folyamatosan fejlesztett szolgáltatásról, amely a szakember szerint olyan vállalatoknak segít bonyolult elemzési feladatokban, amelyek ilyen célokra nem szeretnének saját infrastruktúrát építeni. A végleges változatban a felhasználók saját alkalmazásokat építhetnek a szolgáltatáson belül, hogy teljesen személyre szabott módon elemezzék adataikat a felhőben.
Titkos szakértők ■ Nem csoda, hogy a Google analitikai szolgáltatáson dolgozik, kapcsolódó belső tapasztalataival ugyanis könyvtárakat lehetne megtölteni. A vállalat máig egyik legfontosabb pillére, a keresőszolgáltatás támogatására ugyanis már régóta fejlesztik és használják saját elemző rendszerüket, amely a hatalmas számú weboldal indexelését végzi. Szintén belső analitikai eszközöket építettek egyéb szolgáltatásaik felhasználási szokásainak elemzésére, így segítik például a Gmail fiókokban megjelenő célzott reklámok pontosítását.
Kwek szerint a jelenlegi tesztelők között máris teljesen különböző szervezetek találhatók az online hirdetési szolgáltatóktól a saját pénzügyei elemzését végző szállodaláncig. A szakember szerint a tapasztalatok máris azt mutatják, hogy a felhő alapú analitikai modell sok esetben lehet költséghatékony és mégis működőképes. A felhővel kapcsolatos adatbiztonsági kérdésekkel is behatóan foglalkoznak, a biztonsági és automatikus adatmentési funkciók a szolgáltatás beépített részeként működnek.
A szolgáltatás végleges indulási dátumáról még nincs megerősített információ, és az árazás metódusa sem ismert, azonban a tesztváltozat megjelenéséből, valamint a szolgáltatás részleteinek publikus megemlítéseiből a hírt közlő nemzetközi szakértők úgy vélik, legkésőbb egy éven belül hivatalosan is elindulhat a BigQuery mindenki számára.