Apple, Google, Microsoft - mi a közös bennük? Sok más egyéb mellett az, hogy saját alkalmazásbolttal szeretnék központosítani, honnan szerzi be szoftvereit saját ügyfélkörük, hogy még ezen a téren se engedjék el máshová. Ehhez a gyakorlathoz csatlakozik a Facebook is.
A legnagyobb közösségi szolgáltatás
fejlesztői blogján jelentette be, hogy közös piacteret nyit a Facebook keretrendszerében futtatható alkalmazások összegyűjtésére. A piactér megnevezés használata ráadásul azért is frappáns, mert most először jelennek meg az oldalhoz kapcsolódó fizetős appok is.
Bolt helyett pláza ■ Az App Center névre keresztelt megoldás ráadásul nem követi teljesen az iOS-hoz vagy épp az androidhoz kapcsolódó piacterek felépítését. Az appok például nem feltétlenül az App Centerben "laknak" majd, egy adott androidos vagy iPhone-os alkalmazást megtalálva a felhasználókat ugyanis a szolgáltatás átirányíthatja az Apple App Store, vagy a Google Play felületére.
A fejlesztők elmondása szerint a
hamarosan tőzsdére lépő Facebook piactere leginkább azért készül el, hogy a jelenleginél hatékonyabban találhassák meg az egyes alkalmazásokat a felhasználók. Az appok keresése ugyanis most ugyanazon a kis keresőmezőn keresztül történik, ahol ismerősök után is kutakodunk, esetleg mások megosztásaiból, vagy fizetett hirdetésekből szerezhetünk tudomást valamilyen alkalmazásról. Az App Center feladata, hogy tematikusan gyűjtse egybe, és tegye kereshetővé az alkalmazásokat, amelyek nagy része már elérhető valamilyen másik alkalmazásboltban.
Nem elég az alamizsna ■ A fizetős alkalmazások tekintetében szintén új gyakorlat indul, eddig a Facebookon ugyanis minden app használata ingyenes volt, a fejlesztők másféle módokon jutottak bevételhez. Ilyen volt például az alkalmazásokon belüli mikrotranzakciók lehetősége, amikor valamilyen extra szolgáltatásért, vagy épp a játékokban különböző segítségekért, testreszabott kinézetért lehetett pénzt költeni.
Ugyan többeknek bejött ez a modell (ott van például a játékokra specializálódott Zynga, amely ingyenes appokkal keresett annyit, hogy végül a tőzsdén kötött ki), ám a fejlesztők egy része mégis jobban bízik a hagyományos, egyszeri fizetési módszerben - már csak azért is, mert a mikrotranzakciók után a Facebook minden esetben 30 százalékot saját zsebében tart.
A bejelentés nem tér ki az App Center hivatalos indulásának dátumára, ám a fejlesztőket arra buzdítja, hogy kezdjék el a saját alkalmazások felkészítését az új megjelenési formára. Ez nem is annyira az appok átalakítását jelenti, hanem az alkalmazásbolt szabványainak megfelelő aloldalak, grafikai elemek és információk létrehozását, amelyek a webes felületen, vagy a mobilos, tabletes Facebook klienseken belül látszanak majd.