Bár a felhasználók és a technológiai ipar nagy része még az évtizedek óta ismert adatbeviteli eszközök híve, a radikális megoldások újfajta, fejlettebb technológiákat tesznek lehetővé. Ezek egy része már megvalósult, néhány pedig a közeljövőben robbanthat bankot.
Manapság, ha számítógépet vásárolunk, teljesen egyértelműnek vesszük, hogy szükség van hozzá billentyűzetre és egérre - legfeljebb ez utóbbi a notebookokon érintőpadra módosul. Ezekre a beviteli módszerekre támaszkodnak a jelenkori operációs rendszerek és szoftverek, és természetesen ezek azok, amelyeket már évtizedek óta megszoktunk. Az alternatív beviteli módszerekre leginkább a tudományos-fantasztikus filmekben csodálkozhattunk rá, mivel ezek jó része a pár évvel ezelőtti technológiai környezetben nehezen, vagy egyáltalán nem volt megvalósítható. Gondoljunk csak az érintőkijelzőre, amelyből még pár éve is a rezisztív, tehát fizikai nyomást igénylő, pontatlan, érintőtollal vezérelhető típusok voltak jellemzőek.

Az iPhone és az azóta felnőtt okostelefon-generációk, valamint a tabletek viszont azóta meghonosították a kapacitív érintőkijelzőt, sőt már a többujjas gesztusokat kezelő multitouch is közismertté vált. Ebből látható, hogy hiába a több évtizedes uralom, a billentyűzet-egér kombó mégis leváltható. A közeljövőre nézve pedig már itt vannak a további beviteli módszerek: a Mashable által összeállított ötös lista egy része már ki is próbálható, mások pedig szintén "a kanyarban vannak".



Gesztus dolga A mozdulatok felismerésén alapuló vezérlés önmagában szintén nem új találmány, a kísérletek és ötletek már évtizedes múlttal rendelkeznek e téren. Az igazi közismertséget mégis a Microsoft játékkonzoljához, az Xbox360-hoz kifejlesztett Kinect játékvezérlő hozta meg a technológiának, amely nemrég megkapta a hagyományos számítógépekre költözés "jogát" is a Windows kezelőszoftverek képében.

Ahhoz viszont, hogy ez a módszer a mindennapi számítástechnikában, üzleti használatban is megjelenjen, olcsó és általános megvalósításra van szükség. Az XTR3D nevű startup például egy olyan keresztplatformos fejlesztésen dolgozik, amely rendszereken és hardverkörnyezeteken átívelve, elérhető közelségbe hozza a "mutogatós vezérlést". Az új módszerhez mindössze egy hagyományos 2D kamera szükséges, amely akár egy notebook meglévő webkamerája is lehet. A technológia ötméteres távolságból is tisztán leolvassa gesztusainkat, így akár ökölbe szorított kezünk kinyitásával megnyithatunk egy fájlt, vagy kezünk lefelé mozdításával görgethetünk egy dokumentumon belül. A megoldás egyelőre tesztfázisban működik, de a cég már várja a szoftverfejlesztő partnerek jelentkezését, amelyek beépíthetik saját programjaikba az újfajta vezérlési módszert.



Mondja, mi a gondja A másik olyan újgenerációs vezérlési módszer, amelynek már ma is akad kipróbálható változata, a hang alapú irányítás. Manapság a legtöbben az iOS 5-ben megjelenő Siri virtuális asszisztens hallatán ismerték meg a lehetőséget, de persze akad már több-kevesebb sikerrel kecsegtető PC-s megoldás is, és a nagy versenytárs, az Android alá is készült már használható hangvezérlő alkalmazás.

A szakértők szerint a Siri marketingerejét kihasználva robbanásszerűen megnő a hasonló megoldások száma napjainkban. A Windows 8-ban is erősen rágyúrnak a hang alapú kezelésre, de a hírek szerint a következő Android verzióban a Google is saját hangasszisztenst mutathat be. A technológia elterjedése igazából a használat könnyűségétől és a hozzá kapcsolódó mesterséges intelligencia hatékonyságától függhet. Az általános vélemény szerint a mai "nyomd meg a gombot, aztán beszélj" módszer helyett a valódi, kézi vezérlés nélküli hangfelismerés lesz az igazán nagy durranás, amely már egy fejlettebb szemantika és intelligencia mentén tényleg beszélget velünk, és nem a megértésünkkel küszködik.

Szemmel versz, Ignác Az előző megoldásoknál jóval futurisztikusabbnak tűnhet a szemmel vezérelt eszközök világa, pedig már erre is akad működő változat. A Tobii Gaze nevű fejlesztése egy olyan hardveres kiegészítő, amelyet bármilyen hagyományos PC-hez vagy notebookhoz könnyen csatlakoztathatunk. A technológia lényege, hogy a szem mozgását követő berendezés könnyen adaptálható bármilyen operációs rendszerhez vagy szoftverhez, így az egérkurzor helyett a szemünk fókuszában lévő területet jelölhetjük ki. Egyéb szemmozgásokkal további funkciókat is elérhetünk a weboldalak megnyitásától a képek nagyításáig.

Természetesen egyelőre biztosan nem ez az a technológia, amely a hagyományos számítógéphasználatot forradalmasíthatja, nehéz elképzelni például Word dokumentumok előtt ülő, szemüket forgató titkárnőket. A módszer viszont áttörést jelenthet szórakoztató illetve interaktív hirdetési területeken, és olyan speciális alkalmazási módokat is kínálhat, amellyel mozgáskorlátozott, akár teljesen lebénult embereknek is lehetővé teszi a számítógép-használatot, és megkönnyíti a kommunikációt.



Egy gyűrű mind fölött Térjünk vissza az érintőkijelzőkhöz, amelyek már ma is megpróbálják leváltani a korábban ismert beviteli módszereket. A technológia kritizálói szerint ugyan nincs gond a régi metódusok lecserélésével, ám az érintéssel előhívható lehetőségek még nem érik el az egér és billentyűzet által előhívható, sokrétű funkcionalitás szintjét. Ha valaki a Windows jobb kattintásra előhívható menüihez, gyorsgombjaihoz, vagy egyes szoftverek speciális makróihoz szokott, a húzás és koppintás valóban kevésnek tűnhet.

A fentiekre célzó megoldás félkész koncepciója a Ringbow, amely egy érintéshez kapcsolódó periféria, pontosabban egy gyűrű. Az apró kiegészítő vezeték nélkül kapcsolódik az érintésvezérelt eszközökhöz, és apró gombját lenyomva önmagában, vagy érintő gesztusokkal kombinálva érhetünk el extra funkciókat a felhasználói felületen. A szabadon programozható eszközzel például megoldhatjuk, hogy egy érintőkijelzős notebookon akár egy régebbi Windowst is teljes értékűen használjunk, a jobb egérgomb feladatait a gyűrűre átállítva.



Egér kesztyűs kézzel Aki az egérhasználatban leginkább a külső hardvert, a kényelmetlen fogást és a könnyen elérhető gombok számát nehezményezi, esetleg vessen egy pillantást a Keyglove nevű fejlesztésre. A kesztyűként viselhető, vezeték nélkül kommunikáló vezérlőeszközben többféle szenzor működhet, melyekkel a hagyományos kétdimenziós mozgatáson és kattintáson kívül térbeli irányításra, speciálisan személyre szabott funkciókra is lehetőségünk nyílik, miközben nem kell semmilyen külső eszközt fogdosnunk, az interakció kizárólag saját ujjmozdulataink eredménye.



Őrültség vagy zseniális - működik a nyomtatástalanító
IBM Holey Optochip: másodpercenként 500 HD film
Félkész sci-fi eszközök a Microsoft laboratóriumaiból

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.