A Siri és az Alexa legújabb riválisa erősen kezd: a százmilliók által használt Facebook Messengerben mutatkozott be.

Elérhetővé vált a Facebook saját mesterséges intelligenciája, a könnyen kereshető ’M’ kódnév alatt futó személyi asszisztens. A közösségi hálózatot üzemeltető vállalat az üzeneteket kezelő Messengerben mutatta be, mire képes saját fejlesztésű MI-je.

Nincs új a nap alatt

A Facebook állítja, hogy általa a Messenger használata könnyebb, egyszerűbb és „elbűvölő” lesz. Az egyelőre csak az Egyesült Államokban élők számára elérhető szolgáltatás azonban sokkal inkább egy olyan bot, ami az üzemeltetője reklámbevételeit hivatott növelni. Például, ha egy csevegésben rákérdezünk a partnerünknél, hogy mikor adja meg a tartozását, akkor a mesterséges intelligencia fel fogja ajánlani a Facebook Payments használatát.

Képességeit tekintve válogatni tud a smiley-k (emojik) között, (korlátozottan) kezelni tudja a pénzügyeket, de használható helyszínmegosztásra, összejövetelek szervezésére és szavazás kezdeményezésére is csoportbeszélgetések alatt. Ubert vagy Lyft fuvart is lehet rendelni általa, tehát nagyjából hasonló dolgokat lehet tenni vele, mint riválisaival.
 


A közösségi hálózat blogja szerint az M a mesterséges intelligencia gépi tanulási technikáira alapul. Segítséget nyújt a beszélgetések gördülékenyebb lefolytatására vagy a felhasználói igények kielégítésére. Annyira bízik benne fejlesztője, hogy a Messenger iOS és Android platformokon futó appjai esetében alapértelmezettként bekapcsolta a lehetőséget, de természetesen elnémítható, ha nem vált ki osztatlan lelkesedést.

De facto adatbányászat

További tervei is vannak a Mark Zuckerberg alapította cégnek az M-mel, bár az egyelőre nem teljesen tiszta, hogy milyen irányban akarja továbbfejleszteni a mesterséges intelligenciát. Közlésük szerint ez csak a kezdet, a felhasználók egyre több és több MI-alapú élményben részesülhetnek majd, ahogy a Facebook Messenger fejlődik. Ennek részeként áttervezik az üzenetíró felületet az appban, hogy könnyebben elérhetővé váljanak azok az eszközök, amelyek alkalmazásában az M képes segítséget nyújtani.

Óvatosságra intő jel ugyanakkor, hogy eddig nem sok szó esett a felhasználói magánszféra kezeléséről. A Facebook amúgy is hajlamos minden információmorzsát felhasználni, amit csak megadunk a közösségi hálózaton (sőt, külső adatbázisok felhasználásával még azon túl is kutakodik saját ügyfelei után). A mesterséges intelligencia ilyen jellegű használata pedig de facto adatbányászatot igényel ahhoz, hogy hatékonyan segíthesse felhasználóját, tehát ezen a téren aztán tényleg érdemes nagyon komolyan venni a magánszféra védelmét.

Az M sikere egyelőre kérdéses. Noha a platform elfogadottsága és a felhasználói tábor, amire ráereszti fejlesztője a szolgáltatást, igen széles, de a Facebook mintha kicsit fáziskésésben lenne riválisaihoz képest. A piac úttörőjeként utat taposó Amazon Alexája után a Google Allo, a Samsung Bixby, az Apple Siri és a Microsoft Cortana mellé kellene, hogy felzárkózzon, az pedig ebből az egyszerű felsorolásból is látszik, már most elég zsúfoltnak tűnik a helyzet.

Az emberek többsége persze még mindig nem használ mesterséges intelligenciára alapuló digitális személyi asszisztenst, a bővülésnek tehát van még tere. Az angolszász felhasználók zöme azonban mára, ha akarta, már kipróbálhatta, mit is nyújtanak ezek a lehetőségek, az igazán nagyon az kaszálhatja majd, aki a nemzetközi piacon is elsőséget tud szerezni.

Cloud & big data

Még vitatkozunk arról, hogy mi az AI, de most kell felkészülnünk a használatára

A Fujitsu EMEIA technológiai vezérigazgató-helyettese, Réger József szerint a vállalatoknak a félelmek helyett a reális felhasználási lehetőségeket kell vizsgálniuk.
 
Virtualizációval teszik még hatékonyabbá az informatikai környezetet a szoftveresen meghatározott adatközpontok. Alacsonyabb költségek, magasabb színvonalú IT – egyre többen fordulnak az SDDC technológia felé.

a melléklet támogatója az ArubaCloud

Hirdetés

Felhőszolgáltatást használ? Ezt hozza önnek a GDPR

Már csak kilenc hónap maradt a felkészülésre. A felhőszolgáltatók is ezen dolgoznak.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.