A Microsoft mesterséges intelligenciát kutató részlege által előállított beszédfelismerő rendszer új rekordot ért el az emberi szöveg felismerésében. Képes úgy megérteni egy-egy beszélgetést, ahogyan az emberek – és most már szinte ugyanolyan hatékonysággal, ahogyan azt mi tesszük.
Az áttörés számszerűsítve 5,9 százalékot jelent. Ekkora arányban téveszti el a szavakat, vagyis ekkora hibaaránnyal dolgozik a technika. Noha ez még mindig nem tökéletes, de két tényt ezzel kapcsolatban jó tudni. Egyrészt ez az arány már megegyezik vagy még jobb is a fordítással professzionális szinten foglalkozók teljesítményével, másrészt a múlt hónapban még „csak” 6,3 százalékos szintet produkált a Microsoft fejlesztése. Vagyis a redmondi beszédfelismerő rendszer hatékonysága gyakorlatilag elérte azt a szintet, amikor már képessé válhat kiváltani az emberi munkaerőt.
Mindez természetesen egyelőre angol nyelven jelent hatalmas előrelépést, de a többi nagy világnyelvnek sem kell félnie, előbb-utóbb fel fog zárkózni erre a szintre a spanyol, a mandarin, a francia és a német is. A kisebb nyelveknél – mint például a magyarnál - persze már nehezebb lesz idáig eljutni, nem is mernénk találgatásokba bocsátkozni arra vonatkozóan, mikor lesz emberi szintű a magyar nyelv MI alapú felismerése.
Visszatérve a Microsoft fejlesztésére: a rendszer neurális hálózatokat használ az elképesztő mennyiségű adat feldolgozásához és a mintafelismeréshez. Ennek segítségével nem csak a beszédmegértés fejlődhet ugrásszerűen, hanem a beszéd szöveggé való átalakítása is. Ez különösen hasznos az egyre inkább terjedő virtuális személyi asszisztensek korában, a Microsoft minden bizonnyal meg fogja támogatni a rendszerrel saját, Cortana nevű fejlesztését.
„Hatékonyabbá fogja tenni a Cortanát, igazán intelligens asszisztenst faragva belőle” – adott hangot lelkesedésének Harry Shum, a Microsoft Artificial Intelligence and Research csoportjának vezető alelnöke.
Gőzerővel folyik a fejlesztés
A redmondi vállalat stratégiai fontosságúként kezeli a mesterséges intelligencia területét, kiemelt figyelmet fordítva az MI jövőjére, ezért dedikált részleget hozott létre Qi Lu, a vállalat Office termékekért és Bing keresőmotorra alapuló üzletágáért felelős igazgatója és Shum felügyelete alatt. A Microsoft ettől a csapatmunkától a mesterséges intelligenciára támaszkodó szolgáltatások és termékek gyorsabb fejlődését és megjelenését várja.
„Az MI eltér a többi kutatási terméktípustól. A mesterséges intelligencia technológiákat a lehető leggyorsabban szeretnénk a felhasználók kezébe adni”, nyilatkozott Shum, aki azt is elárulta, hogy Luval és a Microsoft igazgatójával, Satya Nadellával együtt hárman több mint egy éve dolgoznak a vállalat MI irányába tett erőfeszítéseinek fokozásán.
Kénytelenek is, ha nem akarnak lemaradni: a mesterséges intelligencia kutatása és fejlesztése igazi „hot topic” lett az elmúlt pár évben. A Google, az Amazon, az Apple és a Facebook egyaránt végez ilyen irányú tevékenységet, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Szerencsére nem futnak teljesen szét a szálak; öt nagy techcég létrehozta a Partnership on Artificial Intelligence to Benefit People and Society nevű nonprofit keretrendszert, melynek elsődleges célja a mesterséges intelligencia kutatása, az erre alapuló új technológiákkal kapcsolatos irányelvek létrehozása és az MI nyilvánossággal való megismertetése és elfogadtatása.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak