Az Apple saját térképszolgáltatásának öt évvel ezelőtti katasztrófája mellett talán csak az eredeti tartalomgyártás az a terület, amibe a világ legértékesebb vállalatának látványosan beletört a bicskája. A kész műsorok megvásárlása állítólag a társaság kompromisszumokat nem ismerő tárgyalási stílusa miatt nem igazán jött össze. A házon belül készített műsorok enyhén szólva sem kaptak pozitív kritikát, a legutóbb beharangozott sorozatok pedig meg nem nevezett nehézségek miatt vagy késve jöttek ki, vagy egyáltalán meg sem érkeztek.
Ezt a szakmát nekik is tanulniuk kell
A kommentárok rendszerint azt boncolgatják, hogy az Apple érdekes módon egy igen nehezen pozicionálható márka a televíziós műsorok piacán. Azt semmiképpen sem engedheti meg magának, hogy az almás logót a fogyasztók különösebben szexuális vagy erőszakos jellegű tartalommal párosítsák, így nehezen versenyezhet például a műfaj új etalonjával, az HBO Trónok harca sorozatával. A családbarát és minőségi termékek vonalán viszont a Disney épített fel magának világos imázst, így az Apple ebben az irányban sem hozhatja a tőle megszokott exkluzivitást.
Az Apple-t mindennek alapján ahhoz a sportolóhoz hasonlítják, aki a saját sportágában bajnok lett, de mindenki jól szórakozik rajta, amikor megfelelően bénán végzi el egy baseball mérkőzés kezdő dobását. A bennfentesek szerint az eddigi próbálkozásokon az sem segített, hogy a vállalat bármilyen kohezív stratégia nélkül vágott bele a tartalomgyártásba, a különböző műsorokba pedig eseti jelleggel bonyolódtak bele a cég különböző vezetői, akiknek ráadásul nem volt semmilyen tapasztalata ezen a területen.
Új vezetők jönnek rendes büdzsével
Ez utóbbit minden bizonnyal az Apple-nél is érzékelték, hiszen a nyár elején kát iparági nagyágyút fogadtak fel, hogy kézbe vegye a gyeplőt. A Sony Pictures Entertainmenttől érkező új vezetők ráadásul a szükséges forrásokat is megkapják, hogy maradandót alkossanak: a WSJ beszámolója alapján az Apple egymilliárd dollárt szán rá a következő évben, hogy versenyképes műsorokkal lépjen a közönség elé. Ez a WSJ szerint tíz tévésorozat beindítását jelentené, amelyek közül néhányat a márkát meghatározó, szimbolikus terméknek szánnak.
A kezdeti egymilliárdos büdzsé nagyon komoly támogatást jelent, és mindenképpen biztosíthatja, hogy az Apple végre megvesse a lábát a számára idegen piacon. Összehasonlításban azonban tényleg csak induló összegnek számít: a HBO tavaly 2 milliárdot költött műsorgyártásra, az idén pedig ennél jóval többet tervez. Az Amazon a JPMorgan becslése alapján már 4,5 milliárdot fordít 2017-ben saját műsorokra, míg a Netflix még ezt is megfejeli, és saját közlése alapján 7 milliárdból forgat ebben az évben.
Az élvonalba tartozó televíziós műsorok gyártásának költségeit egyébként epizódonként 2 és 5 milliárd dollár közé teszik, attól függően, hogy limonádéról vagy drámáról van szó, de a már említett és minden szempontbóla műfaj csúcsát jelentő Trónok harca ma már 10 milliót is eléget egy-egy új rész forgatására. A várható nyereség viszont sokkal magasabb: az Apple esetében az iTunes forgalmának felpörgetése lenne az elsődleges cél, amely tavaly összességében 4,1 milliárd dolláros bevételt generált, ebből azonban már csak 35százalékot tett ki a filmek kölcsönzése és eladása, szemben a 2012-es 50 százalékkal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak