Hatodik alkalommal vizsgálta a magyarországi kis- és középvállalkozások közösségi médiához való viszonyát, azon belül is főként a Facebook-jelenlétüket az RG Stúdió több mint 200 céget bevonó, reprezentatívnak nem tekinthető kutatása.
Változóban a közösségi jelenlét és a marketingköltségek viszonya
A kkv-k az elmúlt időszakban már egyre kevésbé azért jelennek meg a legnépszerűbbnek számító közösségi felületen, vagyis a Facebookon, hogy az offline világhoz képest ne kelljen annyit marketingre fordítaniuk. "A cégek az évek során megtanulták, hogy a közösségi média jelenlét nem a marketing költségek csökkentésének a terepe, hanem az újfajta online üzleti lehetőségeké" – emelte ki a kutatást vezető Lévai Richárd közösségi marketing specialista.
A kkv-k igazodva a Facebook változásaihoz, egyre kevesebbet posztolnak, már legfeljebb napi egyszer, illetve heti 3-4 alkalommal, viszont több a hirdetésük. Már nem egyértelmű a rajongásuk a közösségi hálózat iránt, a kutatás során egyre többen és egyre több problémát jelöltek meg, amikor arról kérdezték őket, mit nem szeretnek a Facebookban.
Nehézkessé vált a követők toborzása
A legnagyobb fájdalmuk továbbra is az, hogy a bejegyzéseik nem jelennek meg az összes rajongójuknál, nehézkessé vált a hívek toborzása is. Nem igazán elégedettek a kkv-k a facebookos hirdetésekkel sem, megtorpant az utóbbi két év lendülete. 2015-ben még 20 százaléknál kevesebben mondták, hogy nagyon hasznosnak érzik a hirdetéseket, és akkor is ennyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés. Tavalyra ez az arány 35 százalék fölé ugrott, idén viszont maradt ezen a szinten.
A kutatók szerint a cégek egyre inkább elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy megéri-e jelen lenniük a Facebookon. Noha most még nagyjából a kétharmaduk szerint igen, de az arány csökkenőben.
Ha közösségi médiáról van szó, a kkv-k már nem ragadnak le a Facebooknál, hanem megjelennek a rakétasebességgel feltörekvő Instagramon, ami posztolás szempontjából mára a második legfontosabb közösségi hálózattá nőtte ki magát, de jön fel a Messenger is. A Facebookot alapító Mark Zuckerbergnek persze nincs miért aggódnia, hiszen mindhárom az anyacég tulajdonában van, így legfeljebb egyik zsebből a másikba vándorol a bevétel. Nem így a Snapchat, amely igencsak küszködik, hogy kikerüljön a vezető trió árnyékából.
Karácsonykor még a Facebook a sláger
Karácsonyra azonban a legtöbb cég továbbra is a Facebookot preferálja legfontosabb hirdetési felületként. A válaszadók bő háromnegyede mondta azt, hogy legalább annyit fog költeni a legnagyobb közösségi platformon, mint tavaly, miközben ugyanez a mutató az AdWords keresőben ötven százalék közelében van. Az Instagram itt is sokat erősödött, feljött az AdWords display hálózat szintjére. A válaszadók 43,5 százaléka mondja, hogy legalább annyit fog költeni itt, mint tavaly. Figyelemre méltó, hogy a Messenger megelőzi a YouTube-ot, pedig előbbin sokkal kevesebb a hirdetési lehetőség.
Az évek során bekövetkezett változások nyomán a cégeknek érdemes lehet újragondolni a közösségi médiához kapcsolódó stratégiájukat. Lévai Richárd szerint a kommunikáció hirdetések nélkül egyre kisebb hatású, és ha valaki sikeres akar lenni, egyszerre több platformon is meg kell jelenni, ami nem egyszerű az amúgy is forrás- és erőforráshiánnyal küszködő kkv-knak. Arról nem is beszélve, hogy a közösségimédia-hirdetések, főleg a Facebookon folyamatosan drágulnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak