A kereskedelem és az energiaipar a két legmarkánsabb terület, ahol a gépek közötti kommunikáció elengedhetetlen befektetésnek tűnik.

A következő öt évben dinamikusan növekszik a kereskedelemben és az energiaiparban alkalmazott vezeték nélküli gép-gép közötti kapcsolatok (M2M) és a mögöttes eszközök száma a világon – derül ki a Berg Insight előrejelzéséből. A skandináv piackutató szerint 2014-ben a kereskedelemben globálisan 23,1 millió gép-gép közötti kapcsolatot hoztak létre és ehhez mintegy 9,4 millió eszközt állítottak üzembe.

A gép-gép közötti kommunikáció megváltoztatja a termékautomata bizniszt

Jövőre és a 2019-ig terjedő további években az ágazatban a gép-gép közötti kapcsolatok száma átlagosan évi 13,9 százalékkal növekszik és így az időszak végére eléri a 44,3 milliót. Az ehhez igénybe vett eszközök bővülése ennél kisebb mértékű, évi 7,1 százalékos lesz, öt év múlva eléri a 13,2 millió darabot.  

A kereskedelem területén a vezeték nélküli M2M-technológia megtalálható a POS-terminálokban, az ATM-ekben, a digitális infopultokban, illetve a különféle jegy-, étel-, ital- és parkolóautomatákban. Minden olyan helyen ahol a vezetékes hálózat kiépítésére nincs mód, vagy nem költséghatékony. A technológia megjelenése főleg az említett automatákat üzemeltető cégek életébe hozott nagyarányú változásokat. Működésük átszervezésére készteti őket, annak érdekében, hogy a technológia nyújtotta valós idejű információkból minél többet profitáljanak.    

Az M2M-eszközök közül a legnagyobb számban a POS-terminálokat használja a kereskedelem, 2014-ben a gép-gép közötti kapcsolatok 90 százaléka épült rájuk. Ezen a területen viszont már azzal is számolni kell, hogy a vezeték nélküli POS-terminálok piaca relatíve telített, az utóbbi időszak növekedését már elsősorban a fejlődő országokban megjelenő elektronikus fizetésnek köszönheti az ipar.

Mindegy, hogy online parkolóautomata, vagy parkolóóra, mindkettőre óriási a kereslet

Ami a kereskedelmi M2M-eszközök ágazaton belüli elterjedtségét illeti, itt a vezeték nélküli - egy adott parkolóterületet lefedő - parkolóautomaták vezetnek, amelyek részesedése az összes parkolóautomatából meghaladja az 50 százalékot. A vezeték nélküli technológia ugyanakkor megtalálta már az utat az autók mellett egyesével felállított parkolóórákhoz is, olyannyira, hogy ma ez számít a leggyorsabban bővülő M2M eszköznek a kereskedelemben.

A jövő nagy ígérete viszont az étel-ital automaták biznisze lehet. A Berg Insight szakértői úgy látják ma még érdemtelenül alacsony az online „vending” automaták aránya. A statisztikák szerint a világban jelenleg működő 17 millió ilyen készülékből alig 1,2 millió az M2M-képes. Ugyanakkor azt is hozzáteszik, ahhoz, hogy a jövőben minden étel- és italautomata valóban online lehessen, mind az eszközök, mind a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások árának jelentősen csökkennie kell.

Az olaj- és a gázipar is rájött a vezeték nélküli technológia "ízére"

Az úttörőnek számító mobil, vagy műholdas kapcsolattal rendelkező M2M-eszközök, azon belül is a különféle hálózati és a kitermeléssel összefüggő monitoring rendszerek az olaj- és a gáziparban már évekkel ezelőtt megjelentek, mégis a kereskedelemben használt készülékekhez mérten a számuk a világon 2014-ben még csak a félmilliót érte el. A növekedési ütemük a várható keresletet figyelembe véve viszont a következő években túlszárnyalja majd az előbbiekét, éves átlagban 20 százalékot meghaladóan bővülhet majd ez a szegmens. Ennek nyomán 2019-ben 1,25 millió M2M-eszközt használ az olaj- és gázipar, amely számára a vezeték nélküli technológia a legtöbb esetben a legéletképesebb, legbiztonságosabb és környezetbarát megoldásnak bizonyul az adatok továbbítására.

Tavaly különösen látványosan beindultak az ágazatban az M2M-megoldások, a folyamat azonban az év vége felé legalább olyan látványosan lelassult, az olajárak addigra estek a korábbi szint felére – indokolják a technológia szempontjából kedvezőtlen folyamatot az elemzők. Ez egyébként nem meglepő módon leginkább Észak-Amerikában éreztette hatását, ott ahol az olaj- és gázipar amúgy a legnagyobb mértékben használja az M2M-technológiát. A feleződő olajárak azonban a tengerentúlon az ilyen jellegű korszerűsítő beruházásokat is lefelezték.

Költséghatékony megoldás a palagáz és a könnyű olaj kitermeléséhez

A változások az iparágban ennek nyomán főként a költséghatékonyságot helyezték előtérbe szinte minden téren. Az energetikai cégeknél ma már a gyors és magas megtérülésű technológiai beruházások, főleg az ilyen jellegű szolgáltatások élveznek elsőbbséget, amelyek minimalizálják az induló költségeket. Az automatizáció, a távirányíthatóság és a felügyeleti rendszerek ma már elengedhetetlenek az olyan nem hagyományos energiaforrások, mint a palagáz, vagy a könnyű olaj gazdaságos kitermeléséhez, szállításához és elosztásához.

Az ezen a területen legnagyobbnak számító technológiai szállítók közé tartozik a Sierra Wireless, a Digi International, az Orbcomm és a Numerex. A FreeWave Technologies az egyike az M2M-es privát mobil megoldás fejlesztőknek, míg a kanadai Pason Systems és a Zedi, a kitermelőhelyeken használt vezeték nélküli M2M- eszközök és megoldások meghatározó szállítója. Ott vannak ugyanakkor a globális technológiai és automatizálási nagyvállalatok is, mint az Emerson, a Siemens, a General Electric, a Schneider Electric, a Honeywell, az ABB és a Rockwell Automation.

Az M2M-technológia sok pénzt hoz a fejlesztők és szolgáltatók konyhájára

És hogy a gép-gép közötti kommunikáció mekkora üzletet rejt magában? Erre is készülnek folyamatosan előrejelzések, becslések. A piacot rendszeresen monitorozó brit Ovum tavalyi előrejelzése 2018-ra 45 milliárd dollárra teszi a globális M2M-piac értékét, ami 2013-2014 fordulóján még ennek a harmadát jelentette.

A piac növekedése világméretű lesz, de a leggyorsabb ütem az ázsiai-csendes-óceáni térségben, a Közel-Keleten és Afrikában várható. Az ázsiai térségben az M2M-ből származó bevételek a következő öt évben évi 26,5 százalékkal nőnek, az időszak végére elérhetik a 15 milliárd dollárt.

A legnagyobb keresletet 2018-ban az egészségügy, az ipari termelés, valamint az energiaipar és a szolgáltatások szektora támasztja majd. Az egészségügyi M2M-piac mérete megközelítheti a 8, míg a termelés, az energiaipar és a szolgáltatások egyenként meghaladhatják a 7 milliárd dollárt.

Az M2M-szolgáltatások Magyarországon is reménybeli számottevő növekedés előtt állnak. A hazai piac méretét 2014-ben nagyjából 3 milliárd forintra becsülték, ahol már számos egészségügyi, illetve ipari megoldásban érdekeltek a mobilszolgáltatók.

Piaci hírek

Külföldi SaaS-piacon nyomulna az Alibaba

Nyílt terepen ütközik meg a globális felhős piacot uraló AWS–Microsoft–Google felállású trióval.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.