A következő öt évben dinamikusan növekszik a kereskedelemben és az energiaiparban alkalmazott vezeték nélküli gép-gép közötti kapcsolatok (M2M) és a mögöttes eszközök száma a világon – derül ki a Berg Insight előrejelzéséből. A skandináv piackutató szerint 2014-ben a kereskedelemben globálisan 23,1 millió gép-gép közötti kapcsolatot hoztak létre és ehhez mintegy 9,4 millió eszközt állítottak üzembe.
A gép-gép közötti kommunikáció megváltoztatja a termékautomata bizniszt
Jövőre és a 2019-ig terjedő további években az ágazatban a gép-gép közötti kapcsolatok száma átlagosan évi 13,9 százalékkal növekszik és így az időszak végére eléri a 44,3 milliót. Az ehhez igénybe vett eszközök bővülése ennél kisebb mértékű, évi 7,1 százalékos lesz, öt év múlva eléri a 13,2 millió darabot.
A kereskedelem területén a vezeték nélküli M2M-technológia megtalálható a POS-terminálokban, az ATM-ekben, a digitális infopultokban, illetve a különféle jegy-, étel-, ital- és parkolóautomatákban. Minden olyan helyen ahol a vezetékes hálózat kiépítésére nincs mód, vagy nem költséghatékony. A technológia megjelenése főleg az említett automatákat üzemeltető cégek életébe hozott nagyarányú változásokat. Működésük átszervezésére készteti őket, annak érdekében, hogy a technológia nyújtotta valós idejű információkból minél többet profitáljanak.
Az M2M-eszközök közül a legnagyobb számban a POS-terminálokat használja a kereskedelem, 2014-ben a gép-gép közötti kapcsolatok 90 százaléka épült rájuk. Ezen a területen viszont már azzal is számolni kell, hogy a vezeték nélküli POS-terminálok piaca relatíve telített, az utóbbi időszak növekedését már elsősorban a fejlődő országokban megjelenő elektronikus fizetésnek köszönheti az ipar.
Mindegy, hogy online parkolóautomata, vagy parkolóóra, mindkettőre óriási a kereslet
Ami a kereskedelmi M2M-eszközök ágazaton belüli elterjedtségét illeti, itt a vezeték nélküli - egy adott parkolóterületet lefedő - parkolóautomaták vezetnek, amelyek részesedése az összes parkolóautomatából meghaladja az 50 százalékot. A vezeték nélküli technológia ugyanakkor megtalálta már az utat az autók mellett egyesével felállított parkolóórákhoz is, olyannyira, hogy ma ez számít a leggyorsabban bővülő M2M eszköznek a kereskedelemben.
A jövő nagy ígérete viszont az étel-ital automaták biznisze lehet. A Berg Insight szakértői úgy látják ma még érdemtelenül alacsony az online „vending” automaták aránya. A statisztikák szerint a világban jelenleg működő 17 millió ilyen készülékből alig 1,2 millió az M2M-képes. Ugyanakkor azt is hozzáteszik, ahhoz, hogy a jövőben minden étel- és italautomata valóban online lehessen, mind az eszközök, mind a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások árának jelentősen csökkennie kell.
Az olaj- és a gázipar is rájött a vezeték nélküli technológia "ízére"
Az úttörőnek számító mobil, vagy műholdas kapcsolattal rendelkező M2M-eszközök, azon belül is a különféle hálózati és a kitermeléssel összefüggő monitoring rendszerek az olaj- és a gáziparban már évekkel ezelőtt megjelentek, mégis a kereskedelemben használt készülékekhez mérten a számuk a világon 2014-ben még csak a félmilliót érte el. A növekedési ütemük a várható keresletet figyelembe véve viszont a következő években túlszárnyalja majd az előbbiekét, éves átlagban 20 százalékot meghaladóan bővülhet majd ez a szegmens. Ennek nyomán 2019-ben 1,25 millió M2M-eszközt használ az olaj- és gázipar, amely számára a vezeték nélküli technológia a legtöbb esetben a legéletképesebb, legbiztonságosabb és környezetbarát megoldásnak bizonyul az adatok továbbítására.
Tavaly különösen látványosan beindultak az ágazatban az M2M-megoldások, a folyamat azonban az év vége felé legalább olyan látványosan lelassult, az olajárak addigra estek a korábbi szint felére – indokolják a technológia szempontjából kedvezőtlen folyamatot az elemzők. Ez egyébként nem meglepő módon leginkább Észak-Amerikában éreztette hatását, ott ahol az olaj- és gázipar amúgy a legnagyobb mértékben használja az M2M-technológiát. A feleződő olajárak azonban a tengerentúlon az ilyen jellegű korszerűsítő beruházásokat is lefelezték.
Költséghatékony megoldás a palagáz és a könnyű olaj kitermeléséhez
A változások az iparágban ennek nyomán főként a költséghatékonyságot helyezték előtérbe szinte minden téren. Az energetikai cégeknél ma már a gyors és magas megtérülésű technológiai beruházások, főleg az ilyen jellegű szolgáltatások élveznek elsőbbséget, amelyek minimalizálják az induló költségeket. Az automatizáció, a távirányíthatóság és a felügyeleti rendszerek ma már elengedhetetlenek az olyan nem hagyományos energiaforrások, mint a palagáz, vagy a könnyű olaj gazdaságos kitermeléséhez, szállításához és elosztásához.
Az ezen a területen legnagyobbnak számító technológiai szállítók közé tartozik a Sierra Wireless, a Digi International, az Orbcomm és a Numerex. A FreeWave Technologies az egyike az M2M-es privát mobil megoldás fejlesztőknek, míg a kanadai Pason Systems és a Zedi, a kitermelőhelyeken használt vezeték nélküli M2M- eszközök és megoldások meghatározó szállítója. Ott vannak ugyanakkor a globális technológiai és automatizálási nagyvállalatok is, mint az Emerson, a Siemens, a General Electric, a Schneider Electric, a Honeywell, az ABB és a Rockwell Automation.
Az M2M-technológia sok pénzt hoz a fejlesztők és szolgáltatók konyhájára
És hogy a gép-gép közötti kommunikáció mekkora üzletet rejt magában? Erre is készülnek folyamatosan előrejelzések, becslések. A piacot rendszeresen monitorozó brit Ovum tavalyi előrejelzése 2018-ra 45 milliárd dollárra teszi a globális M2M-piac értékét, ami 2013-2014 fordulóján még ennek a harmadát jelentette.
A piac növekedése világméretű lesz, de a leggyorsabb ütem az ázsiai-csendes-óceáni térségben, a Közel-Keleten és Afrikában várható. Az ázsiai térségben az M2M-ből származó bevételek a következő öt évben évi 26,5 százalékkal nőnek, az időszak végére elérhetik a 15 milliárd dollárt.
A legnagyobb keresletet 2018-ban az egészségügy, az ipari termelés, valamint az energiaipar és a szolgáltatások szektora támasztja majd. Az egészségügyi M2M-piac mérete megközelítheti a 8, míg a termelés, az energiaipar és a szolgáltatások egyenként meghaladhatják a 7 milliárd dollárt.
Az M2M-szolgáltatások Magyarországon is reménybeli számottevő növekedés előtt állnak. A hazai piac méretét 2014-ben nagyjából 3 milliárd forintra becsülték, ahol már számos egészségügyi, illetve ipari megoldásban érdekeltek a mobilszolgáltatók.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak