Idén hetedszer készült el a Social Media Marketing Industry Report, amely a közösségi csatornákon folytatott marketing aktuális állapotát igyekszik bemutatni. A felmérésben idén több mint 3700 illetékest vontak be. A válaszadók között egyéni vállalkozásoktól egészen a nagyvállalati szegmens képviselőiig terjedt a paletta. A cégek székhely szerint felerészben egyesült államokbeli, felerészt a világ többi országában tevékenykednek.
A Facebookon mindenki ott van
Nem meglepetés, hogy a használt csatornák szempontjából ismételten a világ legnagyobb közösségi hálózata, a Facebook végzett az élen. A megkérdezettek 93 százalékának van aktivitása ezen a platformon. Viszont ahhoz képest, hogy milyen domináns pozícióban van az oldal a felhasználói bázis méretét tekintve, már nem annyira pozitív az összkép. Egyrészt tavaly ugyanez az arány egy százalékkal magasabb volt, másrészt a konkurens csatornák arányaiban szintén erős számokat hoztak. A sokszorosan kisebb Twitter 79, a LinkedIn pedig 71 százalékon áll. A feltörekvő Instagram pedig egy év alatt 28-ról 36 százalékra javított. A Facebook szerencséje, hogy utóbbi már három éve az ő csapatában játszik, miután 2012 áprilisában egymilliárd dollárért megvásárolták a gyorsan növekvő startupot.
A felmérésben megkérdezték azt is, melyik a válaszadó számára legfontosabb közösségi csatorna a használtak közül. A fenti második grafikonon jól látszik, hogy ebben a vetületben is a Facebook végzett az élen, hiszen a megkérdezettek több mint fele ezt a platformot jelölte meg. Ha azonban a vállalatok marketingcélpontjai szerint nézzük az adatokat, már nem ennyire egyértelmű ez az elsőség. A kifejezetten végfelhasználókat kiszolgáló vállalatoknál (B2C) ugyan kétharmadosra nő a Facebook uralma, ám az üzleti ügyfelekre építő cégeknél (B2B) kénytelen beérni 30 százalékkal. Ráadásul ebben a szegmensben ez már az elsőséghez sem elég, hiszen itt a professzionális közösségi hálózatként üzemelő LinkedIn kényelmes többséggel előzte be.
Csinálják, de nem tudják, megéri-e
Érdekes vetülete a kutatásnak a hatékonyságot firtató kérdéskör is. Azzal a feltevéssel, miszerint megfelelően tudják mérni a közösségi médiára fordított erőforrások hatékonyságát, mindössze 8 százalék tudott azonosulni teljesen és további 34 értett nagyjából egyet. A maradék több mint ötven százalék vagy bizonytalan volt, vagy kategorikus nemmel válaszolt. Bár ez nem túl fényes arány, ugyanakkor a tendencia javuló képet mutat, hiszen két évvel ezelőtt még csak 26, tavaly pedig 37 százalék volt az egyetértők aránya.
A kutatásban külön rákérdeztek arra, hogy cégük Facebookon folytatott aktivitását hatékonynak ítélik-e a válaszadók. Itt is nagyjából a fenti arányok jöttek ki: 9 százalék volt teljesen biztos, 36 százalék pedig nagyjából biztos abban, hogy amit a Facebookon végeznek, az hasznos a vállalatuk számára. A maradék közül minden harmadik bizonytalan volt ebben, minden ötödik pedig meg volt győződve róla, hogy több a ráfordítás, mint amennyi hasznot hoz a közösségi oldalon történő "nyomulás". Szegmentálással ebben az esetben is eltérő arányokat láthatunk. A B2C piacon többségben vannak az elégedettek (51%), míg a B2C szektorban lényegesen rosszabbnak látszik a megtérülés (36%). Hasonló különbségek mutatkoztak, ha az egyéni vállalkozókat és a nagyvállalatokat vetették össze. Utóbbiak mérete itt előnyként mutatkozik, és a válaszokból úgy tűnik, pontoan a felük elégedett az elért eredményekkel.
A riport részletes adatait tartalmazó anyagot a további információkra kíváncsi olvasók a Social Media Examiner oldaláról tölthetik le.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak