Tegnap tett közzé a világ legnagyobb közösségi hálózata idei első negyedéves eredményeit. A pénzügyi jelentés nagyjából megfelelt az elemzői várakozásoknak. A növekedés továbbra is jelentős minden fronton, egyedül az eredményesség romlott valamelyest az erőltetett kutatás-fejlesztési tempó miatt.
Nem fogynak az új belépők
A Facebook esetében a könyvelési adatoknál is lényegesebb mutatónak tekinthető a felhasználói bázis nagysága, összetétele. Nem véletlen, hogy ezek sosem maradnak ki a negyedéves jelentésekből. A cég tájékoztatása szerint napi szinten már közel egymilliárd felhasználót szolgálnak ki. Ennél is lényegesebb, hogy a legalább havonta egyszer aktív közönség 1,44 milliárdnál jár, ami 13 százalékos éves növekedést jelent.
Hogy a közösségi hálózat milyen szinten aknázza ki az okostelefonok elterjedésében rejlő lehetőséget, azt jól mutatják a mobilos felhasználói számok és arányok. Mobiltelefonról havi szinten 1,25 milliárdan érik el az oldalt, de ennél is beszédesebb, hogy ezekből 581 millióan kizárólag a telefonon keresztül használják a Facebookot. A két adat közül az előbbi 23, utóbbi pedig 70 (!) százalékos éves növekménynek felel meg.
Pénz van, de költik is
Ami a szikár számokat illeti: a bevételek valamivel túlléptek a 3,5 milliárd dolláron, és ennek közel háromnegyede származott már mobil hirdetésekből. A Facebook erejét jól mutatja, hogy a globális digitális hirdetési piac 8 százaléka összpontosul nála. Ha csak a mobilt nézzük, ott pedig már most vitathatatlan éllovas. A nagy rivális Google itt egyelőre nem látszik képesnek arra, hogy felvegye a kesztyűt.
Facebook-bevétel alakulása (millió USD)
A befektetőket talán egyetlen sor késztethette szemöldökráncolásra. Az üzemi eredményszint romlott, és ezzel párhuzamosan az egy részvényre jutó profit sem ütötte ki a ház oldalát. Ezek legfőbb oka, hogy a Facebook sokkal többet költött kutatási, fejlesztési projektekre ebben az időszakban, mint egy évvel ezelőtt. Az újabb és újabb adatközpontok építése, a kísérleti technológiák támogatása, vagy éppen a fejlődő régiók internettel való ellátása alaposan megcsapolta a kasszát.
Egyszeri tételektől megtisztított nettó profit (millió USD)
Hiába volt rendben szinte minden, a részvények árfolyamán inkább a költségemelkedés hatásai látszottak, hiszen a nyilvánosságra kerülést követő nap végi kereskedésben két százalékot gyengültek a Facebook-papírok. Ennek ellenére sok panasza nem lehet a tulajdonosoknak, hiszen az elmúlt egy évben így is 40 százalékkal drágultak a közösségi oldal részvényei.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak