Az évtized elején a mobil operációs rendszerek piaca a jelenleginél sokkal fragmentáltabb volt. Az iOS (pontosabban a mobilos OS X) 2007-es megjelenését, majd a Google Android 2008-as bemutatkozását követően már öt jelentősebb okostelefonos platform versenyzett egymással, és úgy tűnt, hogy további szereplők is helyet követelhetnek maguknak, mint például a Samsung által fejlesztett Bada.
Ez természetesen az alkalmazásfejlesztők vagy a tartalomszolgáltatók életét is megnehezítette, akiknek folyamatos döntéseket kellett hozniuk, melyik rendszert támogassák és aktuálisan melyiket hagyják figyelmen kívül. Ma már nincs ennyire nehéz dolguk: a piacon tulajdonképpen csak két platform maradt, a többi pedig eltűnt, vagy egészen jelentéktelen részesedéssel és növekedési kilátásokkal működik.
A Gartner adatai szerint a tavaly értékesített okostelefonok több mint 99 százalékán Android vagy iOS futott, az idei második negyedévben pedig az Android 87,7 százaléka és az iOS 12,1 százaléka mellett már tényleg a statisztikai hiba szintjén mozog minden más termék. Ez önmagában nem újdonság, hiszen a két platform – illetve részesedést tekintve egymagában az Android – már hosszú ideje kiszorította a versenytársakat, de a Statista most a Gartner információi alapján szemléletes ábrát készített az erőviszonyok változásáról, amit néhány korábbi eredménnyel mi is kiegészítettünk.
Innentől bármilyen izgalmat csak a gyártók versenye tartogat, amelyben az Apple ugyanúgy saját magát képviseli, az idei második negyedévben világszerte eladott 360 millió okostelefonon azonban jóval többen osztoznak. A Strategy Analytics nemrég kiadott toplistája szerint az iPhone 7 és az iPhone 7 Plus a legnépszerűbb készülék, megelőzve a Samsung Galaxy S8 és S8+ telefonokat. Az ötödik viszont már egy kínai gyártó, a Xiaomi lett április és június között, az öt legjobban keresett készülék pedig a globális értékesítés egyhatodát adta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak