A mozgás- és beszédképtelen fiatalok kommunikációját segítő komplex módszertan válik széles körben elérhetővé Magyarországon. A számítástechnika és a mobil eszközök használatának elsajátítása révén a hátrányos helyzetű fiatalok akár munkalehetőséghez is juthatnak.

A súlyosan és halmozottan sérült mozgás- és beszédképtelen fiatalok kommunikációját segítő komplex módszertant és eszköztárat állítottak össze a Bliss Alapítvány és az ELTE Informatikai Kara által indított speciális program keretében. A rendszer megalkotója Miksztai-Réthey Brigitta tanársegéd, aki a Vodafone Főállású Angyala, egy weboldalra gyűjtötte össze a számítógépek és a legkorszerűbb mobileszközök használatának elsajátításához szükséges több mint 100 fejlesztő játékot és egyéb oktatási segédanyagokat.

Része lesz a hazai gyógypedagógus képzésnek

A projektre felfigyeltek az oktatási szakemberek is, ennek nyomán a "rendszergazda" Miksztai-Réthey Brigitta szeptembertől együttműködik az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karával, hogy a hazai gyógypedagógus képzésben még az idén elindulhasson az infokom technológia pedagógiai célú felhasználásának módszertani oktatása.

A munka, amelynek aktív részesei voltak a Bliss Alapítvány mozgás- és beszédképtelen növendékei is, nagyjából egy éve indult. A weboldalon található komplex eszköztár egyik érdekessége az ELTE Informatikai Karával közösen kifejlesztett fejegér, vagy más néven Mousense, amelynek révén a számítógép fejmozgással irányítható. A Bitport kérdésére a program gazdája elmondta, hogy az ő megoldásuk annyiban különbözik a piacon lévő hasonló fejegerektől, hogy ehhez semmiféle hardverre nincs szükség, a számítógépet használója a webkamerán keresztül irányítja, ráadásul úgy, hogy az alkalmazás az arcnak nemcsak egy részét figyeli, hanem több jellegzetes pontot is megjegyez rajta. Így gyorsabb és pontosabb lehet az "egérmozgatás".

A weboldalon az egyéb egérkiváltók és érintőképernyők használatának elsajátítását elősegítő anyagok mellett témakörönként csoportosított számítógépes és mobilos fejlesztő játékok és alkalmazások is megtalálhatók, amelyeknek egy része saját fejlesztésű.

Külföldről is érdeklődnek már a program iránt

A projekt különlegessége az úgynevezett Mentor-modellprogram, amelynek keretében hat mozgás- és beszédképtelen fiatal felnőttet saját iskoláskorú társaik segítésére képeztek ki. A mentorok, akik munkájukért fizetést is kapnak, először a különféle számítógépes programok, mint a MovieMaker, Photo Story, Audacity kezelését tanulták meg, majd saját maguk készítettek oktatási segédanyagokat a kisebb gyermekek számára. A weboldalon jelenleg 65, a mentorprogram keretén belül létrehozott segédanyag található.

A speciális tananyagcsomag, amely iránt már külföldről is érdeklődnek más tartósan beteg, vagy speciális nevelési igényű fiatal számára is megnyitja a számítógépes világot, és megtanítja a korszerű  mobileszközök kezelésére.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.