Az árukövető technológiák piaca öt év alatt több mint 50 százalékkal bővülhet. Már nemcsak a szállítmányok útjának nyomon követése a feladat, hanem a lopások csökkentése is.

A szállítmányok nyomon követése nemcsak a szállítási határidők betartása miatt egyre fontosabb, hanem az utóbbi években elharapódzott lopások visszaszorítását is segítheti – írja egy elemzésében az ABI Research. A piackutató számításai szerint az árukövető rendszerek globális piaca az idén még nagyjából 3,6 milliárd dollár lesz, de öt év múlva elérheti az 5,6 milliárd dollárt.

Felderítő eszközök a csomagolásba rejtve

A szofisztikált árufigyelő technológiák ugyanakkor nemcsak a lopások detektálásában játszhatnak szerepet, hanem az eltulajdonított – többnyire igen értékes termékek rejtekhelyének a felderítésében is. Az árutolvajok főleg a gyógyszerekre, elektronikai eszközökre, ékszerekre, dohány- és alkoholtermékekre, valamint a készpénzszállító járművekre utaznak.

A legújabb megoldásokkal viszont akkor is nyomon követhetők a szállítányok, ha a rakományt időközben egy másik, nyomkövetővel nem rendelkező járműbe rakták át. Így eltulajdonított szállítmányokat könnyebb lesz megtalálni. Ezeket nyomkövető eszközöket ugyanis a termékek csomagolásába lehet elhelyezni, ami kézenfekvő megoldás egy olyan piaci ökoszisztémában, ahol az áruk jellemzően sok kézen mennek át, ami eleve növeli a lopás kockázatát.

A kompakt, hordozható és újratölthető nyomkövető rendszerek műholdas és/ vagy mobilhálózatot használnak a szállítmány aktuális helyzetének a beazonosítására. Ezek az eszközök viszonylag kisméretűek, így jól elrejthetők magán a terméken vagy a csomagoláson belül.

A a logisztikai szolgáltatók közül ilyen rendszert használ a FedEx és a DB Schenker is.

A tolvajok is felkészültek

Az árutolvajok igyekeznek haladni a korral. Sokan GPS vagy mobil blokkolókat használnak, és akár a műholdas nyomkövető rendszereket (GNSS) is meghekkelik.Szerencsére a védekezési módszerek is fejlődnek. Ma már olyan a nyomkövető eszközök is vannak a piacon, melyek blokkolják a GPS-rendszert, és vezeték nélküli technológián valós idejű riasztást küldenek a szállítmányozó cégnek, hogy az időben be tudjon avatkozni.

Az új mobiltechnológiák révén csökken az eszközök közötti kommunikáció költsége, ami ugyancsak növeli a rendszerek elfogadottságát. A már jó régóta rendelkezésre álló második generációs GSM rendszerek is új értelmet kaphatnak, az árukövető megoldások ezek kiterjesztett változatán, az EC-GSM hálózaton tudnak kommunikálni. A legújabb negyedik generációs LTE hálózatokon belül pedig a még biztonságosabb és még hatékonyabb hálózati megoldásnak bizonyuló LPWA LTE technológiákat lehet használni.

A termékazonosítás mai lehetőségei

Az áruk beazonosításában is többféle megoldás létezik. A legelterjedtebb technológiák közé tartozik az egydimenziós vonalkód, a rádiófrekvenciás RFID és a kétdimenziós QR-kód. (A mágneses, a biometrikus, a chipkártyás és az alak-felismerési rendszerek értelemszerűen nem alkalmasak termékazonosítási és -követési feladatokra.)

A termékek nyomon követése biztonsági szempontból is fontos

A vonalkód előnye, hogy olcsó, többféle technikával és nagyon sok felületre előállítható, de csak olvasható optikai technika. Az olvashatóság azonban nagyban függ a jelkép és az olvasó minőségétől. Hátránya a kétdimenziós technológiákhoz képest, hogy egyszer írható, később nem módosítható, adattároló képessége a töredéke az előbbiekének, és egyszerre csak egy kód olvasható le.

Az RFID előnye, hogy szemben az előbb említett optikai vonalkódos rendszerekkel az olvasónak felismeréshez nem kell "látnia" a címkéket. Az adathordozó gyártása speciális üzemekben, ellenőrzött körülmények között történik, így minősége mindig megfelel a szabvány előírásoknak, míg a vonalkódra ez nem igaz. Az RFID lapkán több információ tárolható és nagy távolságból is olvasható, valamint kisebb a hibalehetősége. Egy időben több címke leolvasására is alkalmas a rendszer. Hátránya, hogy drágább, mint a vonalkódos rendszerek. Szintén hátrány, hogy a rádióhullámok használatának szabályozása nem egységes, így többféle olvasó/író berendezésre is szükség lehet.

A termékazonosítás területén a legfrissebb technológiának a QR-kód (Quick Response) számít, am lényegében egy kétdimenziós vonalkód. Előnye, hogy bármilyen irányból olvasható, nem kell törődni a helyes tájolással. Jóval több adatot tud tárolni, mint a vonalkód: számokból 7089, betűkből és számokból együttesen 4296 karaktert képes tárolni.

Nemzetközi és ingyenesen használható nyílt szabványként való elfogadása is gyorsította terjedését. A QR-kód ugyanakkor nem köthető személyhez, könnyen másolható, sokszorosítható, azaz jogosulatlanul is felhasználható. Erre fejlesztett megoldást a például a magyar Cellum: motion-dynamic QR code alkalmazása egyszerre teszi lehetővé az azonosítást és a jogosultság ellenőrzését. Még online kapcsolat sem kell hozzá,  bármikor és bárhol lehet vele azonosítani a termékeket.

Magyar céghez kapcsolódik a költséghatékony, hamisíthatatlan termékazonosító rendszer kifejlesztése is. A SMark-nak nevezett speciális azonosító a VasBeta Kft. találmánya, amely azonban nem a termékkövető rendszerek igényeit szolgálja ki. Csupán azt mondja meg, hogy az adott termék hamis vagy sem – illetve van egy harmadik eset, amikor az azonosító annyira megrongálódik, hogy nem értelmezhető. A fejlesztésről további részleteket itt olvashat.

Biztonság

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.