A hazai apróhirdetési piacon évek óta hatalmas háború dúlt a két főszereplő, az OLX és a Jófogás között. Az éves szinten milliárdos összegeket mozgató reklámkampányoknak azonban vége, mert a Jófogás tulajdonosa, a norvég Schibsted médiacsoport üzleti jelentésében közölte, hogy "átveszi" a versenytársat.
Egyet nekem, kettőt neked
Az üzlettel azonban az OLX-et áttételesen, a lengyel Allegro Groupon keresztül tulajdonló dél-afrikai Naspers sem marad piac nélkül, hiszen az ügylet részeként Romániában és Portugáliában pedig a norvégok engedik át érdekeltségeiket a Naspers helyi vállalkozásainak. A Jófogás ezzel abszolút egyeduralkodóvá válik az elmúlt időszakban gyakorlatilag kétszereplőssé változott magyar piacon.
A bejelentés minden bizonnyal a hazai munkatársak nagyobb részét is váratlanul érte, hiszen az OLX néhány nappal ezelőtt még sajtóközleményben igyekezett bizonygatni, hogy milyen sikeres volt a korábban meglépett márkanévváltás. (A cég tavaly áprilisban cserélte le az Apród brandet a nemzetközileg ismertebb OLX kedvéért.)
Fél évtizedes harc
A Schibsted magyarországi leányvállalata 2010-ben jött létre, és ugyanabban az évben szerezte meg a Jófogás.hu apróhirdetési oldalt, amellyel azonnal agresszív piacszerző stratégiába kezdett. Ennek részeként 2012 novemberében megvásárolta a Használtató.hu oldalt, amely nevéhez hűen az autóhirdetések piacán volt kiemelkedő szereplő.
A másik oldalon a Vaterát és az Árukeresőt is magáénak tudható Allegro Group két-három éve kezdett komolyabb manőverekbe. Ennek részeként alakult meg az Apród, amelyet tavaly - hatalmas marketingkampánnyal támogatva - átkereszteltek OLX-re. Az OLX-re költött forintok megtérülni látszottak, legalábbis ami a piaci részesedést illeti, hiszen a Jófogás elveszteni látszott a versenyfutást az első helyért.
A Jófogás és az OLX hirdetési állománya 2015.02.10-i állapot szerint
Forrás: eNET-BCE
Mint azt az eNET és a BCE abszolút friss kutatási adataiból láthatjuk, az OLX mind a hirdetési tételek száma, mind azok frissesége tekintetében magabiztos előnybe került. Ugyanezt a rangsort láthatjuk, ha a látogatottsági adatokat kirajzoló görbéket nézzük. Idén januárban az OLX körülbelül 20 millió oldalletöltést szolgált ki, míg vetélytársa ennek kevesebb mint a felét.
Veszteséges üzem
A hatalmas reklámbüdzsékkel vívott háborút azonban láthatóan mindkét fél megelégelte. Ez nem is meglepő, hiszen az oldalak az aktivitás növekedésén kívül sok mással nem szolgálhattak. Megfelelő bevételi struktúra híján természetesen mindkét apróhirdetési nagyágyú egy feneketlen pénztemetőként üzemelt.
A mostani országleosztással, amely egyébként a nagyhatalmak második világháborút követő osztozkodását idézi, a felek láthatóan békét kötöttek, és várhatóan igyekeznek majd az ölükbe hullott monopol helyzettel élve nyereségessé tenni a "demilitarizált" területeket. Arról egyelőre nincsenek információk, hogy versenyhatósági oldalról mindehhez mit szólnak az illetékesek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak