Az infokommunikációs piac újabb nagy tenderének kimenetele okozhat fejfájást a kormánynak. A parkolópályára tett állami mobilszolgáltató ügye után az e-útdíj is vesztésre áll – bár a kormányszóvivő szerint részletkérdés, hogy a Getronics visszalépett.
A visszalépésről a Getronics január 18-án értesítette a tenderben közreműködő állami szerveket, annak okaira pedig az MTI-nek eljuttatott közleményében utalt a cég. Állítása szerint a piacon eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében áll elő olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet, amelynek tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni.

Jogi lépést fontolgat a Getronics Az egyik meghatározó beszállítójának a norvég Q-Free ASA-nak a visszalépésével kapcsolatban pedig az alábbi tájékoztatást adta: „Információink szerint az egyik versenytársunk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk, hogy lépjenek vissza.” A Getronics Magyarország Kft. a közleményében arra is utal, hogy a cég  vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét.

A kormányszóvivő viszont nem aggódik. Giró-Szász András szerint ez olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca állítása alapján át lehet hidalni, és „ami érdemben nem lesz befolyással arra, hogy az elektronikus útdíj beinduljon Magyarországon 2013-ban" – fogalmazott a kormányszóvivő ma reggel a Kossuth Rádióban.

Váratlan fordulatok
A múlt év szeptemberében írták ki a közbeszerzést gyorsított eljárással a megtett úttal arányos e-útdíj rendszer kiépítésére, amin a legalacsonyabb árajánlattal a Getronics Kft. nyert. A cég 34,89 milliárd forintos áron vállalta a feladat elvégzését. Az érvényes ajánlatok között volt még a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems ajánlata is, ami ennél nagyjából 20 milliárd forinttal volt magasabb. Az állam egy kormányhatározatban mintegy 40 milliárd forintban határozta meg a projekt keretösszegét, és már 2013-ban 75 milliárd forintos bevételt remélt a rendszer bevezetéséből.

Az eredményhirdetés után, a szerződéskötés előtt jöttek a bonyodalmak. A T-Systems be akart tekinteni a nyertes dokumentumaiba, hogy meggyőződjön arról, hogy tényleg a kiírásnak megfelelő feltételekkel vállalta el a Getronics a feladatot. Erre ugyan nem kapott lehetőséget, de a lépés csúszást eredményezett a szerződés aláírásában. 
Időközben újabb bonyodalomként a nyertes már említett meghatározó norvégiai technológiai beszállítója, amely a megfelelő referenciát is biztosította a tenderen induláshoz, elállt a magyarországi üzlettől.

A pályáztatásért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban azonban még reménykedtek, hogy a január 15-ig meghosszabbított határidőre mégis valahogy megszülethet a szerződés. Nem így lett, jött B-terv: újabb egy hónapos hosszabbítás.

Kérdőjelek a folytatásban
Már akkor is sokan csodálkoztak: reménykedhet vajon a kiíró abban, hogy a norvégok mégis meggondolják magukat? Vagy születik egy rendelettervezet, ami a beszállító(k) utólagos módosítását is lehetővé tenné? A Getronics erre a nehéz dilemmára maga adott választ a visszalépésével.

A folytatás e tekintetben már kérdőjeles, mert ugyan ott van még a T-Systems érvényes ajánlata, de az nem léphet automatikusan az előbbi helyébe, mert utóbbi cég árajánlata meghaladja a kormányzat beruházási előirányzatát.

Maradna az új tender kiírása, de több mint kétséges az eredeti ütemterv, a július 1-jei indulás, amelyet már a korábbi kiírással is igen feszítettnek tartottak a pályázók. Ha új közbeszerzést kell kiírni, még gyorsított eljárással is több hónapot vesz igénybe, vagyis a költségvetés már nehezen számolhat az idénre betervezett 75 milliárd forintos bevétellel. Ráadásul kérdéses lesz-e más olyan pályázó, amely 40 milliárd forint alatt vállalná a projektet, vagy a kormány kármentésként emeli a tétet, hogy mielőbb elkészülhessen a rendszer, és minél előbb több jöjjön be a réven, mint amit elveszít a vámon?

Halasztott társtender
Az e-útdíj ügyének az állása egy másik tendert is parkolópályára tett. Ma lett volna ugyanis az első tárgyalás azon a pályázaton, amelyen eldől, ki szállíthatja az e-útdíj rendszerben használandó fedélzeti egységek közötti kommunikációhoz a rendszert. Ezt, valamint az adóhivatalhoz bekötött pénztárgépek kommunikációját a kormány eredetileg az állami mobilcégnek szánta. Mivel azonban az a projekt is megállt, a fedélzet egységek kommunikációját biztosító rendszer tenderére végöl a három meglévő mobilszolgáltatót hívták meg.

Ha már az állami mobilszolgáltatónál tartunk, nincs túl nagy szerencséje az elmúlt egy-két évben a központi döntéshozóknak. Épp az e-útdíj pályázat meghirdetésének a hónapjában, szeptemberben feneklett meg a legutóbbi frekvencia tender, amely a már említett állami mobilszolgáltatóval növelné a hazai operátorok számát. A piac már működő szereplői élükön a Magyar Telekommal megtámadták a döntést, fellebbezésük nyomán a Fővárosi Törvényszék hatályon kívül helyezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) a frekvenciaárverésen hozott határozatait.
Az ügyben a Kúria hoz végső döntést, a tervek szerint február 26-án.

Egyelőre MPVI Mobil Zrt. munkanéven viszont időközben megalakult az állami mobilcég. (A tulajdonosok között az állami tulajdonban lévő Magyar Posta Zrt. 10 százalék, a Magyar Villamos Művek Zrt. 45 százalék, az MFB Invest Zrt. pedig szintén 45 százalék tulajdonrészt birtokol.) A felső vezetés bemutatta terveit a sajtónak, szerződtettek szakembereket, köztük több olyant is, aki korábban a Magyar Telekom irányítói közé tartozott.

Mi lesz az állami mobilcéggel?  A törvényszéki döntés után aztán hamar parkoló pályára került a cég. A menedszment azonban egyebek mellett kidolgoztak egy tervet, mely szerint ha másként nem megy, virtuális szolgáltatóként is elindulhatna az állami mobiltársaság. Információink szerint ez az elképzelés nem nyerte el a tulajdonosok tetszését, és ezért nyújtották be a közelmúltban lemondásukat a felső vezetők: Schmidt Pál vezérigazgató és Kalmár István elnök. A tulajdonosi közgyűlés a múlt pénteken fogadta el a két vezető lemondását. A két szakember távozása következtésben megüresedett igazgatósági helyekre Bíró Viktort (MVM Net Zrt.) és Imre Tamást (Magyar Posta Zrt.) választotta a közgyűlés.

Hogy mi lesz a Kúria döntése után? A Bitport által megkérdezett szakértők szerint mégiscsak a legéletszerűbb szcenárió lehet a virtuális szolgáltatás. Kérdés, hogy mennyiért bérelhetik a hálózatot a már piacon lévő szereplőktől. Az állami cégnek ugyanis üzleti alapon kell megállapodnia azokkal a szolgáltatókkal, amelyek bevételét az elmúlt két évben háromféle különadóval is terhelte az állam.

Bajosan lesz határidőre e-útdíj
Fejetlenség az állami mobilcégnél

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.