Amerikai és ír kísérleti projekttel vizsgálta az ENSZ, hogyan lehet internetes tartalmak elemzésével előre jelezni olyan fontos gazdasági-társadalmi folyamatokat, mint például a munkanélküliség változása.
A Global Pulse kezdeményezést azért indította az ENSZ, hogy a digitális adatok elemzésével segíthessen globális vagy egyes területekre vonatkozó problémák megoldásában. A SAS segítségével a Global Pulse egy két éves, speciális kutatási projektet vitt végig, amelyben azt vizsgálják, hogyan egészíthetik ki a hivatalos statisztikák adatait a közösségi médiában leírt és megosztott tartalmak.

Bányásszunk adatot A projekt azt vizsgálta, hogy a közösségi médiában megosztott érzelmek és információk, valamint más, online, felhasználók által létrehozott tartalmak segíthetik-e a változó foglalkoztatottsági helyzet emberek érzékelésére és döntéseire gyakorolt hatásainak megértését, és ha igen, hogyan támogathatják mindezt. A kutatás elsődleges célja az volt, hogy a közösségi médiában megjelent információkat összevesse a munkanélküliségi adatokkal.



Az elképzelés azon alapul, hogy az online tartalmak olyan előrejelző (leading) és követő (lagging) indikátorokat rejtenek, amelyek rávilágíthatnak arra, hogy például a munkanélküliek mit éreznek, és hogyan birkóznak meg ezzel az élethelyzettel. A kutatás során az állástalansággal kapcsolatos publikus közösségi társalgásokban megjelenő hangulatokat és témákat vetették össze a hivatalos munkanélküliségi statisztikákkal.

A mostani projekt 2009 júniusa és 2011 júniusa között két tesztországot, Írországot és az Egyesült Államokat vizsgálta, mivel mindkettő esetében elterjedt a közösségi média használata, valamint a közelmúltbeli és jelenlegi gazdasági válság komoly hatást gyakorolt a foglalkoztatásra.

Digitális félelem Az ENSZ Global Pulse kutatása egyrészt azt vizsgálta, találhatók-e olyan elemek az online beszélgetésekben, amelyek előre jelezhetik a közelgő munkanélküliséget. Hosszabb távon pedig annak lehetőségeit elemezték, hogy ezek az online tartalmak segíthetik-e a politikai döntéshozókat az érintett egyének által alkalmazott kezelési stratégiák típusainak és alkalmazási sorrendjének megértésében.

A vizsgálat során a kutatócsoport először az amerikai és ír blogok, fórumok és híroldalak anyagai közül kiválasztotta a munkával kapcsolatos online beszélgetéseket. Ezt követően minden egyes tartalomhoz hozzárendeltek egy hangulati pontszámot a társalgás hangvétele – például boldogság, lehangoltság vagy aggodalom – alapján. Azokat a munkanélküliséggel kapcsolatos tartalmakat, amelyek más témákkal (például lakhatással, közlekedéssel, egészségüggyel) is foglalkoztak, szintén számszerűsítették annak érdekében, hogy bepillantást nyerjenek abba, hogy a lakosság hogyan birkózik meg az állástalansággal.



Ezt követően az adatokat kétféleképpen elemezték: az egyik esetben a számszerűsített hangulati pontszámokat, a másik esetben pedig az egyéni kezelési stratégiákkal kapcsolatos tartalmak volumenét vetették össze a munkanélküliségi rátával.

Egyértelmű jelek Számos hangulati pontérték mutatott erős összefüggést azzal, hogyan alakult az adott ország munkaügyi helyzete. Írországban például a "zavaros hangulatú" kategóriába sorolt beszélgetések mennyisége 3 hónapos átfutási idővel összefüggést mutatott a munkanélküliség nagyságával. Az is bebizonyosodott, hogy ezek az adatok értékes információt tartalmaznak arról, hogy az állástalanok hogyan birkóznak meg ezzel az élethelyzettel.

A munkanélküliség kezelésével kapcsolatos témák mennyiségében bekövetkező változás ugyanis szoros kapcsolatot mutatott a munkanélküliségi rátával – ezek rávilágíthatnak az állással nem rendelkező népesség várható reakcióira. Például az Egyesült Államokban az ingatlan elvesztéséről szóló beszélgetések a munkanélküliségi ráta emelkedése után két hónappal növekedtek. Ezeket az indikátorokat a szakemberek a munkanélküliségi politikák és a szociális védelmi programok fejlesztésére használhatják fel.

Az energiaéhségen is segíthet az adatelemzés
A Google is beszáll a felhős adatelemzésbe
Mindent behálóz az üzleti intelligencia

A SAS és az ENSZ Global Pulse projektje bemutatta, hogy a közösségi média elemzése valósidejű visszajelzést biztosíthat a politikai döntéshozók számára, és segítségével javulhat a káros hatások kezelésének képessége. "A magánszektor azért elemzi ezeket az online tartalmakat, hogy valós időben megértse a vevőit. Ezen új típusú adatok nagy része a társadalmi fejlődés szempontjából lényeges jeleket tartalmaz, ezért nekünk is használnunk kell ezt a forrást, hogy már folyamatában felismerjük, mi is történik" – foglalta össze a kezdeményezés lényegét Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár a világszervezet novemberi közgyűlésén.

Nemcsak az MI, hanem az MI-ről szóló viták is irdatlan káoszt okozhatnak

Akármilyen tökéletlen a technológia, a szakértők szerint sokan elkerülhetetlenül hinni kezdenek majd benne, hogy a mesterséges intelligencia tudatossá vált.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.