A péntek délelőtti beadási határidőig négy cég jelentkezett a vasúti rádiós rendszer építésére kiírt tenderen – közölte a projekt lebonyolításával megbízott NISZ.
Az elektronikus útdíjhoz hasonlóan hosszú ideje húzódik már a hazai vasútvonalak mentén futó digitális rádiókommunikációs (GSM-R) rendszer kiépítése Magyarországon. Egyik legutóbbi fejleményeként tavaly novemberben született meg a kormány döntése arról, hogy a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) bonyolítsa le a hányatott sorsú projekt közbeszerzési eljárását.
A pályázók neve még titok ■ A NISZ ezt követően december 22-én hirdetmény közzétételével induló
tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a rendszer megvalósítására az első ütemben 905 kilométeres vasúti szakaszon. Az eljárásra ma délelőtt 10 óráig lehetett jelentkezni. A szervezet közleménye szerint a részvételi felhívásra a megjelölt határidőig négy cég jelentkezett: a
Nokia Siemens Networks, az osztrák
Kapsch és két kínai cég, a
Huawei és a
ZTE.
A Nokia Siemens Networks és a Kpasch jelentkezése nem okozhatott nagy meglepetéseket. A Simens a kezdetektől a GSM-R rendszer egyik legfontosabb támogatója és fejlesztője, A Kapsch pedig 2010-ben éppen a másik legfőbb támogató, a Nortel GSM-R ützletágát vásárolta meg az Ericssonnal. A két kínai cégnek is jelentős szereplője a piacnak. A ZTE például tavaly ősszel nyerte el az Orosz Vasutak GSM-R projektjét, és a Huawei mögött is jelentős – főleg Közép-Ázsiában kiépített – rendszerek állnak.
Az eljárás jelenlegi szakaszában a jelentkezők egyelőre jogi, gazdasági, pénzügyi és műszaki alkalmasságukról adnak információt. A részvételi felhívásban meghatározott szempontok alapján legalkalmasabbnak minősített ajánlattevők kapják majd meg a végleges ajánlattételhez szükséges műszaki dokumentációt.
A NISZ legkésőbb 60 munkanapon belül megkezdi a tárgyalásokat, és ha minden a terveknek megfelelően alakul, akkor várhatóan 2013 második negyedévének végén köt szerződést a legjobb ajánlatot adó céggel a GSM-R rendszer, illetve a hozzá kapcsolódó szolgáltatások ellátásához szükséges berendezések szállítására és szerelésére, valamint a rendszer teljes körű tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási és próbaüzemi feladatainak ellátására.
Extra magas kötbérek ■ A hozzávetőlegesen 35 milliárd forintra becsült beruházás a Budapest környéki, a Budapest – Székesfehérvár, a Budapest – Győr – Hegyeshalom, a Győr – Celldömölk – Boba – Zalaegerszeg – Bajánsenye, a Budapest – Cegléd – Szolnok – Szajol – Püspökladány, a Szajol – Lökösháza, valamint a Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vonalakat érinti. A projektet az aláírástól számított két éven belül kell befejezni, a szerződéstervezet pedig
az International Railway Journal szakportál szerint kimondottan magas késedelmi díjakat tartalmaz: az első tíz napra napi 200 ezer eurót, azt követően napi 500 ezer eurót.
forrás: siemens.com
A tendernek hosszabb távon lehet egy második szakasza is a felújítás alatt lévő további vasútvonalakon, beleértve a Püspökladány – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony, a Budapest – Miskolc – Nyíregyháza és a Székesfehérvár – Keszthely szakaszokat.