Újabb cégek indulhatnak a vasúti GSM-R rendszer kiépítését célzó tenderen. A 35 milliárdos projektet lebonyolító NISZ a napokban tette közzé az optikai kábelhálózat szállítására szóló közbeszerzési felhívást.
Újabb szakaszához érkezett a hazai vasútvonalak mentén futó digitális rádiókommunikációs (GSM-R) rendszer kiépítése Magyarországon. Mint ismert, a projekt célja, hogy megteremtse a nemzetközi vasúti forgalom átjárhatóságát, valamint növelje a közlekedés biztonságát és hatékonyságát. A kormány tavaly novemberi döntése alapján
a NISZ Zrt. hatáskörébe tartozik a tervezésre, a kiépítésre és az implementációra vonatkozó közbeszerzési eljárás lebonyolítása.
Optikaikábel-szállítót keresnek ■ A GSM-R rendszer megvalósítását célzó, 2012. december 22 -én meghirdetett, a rendszerintegrációra és a GSM-R rendszer szállítására vonatkozó
első pályázati felhívást a napokban követte a második pályázat, amellyel a hozzá kapcsolódó optikai kábelhálózat szállítóját kívánják kiválasztani.
Az "Optikai kábelhálózat szállítása" közbeszerzési eljárás kiírásának értelmében a nyertes pályázónak a GSM-R projekt beruházása keretében a hálózatot – a hurokzárások kettős nyomvonalát is figyelembe véve – 1091 km nyomvonalhosszban, bázisállomások és állomásépületek átviteltechnikai helyiségeinek leágazásaihoz kell kiépítenie. A hálózat szállítása optikai rendezők között telepített, mérési dokumentumokkal rendelkező kábelekre vonatkozik.
Az első szakasz júniusig lezárulhat ■ Az első pályázati kiírásra
jelentkező négy cég közül a NISZ Zrt. ez év március 4–én végül
három céget kért fel ajánlattérelre. A Kapsch CarrierCom Kft. az MVM Ovit Országos Villamostávvezeték Zrt.-vel közösen, a Nokia Siemens Networks Telekommunikációs Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. önállóan, míg a SELEX Electronic Systems S.p.A. a Huawei Technologies Híradástechnikai Kft.-vel szövetkezve dolgozna. A tervek szerint nyertes pályázóval a második negyedév végén írnák alá a végleges szerződést.
A hozzávetőlegesen 35 milliárd forintra becsült beruházás a Budapest környéki, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Győr–Celldömölk–Boba–Zalaegerszeg–Bajánsenye, a Budapest–Cegléd–Szolnok–Szajol–Püspökladány, a Szajol–Lökösháza, valamint a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalakat érinti.
A projektet az aláírástól számított két éven belül kell befejezni, a szerződés tervezet a RailAdvisor szakportál szerint kimondottan magas késedelmi díjakat tartalmaz, az első tíz napra napi 200 ezer eurót, azt követően napi 500 ezer eurót.
A tendernek hosszabb távon lehet egy második szakasza is, a felújítás alatt lévő további vasútvonalakon, beleértve a Püspökladány–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony, a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza és a Székesfehérvár–Keszthely szakaszt.