Június elejétől az okmányirodákban és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál is lehet bankkártyával fizetni. Még az idén lehetővé válik a teljesen elektronikus ügyintézés is, azaz már az interneten lehet majd fizetni a online igénybe vett szolgáltatásokért.
- Immár minden akadály elhárult, hogy elinduljon az elektronikus fizetés a hivatali ügyintézésben, ami már régi adóssága volt a mindenkori kormányzatnak - hangsúlyozta hétfői projektzáró sajtótájékoztatóján
Kratochwill Péter, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) vezetője. Az európai uniós forrásból, 3,986 milliárd forintból megvalósuló beruházás tervezése meglehetősen régen, 2008-ban indult el, és adminisztratív okokból többször is csúszott a projekt befejezése.
A központi elektronikus fizetési szolgáltatás (Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer - EFER) az intézmények számára lehetővé teszi az elektronikus, illetve a személyes ügyintézéshez illeszkedő elektronikus fizetést az ügyfelek számára.
Gyorsabb, olcsóbb ■ A szolgáltatást június 4-től elsőként az okmányirodákban és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálati irodáiban lehet majd használni. Személyes ügyintézés esetében ezentúl nem kell a sárga csekkekel elmenni a postára, hanem helyben, bankkártyával fizethetnek majd az ügyfelek, amivel jelentősen felgyorsulhat a hivatali ügyintézés. A mintegy 300 magyarországi okmányiroda az elkövetkező hetekben folyamatosan kapcsolódik majd a központi rendszerhez.
Elektronikus ügyintézés esetében egyelőre nem lehet az interneten fizetni, de a KIFÜ már három kereskedelmi bankkal is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy még idén lehetőség legyen a teljes körű elektronikus ügyintézésre. A kényelmi szempontok mellett a legnagyobb előnye ennek az lesz, hogy elegendő lesz egyetlen számlaszámra fizetni az adott üggyel kapcsolatos összes költséget. Ezt a Magyar Államkincstár osztja szét a különböző hivatalok között, így az átutalási költségek is csökkenhetnek.
Az EFER és a csatlakozó rendszerek kapcsolatai [a kép kattintásra nagyítható!]
A szolgáltatás működésének alapelvei
■ az ügyintézéshez és a fizetéshez az ügyfél külön azonosítása szükséges;
■ a fizetés az ügyazonosító ismeretében történik, melyet az intézményi szakrendszer hoz létre;
■a fizetési megoldás-szolgáltató a fizetés visszavonhatatlan megindításáról ad elektronikus igazolást a központi elektronikus fizetési szolgáltatáson keresztül az ügyintézési célrendszernek, az igazolás kiadásával a fizetési megoldás szolgáltató garantálja az összeg kifizetését.
A lehetőség adott ■ Az EFER rendszert a Getronics Magyarország Kft. fejlesztette és építette ki; a központi fizetési szolgáltatást a Magyar Államkincstár üzemelteti, a rendszer pénzügyi szolgáltatója az OTP Bank Nyrt. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség hamarosan pályázatot hirdet az elektronikus fizetési és elszámolási rendszerhez csatlakozni kívánó szervezetek számára, a jövőben tehát tovább bővülhet azon ügyek köre, amelyek esetében elektronikusan fizethetünk.
Kratochwill Péter hozzátette: a rendszer alkalmas arra is, hogy a jövőben további új fizetési módokon - például mobilfizetéssel - rendezzék az ügyintézési díjakat.