Ma kiderült: a meghosszabbított határidő lejárta előtt egy nappal, január 14-én az elektronikus útdíj pályázaton nyertes Getronics Kft. újabb harminc napos haladékot kért és kapott a szerződés aláírására. A folytatás azonban erősen kérdéses.
Mozgalmas és hosszú napot tudhatnak maguk mögött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM), ahol az
index.hu értesülései szerint lázas munka folyt, hogy mégis alá lehessen írni a szerződést a január 15-ig meghosszabbított határidőn belül az e-útdíj pályázat nyertesével, a Getronics Kft-vel. A cég egyik meghatározó norvégiai technológiai beszállítója, amely a megfelelő referenciát is biztosította a tenderen induláshoz, ugyanis időközben elállt a magyarországi üzlettől. (A téma legfrissebb fejleményeit
itt olvashatja.)
Kérdőjeles folytatás ■ A helyzet megoldása nem egyszerű, és egyre inkább egy új közbeszerzési eljárás kiírása irányába mutat. Információink szerint ugyanis hiába van még az ajánlatok között még egy, a T-Systems Magyarország Zrt.-é, melyet a kiíró Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) érvényesnek minősített, az nem léphet automatikusan az eredetileg győztesnek hirdetett pályázat helyébe.
Bár egyes információk arról szólnak, hogy csupán az a probléma, hogy a Getronics norvég alvállalkozója későn jelezte elállási szándékát, a Bitport úgy értesült, hogy a probléma más jellegű. A tender kihiredtésekor ugyanis az ÁAK csak győztest hirdetett, második helyezettet nem, így a győztes kiesésével nem ugrik automatikusan a pályázók sorrendje egyet előre.
De más szempontból is erősen kérdéses a jelenlegi tender július 1-jei határidejének a tartása. A határidőt a pályázók többsége
már a kiíráskor nagyon feszítettnek tartotta. További problémát okozhat, hogy értesüléseink szerint a világpiacon jelenleg komoly hiány van az útdíj-elszámolás alapját jelentő fedélzeti egységekből is. Kérdéseinkkel megkerestük az érintetteket, azonban egyelőre nem kívántak reagálni a fejleményekre.
Kieső tízmilliárdok ■ Ha új közbeszerzést kell kiírni, az még gyorsított eljárással is több hónapot vesz igénybe, vagyis a költségvetés már nem nagyon számolhat az idénre betervezett 75 milliárd forintos bevétellel.
Mint ismert a múlt év szeptemberében írták ki a közbeszerzést gyorsított eljárással a megtett úttal arányos elektronikus autópálya díjszedési rendszer kiépítésére, amin a legalacsonyabb árajánlat nyert. A Getronics 34,89 milliárd forintos áron vállalta a feladat elvégzését. A T-Systems ajánlata ennél nagyjából 20 milliárd forinttal volt magasabb. Az állam mintegy 40 milliárd forintot szánt a projektre, amitől 2013-ban már 75 milliárd, 2014-ben pedig 150 milliárd forint bevételt remélt.
Ha az AÁK mégis új eljárás kiírására kényszerülne, az akár azt is okozhatja, hogy miközben a projekt költségei teljes egészében az idei költségvetést terhelik, a bevételek csak jövőre jelennek meg a költségvetésben. Az eredeti kiírás ütemezésével épp ezt próbálták kivédeni: a költségvetés a beruházás költségeit jóval meghaladó bevétellel kalkulált az idei évben.
A frissebb fejleményeket
itt olvashatja.