Most már kormányrendelet is van róla: úgy lett, ahogy Orbán Viktor Vásárosnaményben nyilatkozott: az e-útdíj, azaz „a megtett távolsággal arányos útdíjak beszedésére alkalmas, az ellenőrzést is magában foglaló integrált elektronikus díjszedési rendszer” nem közbeszerzéssel valósul meg.
Hirdetés
 
A Magyar Közlöny március 25-én megjelent száma közli azt a rövid kormányrendeletet, amely sokak számára talán meglepő fordulatot hozott az e-útdíjként elhíresült állami projekt történetében. A kormányrendelet szerint ugyanis nemzetbiztonsági kockázatai vannak. A kormányhatározat lezárta azt a folyamatot, amely január végén, Orbán Viktor vásárosnaményi bejelentésével kezdődött, majd pedig március elején a az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának határozatával folytatódott.

A rendelet a 2011. októberi, a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 218/2011. (X. 19.) kormányrendelet azon passzusára hivatkozik, mely szerint „A közösségi beszerzések eljárási szabályait nem kell alkalmazni a különösen érzékeny beszerzésekre, valamint a hírszerző és elhárító tevékenységgel összefüggő beszerzésekre. Az ilyen tárgyú beszerzésekre az e rendelet által meghatározott nemzeti beszerzési eljárás szabályait kell alkalmazni.”

Ettől minden megoldódik? Kétségtelen, hogy a Orbán Viktor már január végén, a vásárosnaményi kihelyezett kormányülés utáni sajtótájékoztatón elmondta, "a kormány, illetve az állami szervek nem a közbeszerzési útvonalon haladva, saját hatáskörben megvalósítják a használatarányos útdíj bevezetését Magyarországon." Utána még sokan ezt másként magyarázták.

Aztán a kormány tervezete, és március elején a honvédelmi és rendészeti bizottsági bizottsági arról hozott döntése mindent megmagyarázott – és fel is felkavarta a kedélyeket. Az ellenzéki politikai pártok az eljárás titkosságát bírálták, mondván a kormány így gyakorlatilag ellenőrizetlenül dönt több mint 40 milliárd költségvetési forintról.

A projekttel több céget is hírbe hoztak, ám egyelőre csak a NISZ koordináló szerepe tűnik a biztosnak.

E-útdíj: kabaré helyett titkosított eljárás
A kormányt a technikai nehézségek sem hátráltathatják

Csúcsra járatja a karbonszennyezést a mesterséges intelligencia

A Greenpeace tanulmánya szerint csak az elmúlt évben több mint négyszeresére nőtt az MI-csipek előállításához kötődő energiafelhasználás, ami jelentősen megdobja a károsanyag-kibocsátást.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.