A Telenor és a Magyar Telekom után a Vodafone is belép az online-kassza piacra. Ám az online kasszák körül még bőven vannak kérdőjelek. Nyomoztunk.
A hazai mobilpiac harmadik szereplője a Vodafone Magyarország is hamarosan készen áll arra, hogy szállíthassa az adóhatósághoz (NAV) bekötött pénztárgépekbe szükséges SIM chipeket, illetve hogya a kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtsa. A Telenor és a Magyar Telekom már a tesztidőszakon is túl vannak, aminek lezárultával az elmúlt hetekben már bejelentették ezzel kapcsolatos terveiket.
Nincs térerős kifogás ■ A SIM chipeknek minden magyarországi szolgáltató hálózatára kell tudniuk kapcsolódni, a Nemzetgazdasági Minisztérium vonatkozó rendelete ugyanis
olyan mobil adatkapcsolatot ír elő, amely hálózatfüggetlen. Ez a jogalkotó szerint azért fontos, mert csak így biztosítható, hogy az adott online kapcsolat néhány lefedetlen földrajzi területet kivéve mindig találjon elég térerőt az adattovábbításhoz függetlenül attól, hogy melyik szolgáltató chipje van a kasszába építve.
"A rendelet előírását kétféle módon lehet teljesíteni: belföldi roamingszerződésekkel vagy úgy, hogy olyan, más országban bejegyzett szolgáltatók SIM chipje kerül a pénztárgépekbe, amelyekkel mindhárom hazai mobilszolgáltatónak van roamingszerződése" – mondta erről a Bitportnak a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság.
Műszakilag nem megoldott a belső roaming ■ Mint az a HWSW megírta, a feltételek egyelőre csak a külföldi roaming bevonásával teljesülhetnek. Ezzel kapcsolatban a Bitport által megkérdezett mobilszolgáltatók elmondták: a belföldi roamingra jelenleg műszaki okok miatt nincs lehetőség. A belső roamingra a magyarországi mobilpiac történetében eddig egyszer volt csak szükség, amikor 1999-ben a Vodafone harmadik operátorként megjelent a piacon, és a saját rendszerének kiépítéséig ilyen formában használhatta a két versenytársa hálózatát. Azóta azonban a szolgáltatók szinte teljes egészében lecserélték, modernizálták hálózatukat, amelybe – igény híján – már nem építtették be a belső roaming lehetőségét. Tehát ha fel kellene készíteni a hálózatokat a belső roamingra, az további beruházásokat, fejlesztéseket igényelne. (Legutóbb egyébként a negyedik, állami szolgáltató kapcsán merült fel ismét a belső roaming lehetősége, de konkrét elvárás nem fogalmazódott meg a már piacon lévőkkel szemben, mivel
az állami cég működése valójában el sem indult.)
Díjakról később ■ Bár szinte minden érintettet megkerestünk, arra senki sem tudott választ adni, hogy a kényszerű „adatkeringő” drágítja-e – és ha igen, mennyivel – a kereskedők átal igénybe veendő online adatszolgáltatás díját. Igaz ma még az sem nagyon világos, hogy ténylegesen mely szolgáltatókkal és főleg milyen tarifákkal szerződhetnek a kereskedők.
NAV honlapján jelenleg hét olyan cég neve található, amelyek aláírták a műszaki megvalósíthatósági elvárásokat megfogalmazó dokumentumokat. Közöttük van a három már említett hazai mobilszolgáltató, valamint az úgynevezett aggregátor cégek is, amelyek várhatóan a kisebb kereskedőket szolgálják ki. A nagyokkal, azaz a hazai hipermarket hálózatokkal és a piac egyéb meghatározó szereplőivel ugyanis a mobilszolgáltatók közvetlenül szerződnének, legalábbis ez olvasható ki az eddig kiadott közleményekből. Ma még azonban sem az aggregátor cégek, sem a mobil operátorok nem tették közzé oldalaikon az online kasszás tarifacsomagjaik konkrét díjszabását. Az egyik aggregátor cég ugyan jelzi, hogy kétféle csomagot kínál a vele szerződőknek, ám azzal a megjegyzéssel, hogy konkrét részletekkel csak később tud szolgálni.
Amúgy a közelmúltban már
megkapta az engedélyt az első három géptípus, további hét vár még engedélyre. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint 150-200 ezer forint lehet az online adatkapcsolatra képes, hagyományos típusú pénztárgépek ára. A módosított határidő szerint augusztus 31-ig kell lecserélni az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépeket. Az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek december 31-ig működhetnek. A hazai kereskedelemben várhatóan 200-250 ezer pénztárgépet cserélnek majd le.