Kevesebb dokumentáció és gyorsabb eljárás várható az európai uniós pályázatoknál annak köszönhetően, hogy a közelmúltban összekötötték a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség informatikai rendszerét a közigazgatási adatbázisokkal.
Az európai uniós források felhasználásának eljárásrendi változásai és az ezeket megalapozó informatikai fejlesztések következtében az elmúlt időszakban jelentősen csökkentek a pályázók és a támogatási intézményrendszer adminisztrációs terhei. A kedvező változások, mint a kevesebb bekért dokumentum vagy a gyorsabb szerződéskötés többek között a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a közigazgatási adatbázisok közötti elektronikus összeköttetés megteremtésének köszönhetők - áll az NFÜ közleményében.
Az európai uniós pályáztatást támogató informatikai rendszer (EMIR) és az országos céginformációs adatbázis (OCCR) közötti kapcsolat kialakítása miatt a jövőben például már nemcsak az állami vagy önkormányzati, hanem a cégbíróságon nyilvántartott gazdálkodási szervek által benyújtott adatok hitelesítése is elvégezhető "házon belül".
Kevesebb adatot kell megadni ■ A változások első kézzel fogható jele, hogy az érintett pályázati kitöltő programokat az új eljárásrendnek megfelelően módosították. Ennek eredményeként nagymértékben csökken a kitöltendő mezők száma a pályázati adatlapon. Ezentúl csupán két - az adószámra és a cégjegyzékszámra vonatkozó - adatot kell pályázatuk benyújtásakor a cégeknek megadniuk, míg a többi cégnyilvántartásban szereplő szükséges információt a rendszer automatikusan tölti be.
Mindazon pályázók tehát, akik európai uniós támogatási kérelmüket ezt követően kívánják benyújtani, a szükséges adatlapokat az új alkalmazás segítségével minden eddiginél gyorsabban és egyszerűbben tölthetik ki a közlemény szerint. A pályázati rendszer általánossá váló elektronizálása nyomán eljárásrendi szabállyá válik, hogy nem kérhető be a kedvezményezettől olyan adat, amely más közigazgatási adatbázisból digitális adatkapcsolat útján lekérdezhető.
Az intézményrendszer napi rutinját szabályozó Egységes Működési Kézikönyv hamarosan megjelenő módosítása szerint nem szükséges például benyújtani a kedvezményezett alapító okiratát, illetve a nyilvántartásba vételét igazoló cégkivonatot, ha az az OCCR adatbázisban rendelkezésre áll. A működési kézikönyv kitér arra is, hogy az adatok bekéréséről szükséges tájékoztatni a pályázókat, de lehetőséget kell adni nekik arra is, hogy papíralapú alátámasztást nyújthassanak be, ha az adatbázisban szereplő adatok nem felelnek meg az aktuális állapotnak.