Sajtótájékoztatón ismertette az e-útdíjjal kapcsolatos helyzetet Vályi-Nagy Vilmos, az NFM államtitkára. Szerinte van remény arra, hogy határidőre elkészüljön az útdíjfizetési rendszer.
Ma délután váratlanul sajtótájékoztatót tartott
Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kormányzati informatikáért felelős államtitkára, hogy ismertesse az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítése körül kialakult helyzetet.
Mint
korábban megírtuk, tegnap lejárt az a törvényes határidő, ami alatt az e-útdíj kiépítésére kiírt közbeszerzési pályázat tavaly december 15-én kihirdetett győztesének, a Getronics Kft.-nek, valamint a kiíró Állami Autópálya Kezelőnek alá kellett volna írnia a projekt lebonyolítására a szerződést. Vályi-Nagy ismét megerősítette
lapunknak tett korábbi nyilatkozatát: a Getronics Kft. korábban nem kérte a szerződéskötés elhalasztását, ugyanis arra a kihirdetéstől számítva 30 nap állt rendelkezésre.
Hétfőn változott a helyzet ■ Az államtitkár elmondta, január 14-én azonban változott a helyzet. A Getronics Kft. azzal a kéréssel fordult a kiíróhoz, hogy a szerződés aláírását 30 nappal halasszák el, és ezt a halasztást a kiíró meg is adta. Vályi-Nagy újságírói kérdésre azt is hozzátette, hogy a Getronicsnak nem indokolta a döntését, de nincs is indoklási kötelezettséges. A halasztási kérelem azonban nem érinti a kiírásban szereplő feltételek módosulását. Tehát az e-útdíjfizetési rendszer üzembe állásának határideje továbbra is ez év július 1-je.
Az államtitkár hozzátette: egyelőre az NFM még mindig úgy ítéli meg, hogy a rendszer a halasztás ellenére kiépíthető az előírt határidőre. Amennyiben a nyertes a 30 nap elteltével mégis visszalépne, és ezáltal a tender meghiúsulna, úgy természetesen kártérítési kötelezettség terhelné a Getronicsot. A kártérítés mértékéről azonban az államtitkár nem tudott nyilatkozni.
Nem volt más érvényes ajánlat ■ Vályi-Nagy Vilmos azokra a feltételezésekre is reagált, melyek szerint a Getronics esetleges visszalépése esetén a szintén pályázó T-Systems Magyarország kapná meg a projektet. Az államtitkár szerint azonban erre nincs lehetőség. A kiíró ugyanis nem hirdetett második helyezettet, mivel a kormányhatározatban megszabott költségkeretbe csupán a Getronics ajánlata fért bele. Ennek a költségkeretnek a túllépése pedig kizáró ok egy közbeszerzési eljárásban – tette hozzá.
Amennyiben tehát a projekt bármilyen okból meghiúsulna, a kormánynak kell döntenie a további teendőkről, arról, hogy milyen módon kívánja a helyzet rendezni. Egyelőre azonban nincs olyan kormányzati szándék, amely eltérne az eredeti kormányhatározatban foglaltaktól.
Az államtitkár hangsúlyozta azt is: egyes sajtóhíresztelések ellenére maga az eljárás mindvégig nyílt volt, és műszaki szempontból technológiailag semleges. Jól mutatja ezt Vályi-Nagy szerint az is, hogy magával a közbeszerzési eljárással kapcsolatban nem érkezett törvényességi kifogás.
A T-Systems Magyarország az alábbi észrevételt hozta nyilvánosságra az e-útdíj tender újabb fejleményeivel kapcsolatban. A cég véleménye szerint a december 15-i eredményhirdetést követően a nyertesnek a T-Systems előzetes vitarendezési kérelme miatt a szerződéskötésre vonatkozó 30 napos jogvesztő határideje január 14-én járt le.
A T-Systems Magyarország Zrt. vizsgálja az ezt két nappal követő államtitkári bejelentés tartalmát, amely szerint az ÁAK Zrt. elfogadta a Getronics Magyarország Kft. január 14-én benyújtott, indokolás nélküli halasztási kérelmét, további egy hónappal kitolva a határidőt. A szerdai bejelentés szerint a megvalósítás véghatárideje továbbra is az eredetileg kitűzött 2013. július 1-je. A bejelentés nem tért ki a szerződés műszaki tartalmára és pénzügyi vonatkozásaira, amelyeket a közbeszerzési eljárásra vonatkozó szabályok szerint szintén azonos tartalommal köteles a nyertes ajánlattevő teljesíteni.
A T-Systems Magyarország Zrt. szerint a halasztó döntéssel az elektronikus útdíj megvalósítása a megrendelő által elvárt határidőre és tartalommal a jelenlegi kondíciók mellett még kérdésesebbé vált.