Június végével beindulhat az egységes elektronikus iratkezelési rendszer a hazai közigazgatásban – jelentette be mai sajtótájékoztatóján a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium.
Az Új Széchenyi Terv keretében és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával 941 millió forintból valósul meg a június végi határidőre az „Egységes központi elektronikus irat- és dokumentumkezelési rendszer” elnevezésű közigazgatási projekt.
Célterületek ■ A rendszert nyolc hazai minisztériumban, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalában (KEKKH), valamint a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt-nél vezetik be. A projektet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium fennhatósága alatt a KEKKH és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. alkotta konzorcium valósította meg. A rendszer informatikai szállítója a hasonló dokumentumkezelési projektekben jártas SDA DMS Zrt. volt.
A projekt lezárulását bejelentő mai sajtótájékoztatón
Fekete Gábor, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium e-közigazgatásért felelős helyettes államtitkára kiemelte, a kezdőlökést a legutóbbi kormányváltás után 2010-ben végrehajtott közigazgatási átszervezés adta. Az akkor összevont minisztériumokban nagy számú és egymástól eltérő dokumentumkezelési rendszert kellett összehangolni, akkor született meg az igény ezek egységesítésére. A kormányprogramban ennek nyomán már kiemelt szerepet kapott a közigazgatás megújítása, az e-kormányzás, az állami adatbázisok összeköttetése, az adminisztrációs feladatok automatizálása.
Szigetrendszerek helyett ■ A most átadott egységes megoldás léphet a korábbi szigetrendszerek helyébe. Az új rendszer elősegíti a minisztériumokon belül a digitális aláírás elterjedését is, illetve az elektronikus irat- és dokumentumkezelés szélesebb körű használatát, beleértve az ügyintézői kört is. A mostani bevezetés a közigazgatásban dolgozók közül több ezer ember munkáját érinti.
Fekete Gábor emlékeztetett rá, hogy a projekt további célja a hatékonyságjavítás és a gyorsabb ügyintézés. Az előbbinél az előzetes számítások szerint a rendszer teljes bevezetésével 20 százalékkal csökkenhet a papírfelhasználás. A minisztériumok közötti iratmozgásokhoz kapcsolódó postázás elektronikus útra terelése gyorsítja a folyamatokat és megtakarítja a kézbesítési költségeit. Az sem elhanyagolható, hogy az iratok és egyéb dokumentumok elektronikus tárolásával jelentősen csökkenhetnek ezek tárolási költségei is.