Kiemelten figyeli az idén az ügyfélszerződések betartását, a számhordozást és a hírközlési berendezések internetes kereskedelmét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. A szervezet felügyeleti tervében külön fejezetet szán a postai szolgáltatások ellenőrzésének a tavaly elfogadott ágazati törvény alapján.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a napokban tette közzé az elektronikus hírközlésre és a postai ágazatra vonatkozó idei felügyeleti tervét. Ennek alapján a távközlés területén egyebek mellett kiemelten ellenőrzi a jelentős piaci erejű szolgáltatókat, amelyek száma az idén várhatóan jelentősen emelkedik, az előfizetői szerződéseket. Emellett könnyíti a számhordozást, figyelembe véve az ágazatra vonatkozó elektronikus hírközlési törvény (eht) legutóbbi módosításait.

Posta a 21. században A postai szolgáltatásoknál a piaci nyitást előkészítő, 2012-ben elfogadott törvényt, ezen belül is az abban rögzített kézbesítési határidők betartását ellenőrzi az NMHH. (Ennek kapcsán elgondolkodtató, hogy manapság miért hosszabb a postai küldemények kézbesítése, mint mondjuk volt a 80-as években, amikor azonos településen belül elegendő volt egy, Budapestről vidékre és fordítva maximum két nap. Most csak elsőbbségiként, vagyis külön díj fejében feladott küldeményeknél érhetőek el ezek a feltételek, amúgy akár több napot is igénybe vehet a kézbesítés. A törvényben előírt maximum határidő öt nap.)  

Előfizetőnek is járhat kötbér
A megváltozott szabályok közül a hatóság 2013-ban fokozottan vizsgálja az előfizetői számok hordozására vonatkozó szabályok betartását. Az eht. 2011. évi módosítása alapján a NMHH elnöke állapíthatja meg a számhordozással kapcsolatos szabályokat. A múlt év januárjában megjelent rendelet, amely lerövidítette a telefonszámok más szolgáltatóhoz átvitelének a határidejét, azt is kimondja, hogy ha a számhordozás a szolgáltatók hibájából hiúsul meg, vagy késedelmet szenved, akkor az előfizető kötbérre jogosult. Ennek kapcsán tavaly a hatósághoz olyan nagy számú panasz érkezett sikertelen vagy késedelmes számhordozásokkal kapcsolatban, ami az NMHH szerint indokolja az ellenőrzés szigorítását.

Az idén első ízben vizsgálja a hatóság a hangpostával kapcsolatos előírások betartását. Egyrészt azt, hogy a távközlési szolgáltatók valóban felhívják-e a hívó fél figyelmét a hívás hangpostára irányítására, másrészt, hogy a hívás díjmentes megszakítására előírt időtartamot feltüntetik-e az ügyfélszerződésekben. A hívás díjmentes megszakítására rendelkezésre álló időtartamnak legalább 2 másodperc hosszúságúnak kell lennie. Ezzel biztosítható az, hogy a hívónak ne kelljen olyan hívásért fizetni, amellyel csak a hívott fél hangpostáját tudja elérni, de azon nem akar üzenetet hagyni. Azt is vizsgálják, hogy a hangpostára irányítás előtt megszakított hívásokért a szolgáltató felszámít-e díjat.

Külön elbánásban a kkv-k
A törvénymódosításkor külön jogszabály lépett életbe a kis- és középvállalkozások előfizetési feltételeivel kapcsolatban. Ezek a társaságok az előfizetői szerződésük megkötésekor írásban kérhetik, hogy a szolgáltató rájuk az egyéni előfizetőkre vonatkozó szabályokat alkalmazza. A szolgáltató köteles ezeket a lehetőségről előzetesen tájékoztatni, bemutatva az előnyöket és a hátrányokat is. Ennek elmaradása esetén az előfizetői szerződés semmis – mondja ki az említett jogszabály.

A hatóság felügyeleti jogkörébe tartozik a hírközlési berendezések megfelelőségének az ellenőrzése is, ennek kapcsán a tervezet kiemeli, hogy az NMHH az új kor követelményeinek megfelelően az internetes elárusítóhelyeket és az interneten keresztül árusított berendezések kínálatát  is figyeli.

Kevesebb a hibás berendezés
A szervezet ehhez kapcsolódó ma kiadott közleménye szerint egyre kevesebb a hibás, az előírásoknak nem megfelelő termék a piacon.  Az NMHH 2012-ben a hírközlő végberendezéseknél 81 típus közül 11-et, a rádió-berendezéseknél 76 típusból 28-at, míg a nagyfrekvenciás jelet kibocsátó vagy mellékhatást keltő berendezéseknél 112 típusból hatot talált nem megfelelőnek. Ezek között van energiatakarékos fénycső éppúgy, mint rádióvezérlésű gyermekjáték, szivargyújtóról működtethető FM-transzmitter, távirányító vagy telefon.

NMHH: ismét kevesebb a mobil előfizetés
Módosíttatná a bázisállomások építési engedélyeztetését a Telenor

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.