Maga a miniszterelnök jelentette be: az állam saját hatáskörben építi meg a közelmúltban a Getronics visszalépése miatt meghiúsulni látszó használatarányos útdíj rendszert. Ráadásul a pénztárgépek is közvetlenül csatlakoznak majd a NAV-hoz – az ütemterv szerint.
A vásárosnaményi kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatón maga
Orbán Viktor jelentette be: lesz használatarányos e-útdíj rendszer, és a terveknek megfelelően bevezetik a pénztárgépeket érintő változásokat is, azaz március 31-éig az összes Magyarországon működő pénztárgépeket közvetlenül bekötik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai rendszerébe. A bejelentés azért is nagy horderejű, mert mindkét problémakör érinti a költségvetési törvényt.
Az állam építkezik ■ Mint a napokban kiderült, a Getronics végleg visszalépett az e-útdíj tendertől, miután legfontosabb alvállalkozójával, a norvég Q-Free ASA kihátrált a projektből. A Getronics arra hivatkozott, hogy egyik versenytársa gyakorolt nyomást a norvég partnerére, és ezért jogi lépések lehetőségét is vizsgálják. A helyzetre reagálva Giró-Szász András
már néhány napja utalt arra, hogy ez olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca álláspontja alapján át lehet hidalni, tehát érdemben nem lesz befolyással arra, hogy az elektronikus útdíj beinduljon Magyarországon 2013-ban.
Orbán Viktor: lesz útdíj! (Fotó: Pelsőczy Csaba, kormany.hu)
Orbán Viktor a mai vásárosnaményi kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatóján meg is adta az akkor még rejtélyesnek tűnő kijelentés feloldását. A miniszterelnök újságírói kérdésre elmondta, hogy a kormányülésen két lehetőség merült fel: új tendert írnak ki, vagy "a kormány, illetve az állami szervek nem a közbeszerzési útvonalon haladva, saját hatáskörben megvalósítják a használatarányos útdíj bevezetését Magyarországon." A kormány ez utóbbi mellett döntött.
A miniszterelnök hozzátette: "a magyar államnak kell rendelkeznie azzal a képességgel, ideértve a hadseregünket, a rendőrségünket, az állami szerveket, a Postát, a Magyar Villamos Műveket, hogy ha a használatarányos útdíjat be akarjuk vezetni, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudjuk oldani. Szerintem van annyi esze a mérnököknek, fejlesztő mérnököknek, számítástechnikával foglalkozóknak, hogy kifejlesszék azokat a számítástechnikai termékeket, amelyeket képesek leszünk önerőből rendszerbe állítva működtetni."
Hangsúlyozta: továbbra is számolnak azzal a használatarányos útdíjból származó bevétellel, melyet a költségvetési törvény a meghatározott. A miniszterelnök úgy vélte, hamarosan részletekkel is szolgálhatnak majd a megoldás mikéntjéről.
Ugyanez vonatkozik a pénztárgépek
NAV-hoz történő közvetlen bekötésére. A miniszterelnök, aki az adóbeszedés hatékonyságának növelésével, az áfacsalások visszaszorításával indokolta a lépést, határozottan állította: az ütemtervnek megfelelően fogják bevezetni ezt az előírást is. "Tehát olyan csúszás, amely nagyságrendjében kevesebb bevételt teremtene a költségvetés számára, mint ahogy elképzeltük, nem lehetséges. Az e körüli szakmai viták eldőltek, tehát ez a konstrukció, módszer megvalósul az eredeti időtervnek megfelelően" – jelentette ki Orbán Viktor.
A költségvetést érinti ■ Mindkét projekt nagyon fontos a költségvetés szempontjából. A használatarányos útdíjból idén 75 milliárd forintot, a pénztárgépek bekötéséből pedig 95 milliárdos
többletbevételt remél az állam. Míg az útdíj bevezetése a Getronics visszalépéséig ha szorosan is, de tarthatónak tűnt, a pénztárgépeket érintő változásokkal kapcsolatban az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) a kezdetektől szakmai érvekre hivatkozva
hangsúlyozta a terv tarthatatlanságát.
A mintegy 400 ezer pénztárgépet érintő változást az eredeti ütemterv szerint március 31-éig kell bekötni a Nemzeti Adó és Vámhivatalhoz. Ehhez képest az IVSZ legalább egy évet tartana reálisnak arra, hogy ezt végre lehessen hajtani. Ennek ellenére a szervezet folyamatosan egyeztet tagvállalataival, és
ajánlást is kidolgozott az átalakításra és bekötésre vonatkozóan. Amint arra szakértők több fórumon is felhívták a figyelmet, a változás nem csak a pénztárgépek üzemeltetőit érinti: a NAV informatikai rendszerét is fel kell készíteni az adatok fogadása, kiértékelésére. Ezzel kapcsolatban még tavaly írt ki közbeszerzést a hatóság, amelyet aztán hamarosan vissza is vont.
A használatarányos útdíj esetében még érdekesebb a helyzet. Miközben az eredeti feltételekkel az ilyen projektekben tapasztalatokkal és már kipróbált, máshol már bizonyított technológiákkal bíró cégek is csak rendkívül feszített tempóban tudták volna határidőre kiépíteni a rendszert, a miniszterelnök mai nyilatkozata szerint saját forrásból az állam erre a technológia kifejlesztésével együtt is képes lesz.