Maga a miniszterelnök jelentette be: az állam saját hatáskörben építi meg a közelmúltban a Getronics visszalépése miatt meghiúsulni látszó használatarányos útdíj rendszert. Ráadásul a pénztárgépek is közvetlenül csatlakoznak majd a NAV-hoz – az ütemterv szerint.
A vásárosnaményi kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatón maga Orbán Viktor jelentette be: lesz használatarányos e-útdíj rendszer, és a terveknek megfelelően bevezetik a pénztárgépeket érintő változásokat is, azaz március 31-éig az összes Magyarországon működő pénztárgépeket közvetlenül bekötik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai rendszerébe. A bejelentés azért is nagy horderejű, mert mindkét problémakör érinti a költségvetési törvényt.

Az állam építkezik Mint a napokban kiderült, a Getronics végleg visszalépett az e-útdíj tendertől, miután legfontosabb alvállalkozójával, a norvég Q-Free ASA kihátrált a projektből. A Getronics arra hivatkozott, hogy egyik versenytársa gyakorolt nyomást a norvég partnerére, és ezért jogi lépések lehetőségét is vizsgálják. A helyzetre reagálva Giró-Szász András már néhány napja utalt arra, hogy ez olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca álláspontja alapján át lehet hidalni, tehát érdemben nem lesz befolyással arra, hogy az elektronikus útdíj beinduljon Magyarországon 2013-ban.




Orbán Viktor: lesz útdíj! (Fotó: Pelsőczy Csaba, kormany.hu)


Orbán Viktor a mai vásárosnaményi kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatóján meg is adta az akkor még rejtélyesnek tűnő kijelentés feloldását. A miniszterelnök újságírói kérdésre elmondta, hogy a kormányülésen két lehetőség merült fel: új tendert írnak ki, vagy "a kormány, illetve az állami szervek nem a közbeszerzési útvonalon haladva, saját hatáskörben megvalósítják a használatarányos útdíj bevezetését Magyarországon." A kormány ez utóbbi mellett döntött.

A miniszterelnök hozzátette: "a magyar államnak kell rendelkeznie azzal a képességgel, ideértve a hadseregünket, a rendőrségünket, az állami szerveket, a Postát, a Magyar Villamos Műveket, hogy ha a használatarányos útdíjat be akarjuk vezetni, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudjuk oldani. Szerintem van annyi esze a mérnököknek, fejlesztő mérnököknek, számítástechnikával foglalkozóknak, hogy kifejlesszék azokat a számítástechnikai termékeket, amelyeket képesek leszünk önerőből rendszerbe állítva működtetni."

Hangsúlyozta: továbbra is számolnak azzal a használatarányos útdíjból származó bevétellel, melyet a költségvetési törvény a meghatározott. A miniszterelnök úgy vélte, hamarosan részletekkel is szolgálhatnak majd a megoldás mikéntjéről.

Ugyanez vonatkozik a pénztárgépek NAV-hoz történő közvetlen bekötésére. A miniszterelnök, aki az adóbeszedés hatékonyságának növelésével, az áfacsalások visszaszorításával indokolta a lépést, határozottan állította: az ütemtervnek megfelelően fogják bevezetni ezt az előírást is. "Tehát olyan csúszás, amely nagyságrendjében kevesebb bevételt teremtene a költségvetés számára, mint ahogy elképzeltük, nem lehetséges. Az e körüli szakmai viták eldőltek, tehát ez a konstrukció, módszer megvalósul az eredeti időtervnek megfelelően" – jelentette ki Orbán Viktor.

A költségvetést érinti Mindkét projekt nagyon fontos a költségvetés szempontjából. A használatarányos útdíjból idén 75 milliárd forintot, a pénztárgépek bekötéséből pedig 95 milliárdos többletbevételt remél az állam. Míg az útdíj bevezetése a Getronics visszalépéséig ha szorosan is, de tarthatónak tűnt, a pénztárgépeket érintő változásokkal kapcsolatban az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) a kezdetektől szakmai érvekre hivatkozva hangsúlyozta a terv tarthatatlanságát.

IKT megaprojektek parkolópályán?
Pénztárgépcsere: tarthatatlan az előírt határidő

A mintegy 400 ezer pénztárgépet érintő változást az eredeti ütemterv szerint március 31-éig kell bekötni a Nemzeti Adó és Vámhivatalhoz. Ehhez képest az IVSZ legalább egy évet tartana reálisnak arra, hogy ezt végre lehessen hajtani. Ennek ellenére a szervezet folyamatosan egyeztet tagvállalataival, és ajánlást is kidolgozott az átalakításra és bekötésre vonatkozóan. Amint arra szakértők több fórumon is felhívták a figyelmet, a változás nem csak a pénztárgépek üzemeltetőit érinti: a NAV informatikai rendszerét is fel kell készíteni az adatok fogadása, kiértékelésére. Ezzel kapcsolatban még tavaly írt ki közbeszerzést a hatóság, amelyet aztán hamarosan vissza is vont.

A használatarányos útdíj esetében még érdekesebb a helyzet. Miközben az eredeti feltételekkel az ilyen projektekben tapasztalatokkal és már kipróbált, máshol már bizonyított technológiákkal bíró cégek is csak rendkívül feszített tempóban tudták volna határidőre kiépíteni a rendszert, a miniszterelnök mai nyilatkozata szerint saját forrásból az állam erre a technológia kifejlesztésével együtt is képes lesz.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.