A megtett úttal arányos elektronikus autópálya díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljárást legalacsonyabb árajánlatával a Getronics nyerte. A cég 34,89 milliárd forintos áron vállalja a feladat elvégzését. A szerződéskötésre várhatóan december 27-én kerül sor.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szeptember végén hirdetmény közzétételével induló,
gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére, a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára. Mint megírtuk, a társaság az erre jelentkező cégek, illetve konzorciumok közül november elején
négyet kért fel ajánlattételre.
Nyert a legalacsonyabb árajánlat ■ A pályázókkal lefolytatott kétfordulós tárgyalássorozatot követően a Getronics Magyarország Kft. végső ajánlata tartalmazta a legalacsonyabb összegű ajánlatot. A holland tulajdonosi hátterű, elsősorban infokommunikációs szolgáltatásokat végző, 2011-ben 5,8 milliárd forint árbevételt elkönyvelő cég 34,89 milliárd forintért vállalta a rendszer teljes körű kiépítését. Ez kevesebb mint a fele a 75 milliárd forintnak, amit az állam eredetileg szánt volna erre a projektre, de
a szeptemberi kormányhatározatban meghatározott összegnél is kevesebb 7,1 milliárddal. A Getronics által kínált technológiai megoldás műholdas nyomkövetésre (GNSS/GPS) épül.
A beszállítói szerződés megkötésére várhatóan december 27-én kerül sor. A részletes tervek kidolgozását követően a rendszer kiépítése már kora tavasszal megkezdődik. A tervezett menetrend szerint a megvalósítás fontos mérföldkövének számít még a fuvarozók jövő májusában induló előregisztrációja, az új ügyfélszolgálati irodák és értékesítő pontok megnyitása, valamint a tesztüzem június eleji startja. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja változatlanul 2013. július 1.
Jogorvoslati kérelmek elutasítva ■ A tenderhez kapcsolódik, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) december 13-án hozott határozatában elutasította az ajánlattevők között szereplő osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató közös jogorvoslati kérelmét. A két cég ebben amellett érvelt, hogy a szintén induló China International Telecommunication Construction Corporation részvételi jelentkezése érvénytelen volt. Korábban a CAMPO Consulting Hungaria Zrt. és a szlovák Towercom Infrastructure is jogorvoslati kérelemmel fordult a KDB-hez, de a testület ezek egyikét sem találta megalapozottnak.
A jelenlegi időalapú megoldást felváltó új rendszertől a kormány évi nettó 150 milliárd forint bevételt remél. A díjköteles úthálózat hozzávetőlegesen 6300 kilométer, ebbe az autópályákon és autóutakon kívül az egy- és kétszámjegyű főutak is beletartoznak.
Technológiák pro és kontra ■ Az elektronikus útdíjfizetésre jelenleg két technológia, illetve ezek ötvözése ismert. Az egyik a műholdas helymeghatározáson alapul (GNSS), a másik pedig az 5,8 gigaherzes mikrohullámú megoldás (DSRC). Mindegyik rendszerhez a járműben működtetett fedélzeti egységre (On Board Unit – OBU) van szükség. Az utóbbi rendszer a rugalmatlanabb, későbbi bővítése pedig költségesebb.
A műholdas technológiával kialakított e-útdíj rendszer viszont rugalmasan változtatható, nincs szükség leolvasókra és azonosító kapukra, valamint nagy beruházással járó útmenti infrastruktúrára, amit a mikrohullámú rendszer használ az adatok továbbítására. A GNSS rendszer GSM hálózaton küldi a számlázáshoz szükséges adatokat a központba. Ugyanakkor a műholdas megoldás a mikrohullámúénál drágább fedélzeti egységet használ.