Egy nemrég alapított vállalkozás, a szintén finn HDM Global licenceli a Nokia márkanév (okos)telefonos használatát. A Foxconn által gyártani tervezett kommunikációs eszközök legnagyobb ereje ebben rejlik: az egyik szebb napokat is megélt márka neve még mindig sok ember fülében cseng ismerősen.
A Nokia kínai vezetője még augusztusban számolt be arról, hogy először 3-4 készülék jelenik meg, az elsőt még karácsony előtt be fogják jelenteni. A kiszivárgott információk szerint az egyik, D1C típusjelzést kapott eszköz középkategóriás hardveres paraméterekkel bír: 3 GB RAM, 1,4 GHz-es frekvencián ketyegő nyolcmagos Qualcomm Snapdragon 430 processzor és Android Nougat 7 jellemzi. (Fenti képünk csupán illusztráció.)
Esélylatolgatás
Nagyon egyszerű oka van annak, hogy miért nem jelenhetett meg korábban Nokia telefon. A Microsoft 2013-ban vásárolta meg a márkanév használatának jogát, a licenc pedig 2016 végén jár le. Mivel Redmond már lemondott a Nokia márka használatáról – inkább a Lumia nevet tolta előtérbe, mielőtt bukóba került mobil üzletága -, ezért nem volt kétséges, hogy nem fognak a finn márkanévhez ragaszkodni.
A Nokia több telefont adott el, mint bárki más a piacon – 1998 és 2011 között. Európában és világszinten is a Samsung érte be először a skandináv vállalat mobiltelefon-értékesítési volumenét – az öreg kontinensen 2011 elején, globálisan 2012 első negyedévében. És noha a fejlett világból éppen kikopóban van a márkanév, bizonyos piacokon még mindig jól tartja magát. Például a mobilkommunikációs robbanás előtt álló Indiában, ami segíthet a márka magára találásában.
Ennek tudatában azonban kérdéses, hogy Európában és Amerikában van-e még létjogosultsága a Nokia készülékeknek. Noha nem ez lenne az első nagy visszatérés a techvilágban – gondoljunk például csak az Apple éléről kigolyózott Steve Jobs-ra, aki gyakorlatilag a sírból hozta vissza az általa alapított vállalatot -, mégis, sokat kell(ene) dolgozni azon, hogy ismét elfogadottá váljon a márka a fejlett piacokon.
Mindehhez hozzájön az elképesztően éles versenyhelyzet az okostelefonpiacon; a csúcsszereplők olyan szinten dominálják a piacot, hogy az új belépők gyakorlatilag csak árban tudnak versenyezni, tudásban és designban nem nagyon lehet jobbat nyújtani. A költségek azonban már annyira le vannak faragva, hogy például a csomagolás minimalizálásával sem lehet számottevő költségelőnyre szert tenni, inkább alapelvárás az ezen a téren – is - történő spórolás.
Egyáltalán nem meglepő, hogy még az olyan, viszonylag nagy szereplőnek számító cégek – LG, Sony, HTC – esetében is komoly küzdelem az okostelefonos részleg nyereségesen tartása. Nem is megy mindenkinek, az Apple és a Samsung dominanciája miatt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak