A web 2.0-s szolgáltatások nem csak az otthoni felhasználók előtt nyitnak új csatornákat, de a cégek, különösen az induló kis- és közepes vállalkozások számára is komoly lehetőségeket tartogatnak, hogy promotálják üzleti tevékenységüket.

A web 2.0 – webkettő – kifejezés mögött eredetileg az az elképzelés állt, hogy a világháló külön platformként kezelhető: ahelyett, hogy a böngészőn keresztül feltöltött anyagokat nézegetünk, a webes felület akár a számítógépünkön futó asztali szoftverek funkcionalitását is nyújthatja. Mindehhez a megfelelő technológia – vagy annak megfelelő alkalmazása – még mai is fejlődik, így a webkettő megközelíthető az alkalmazások komponens-alapú fejlesztésének szempontjából is. A teljes képet azonban a technológia és a felhasználás együttese határozza meg: manapság a web 2.0 definíciója arra a közösségi tartalomelőállításra és -megosztásra alapul, amelyben maguk a szolgáltatások csak keretrendszert jelentenek, de tartalmat jobbára az egymással is kommunikáló felhasználók hoznak létre, töltenek fel vagy osztályoznak.

Természetesen a különféle vállalkozások számára – amennyiben nem maga a tartalomelőállítás a fő profiljuk – mindez csak abból a szempontból érdekes, hogy milyen módon támogathatja üzleti tevékenységüket. A sikeres üzleti felhasználás során a legfontosabb a webkettes gondolkodás elsajátítása, hiszen a vállalkozás online jelenlétének zászlóshajója mindenképpen a közösségi oldalakon való megjelenés, ami a nullával egyenértékű technológiai felkészültséget, de annál több érzékenységet és befogadókészséget feltételez.

Az évtized végére a web 2.0-s megoldások és az online közösségi szolgáltatások visszavonhatatlanul a mindennapok részévé váltak, a felhasználók száma elérte a kritikus tömeget – vagyis a közösségi oldalakon való jelenlét önmagában már nem számít különlegességnek. A magyar iWiW ismeretségi hálózatba több millió regisztráltak, de a 350 milliós Facebook-táborban is legalább ötszázezer itthoni felhasználót találhatunk. Az online aktivitás 2010-ben már egy vállalkozás szempontjából sem merülhet ki az elektronikus levelezésben vagy a saját weboldal üzemeltetésében, máskülönben az elszigetelődést és az ebből származó versenyhátrányt kockáztatja. Az önkéntes távolmaradás oka legtöbbször a közösségi háló működésének félreértelmezése: a szolgáltatásokat valóban sok millióan használják látszólag értelmetlen és felületes módon, de – mint a blogok esetében – létezik értékes, eredményes és hasznos megközelítés is.

Kit válasszak? | Közösségi oldalakból és szolgáltatásokból ugyancsak széles a kínálat, bár abban mindenki egyetért, hogy a piac telítődésével itt is drasztikusan egyszerűsödik majd a helyzet – éppen úgy, ahogy annak idején a webes keresők esetében tapasztalhattuk.

A legnagyobb hal, az amerikai Facebook az ismeretségi hálózatok etalonja, és valószínűleg nemsokára megkerülhetetlenné válik. A Facebook már tud magyarul, és a mezei felhasználók mellett egy vállalkozásnak is minden eszközt a rendelkezésére bocsát, amire az első lépések megtételéhez szüksége lehet: az ismeretségi rendszer gyors kiépítése mellett eseményeket szervezhet, megoszthatja híreit, hozzászólhat mások bejegyzéseihez, vagy a képgalériák feltöltésétől kezdve a levelezésen át a csoportok létrehozásáig számtalan módon gazdagíthatja kommunikációs arzenálját.

A magyar Facebook, az iWiW jelentőségét a hatalmas hazai felhasználói tábor adja, de a szolgáltatás fejlődése és a felhasználás gyakorlata kívánnivalókat hagy maga után: a mai napig inkább telefonlistaként működik, és nem feltétlenül alkalmas egy érettségi találkozó megszervezésénél szofisztikáltabb tevékenységre.

A mikroblog-szolgáltatásra épülő Twitter más elven, sokkal inkább a jelenidejűség jegyében működik. A felhasználók rövid bejegyzéseket vagy üzeneteket írhatnak maximum 140 karakter hosszúságban, ezek pedig alapesetben nem csak a felhasználó profiloldalán olvashatók, de mindazoknál megjelennek, akik feliratkoznak az adott felhasználó követésére. A Twitter a megfelelő kezekben potens marketingeszközzé válhat; hatékonyságát jelzi, hogy egy-egy információ sokszor a hagyományos hírcsatornákat messze megelőzve terjed el rajta.

A közösségi szolgáltatások között találhatunk ezen kívül korcsoport (myVIP), szakmaiság (LinkedIn) vagy egyéb szempontok szerint kitalált és működtetett megoldásokat is, a legtöbbről azonban általánosságban elmondható, hogy ingyenes regisztráció után térítésmentesen használható, és saját eszköztára mellett hasznos külső fejlesztésekkel segíti a létrehozott profil menedzselését. Valószínűleg nem létezik jó vagy rossz választás, különösen, hogy nem árt több vasat is a tűzben tartani: a célcsoport és a kommunikációs csatornák meghatározása után következhet a személyre szabott adatlapok létrehozása, majd irány a mély víz, a kapcsolatfelvétel az ismerősökkel, érdeklődőkkel, ügyfelekkel.

Három jó tanács

Értsd meg, miről szól! A közösségi jelenlét nem cél, hanem eszköz – más szóval nem a pénzkereset forrása, hanem a meglévő források hatékony támogatásának eszköze. A Twitter például alkalmatlan arra, hogy hagyományos reklámcsatornaként működjön, vagy konkrét megrendelések sorát generálja. Ezzel szemben lehetőséget ad rá, hogy figyelemmel kísérjük a partnerek véleményét, visszajelzéseit, aktuális elképzeléseit, interakcióba lépjünk velük, és magára az iparágra nézve is remek „magasles”, ahonnan szétnézhetünk a vidéken.

Támadj több irányból! A cél, hogy megkönnyítsük az ügyfelekkel való kommunikációt, amibe olyan apróságok is beletartoznak, mint a köszönetnyilvánítások vagy a partnerek véleményének kikérése. Mindehhez azonban fontos, hogy figyelemmel kísérjük a célcsoport szokásait és előfordulási helyét, így a Twitteren, a Facebookon vagy bármely más rendszeren belül is megjelenhetünk, nem beszélve a hagyományos értelemben vett a blogszféráról. A visszajelzések összegyűjtésének hatékonysága, a források összekapcsolása meghatározó fontosságú lehet az üzlet szempontjából.

Ne szemetelj! A szóban forgó csatornák semmiképpen sem az egyirányú kommunikációról szólnak. Aki folyamatosan reklámüzenetekkel bombázza követőit, az biztos lehet benne, hogy nemsokára magára hagyják és ignorálják. Természetesen a termékek vagy szolgáltatások promóciója önmagában még nem hiba, sőt sok esetben kívánatos dolog, de nem mindegy, hogy ez a közösség számára emészthető módon történik, vagy sem. Ha nem vagyunk benne biztosak, mi a követendő gyakorlat, akkor semmi akadálya, hogy erről magukat az olvasókat kérdezzük meg!

Az elkövetkező időszakban mindehhez a Bitport is igyekszik minél több segítséget nyújtani: időről időre jelentkezünk majd az egyes ismeretségi hálózatok és közösségi oldalak, szolgáltatások részletesebb bemutatásával, ezen kívül összegyűjtjük azokat az átalános véleményeket, tanácsokat és eszközöket is, amelyek a közösségi tér bármely pontján hasznosnak bizonyulhatnak az üzleti felhasználás szempontjából.
 

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.