Az elektronikus levelezéssel foglalkozó írásunk második részében a munkahelyi e-mailezéshez igyekszünk tippeket adni, körüljárva az üzleti kommunikáció meghatározó csatornáját.
Hirdetés
 
Ahogy korábban már szó esett róla, levélíráskor általában meg vagyunk róla győződve, hogy félreérthetetlenül fogalmaztunk, de a címzettek csak az esetek alig több mint felében értelmezik ugyanúgy az e-mail tartalmát. Ez leginkább a hang- és szövegalapú média eltérő megbízhatóságára vezethető vissza, és arra, hogy az e-mail forma gyors üzenetváltásai a személyes kommunikáció érzetét keltik.

Előző cikkünkben általában az elektronikus levelezéshez próbáltunk tippeket adni, amelyek közül az összes érvényes az üzleti e-mailekre is. A munkánkhoz kapcsolódó üzenetekkel azonban még körültekintőbbnek kell lennünk. Egyrészt még inkább meg kell fontolni, hogy elküldjük-e egyáltalán a levelet, és ne telefonon keressük a címzettet, akár megbeszélve egy személyes találkozót. Másrészt az e-mailek hatékonysága sokkal nagyobb mértékben függ azoktól a formai szempontoktól, amelyek elősegítik a gyors, eredményes kommunikációt.

Csak a lényeget Bár a lelvelek elvileg bármit tartalmazhatnak, az üzleti (munkahelyi) e-maileket általában háromféle céllal küldik: ezek az információkérés, az információátadás és a cselekvésre való felkérés. Minél világosabbá kell tenni a címzett számára, hogy éppen melyikről van szó, és érdemes már az első egy-két mondatban összefoglalni a lényeget. Az üzenet elején spóroljuk meg a kevésbé fontos részleteket, ha azt akarjuk, hogy végig is olvassák a levelünket, és megtegyék vagy megjegyezzék, amit szeretnénk. Mindezt megkönnyíthetjük azzal is, ha már az e-mail tárgyában (subject) összefoglaljuk a lényeget. Az "El ne felejtsd..." tárgyú üzenet nyilvánvalóan sokkal kevésbé hatékony, mint mondjuk az "Emlékeztető: találkozó 14:00-kor".

Az alapok: tippek elkeseredett e-mailezőknek

Egy rövid közlés vagy kérdés esetében akár odáig is elmehetünk, hogy csak a subject mezőt töltjük ki, és üresen küldjük el a levelet. Bizonyos szervezeteken belül ez bevett gyakorlat, amivel nagy mennyiségű e-mail forgalom mellett sok időt meg lehet spórolni. Ilyenkor megegyezés szerint külön végződéssel zárják a levelek tárgyát, amiből a címzett rögtön tudja, hogy meg sem kell nyitnia az e-mailt. Például: "Emlékeztető: találkozó 14:00-kor EOM". Az EOM az angol "end of message" rövidítése, amit a legtöbb levelező alkalmazás felismer, és nem reklamál az üresen hagyott e-mail miatt. Fontos azonban, hogy mérlegeljük, kinek küldünk üres levelet. Ismeretleneknek soha, de kollégáink között is lehet olyan, aki megsértődik, hogy egy fél mondattal elintéztük.

A fentiek alapján nem meglepő, hogy a levél szövegét sem tanácsos bő lére ereszteni. Általában igaz, hogy az egy képernyőnél hosszabb üzenetek - amelyeket már görgetni kell - sokkal kevésbé hatékonyak. Ezt nem túl nehéz betartani, ha tartjuk magunkat ahhoz a szabályhoz, hogy e-mail lehetőség szerint csak egyetlen témát érintsen. Ha többféle mondanivalónk is van, küldjünk több üzenetet. A személyre szabott üdvözléshez és elköszönéshez minden esetben ragaszkodjunk, mert sok kapcsolatunk már ennek alapján is véleményt formál rólunk. A megszólításban nyugodtan használjuk ugyanazt a nevet, amit a címzett használ a saját aláírásában, még akkor is, ha ez történetesen a maj0m3mb3r internetes álnév.

Fontos, hogy az egyes levelekre válaszolva mindig idézzük be az e-mail közvetlen előzményét. Ha üzeneteket vagy teljes beszélgetést továbbítunk, két okból is szerkeszteni szokták a szöveget. Egyrészt jó, ha a hosszú beszélgetésfonalakból csak a lényeget emeljük ki, másrészt könnyen maradhatnak a szövegben privát megjegyzések és e-mail címek, amelyeket kellemetlen volna továbbadni. A másolatokat szintén (CC) kezeljük körültekintően, mert a címlisták kiszivárogtatása komolyan rombolja a bizalmat, és a címzettek is gyakran a "Válasz mindenkinek" funkciót használják, amivel még tovább romlik a helyzet.

A csatolmányokkal a fájlok méretét tekintve is óvatosan kell bánni, de az üzleti levelezésben a fájlok elnevezése is sokat számíthat. Mivel ezeket az anyagokat jó esetben letöltik, és később majd keresni fogják őket, az "Ajánlat.pdf" kevésbé praktikus, mint az "XY_ajánlata_20110203.pdf". A promóciós jellegű szövegektől egyébként érdemes tartózkodni, különösen az angol nyelven írt levelekben. Sok alkalmazás, például a Microsoft Outlook, simán a levélszemét közé sorolja a levelünket egy olyan rövidke mondatért, mint például: "Ask about free shipping."

Tartalom és forma Az első benyomás egy e-mail estében is fontos: minél megnyerőbb az üzenet megjelenése, annál valószínűbb, hogy a címzett végig is olvassa a levelet, és megteszi, amit kérünk tőle. Az üzleti vagy kifejezetten marketing célú leveleket külsőleg is meg kell formálni, hogy megjelenésük támogassa a tartalmukat. Ha különösen fontos üzenetről van szó, ne sajnáljuk az időt, és először küldjük el egy munkatársunknak, hogy véleményezze a levél tartalmát és formáját.

Szöveges feladat Használjunk szabványos betűtípusokat, mint amilyen a Arial, a Georgia, a Tahoma, a Times New Roman vagy a Verdana. Az internetről letöltött vagy a grafikus szoftverekkel együtt járó betűk érdekesek lehetnek, de abból kell kiindulni, hogy az olvasó gépén nem ugyanazok a fontok vannak telepítve, mint a sajátunkra. A megjelenített üzenetben ilyenkor egy automatikusan másik betűtípus helyettesíti a hiányzót, ami jó esetben is elcsúfítja a levelet, rosszabb esetben pedig olvashatatlanná teszi. Általában jó ötlet, ha tartózkodunk a Rich Text és a HTML alapú formázástól.

Legkönnyebben a balra zárt szöveg olvasható, ehhez a szövegtörzsben mindenképpen érdemes ragaszkodni. Aki mindenáron meg akarja bontani ezt a képet, az inkább a címet vagy az alcímeket rendezze középre. Akármilyen menő dolognak látszik, a sötét háttér és a világos betűk kombinációja szintén olvashatatlan, maradjunk tehát a fehér vagy világos háttérszínnél. A szöveget is mindenképpen különítsük el a képektől - ez nem csak az olvashatóságot javítja, de a betűkre csúszott képek kifejezetten amatőr hatást keltenek.

Képtelenség Építhetünk a levelező kliens előnézeti ablak (preview pane) funkciójára, ha meggyőződtünk meg róla, hogy az e-mail bal felső részén megjelennek a legfontosabb információk, üzenetek. Itt dől el, hogy a címzett megnyitja a levelet, vagy elteszi későbbre, elfelejti, netán azonnak a kukába dobja. Mivel sokan letiltják a képek megjelenítését, a címet érdemes szövegesen, nem pedig egy kép részeként megadni, és grafikát vagy céglogót sem jó ötlet elhelyezni a bal felső sarokban.

A háttérképet lehetőleg felejtsük el, a legtöbb e-mail kliens úgysem jeleníti meg. Egyébként is hasznos lehet, ha úgy tervezzük meg az üzenetek sablonját, hogy üres háttérrel is jól mutasson, mert így az összes médium - akár a papír is - egyaránt "elviseli" majd a levelet. A weboldal-szerű navigáció szintén olyasmi, amivel óvatosan kell bánni: vegyük figyelembe, hogy egyre többen leveleznek valamilyen mobil eszközről, ezek a készülékek pedig nem különösebben HTML-barát módon jelenítik meg a formázást és a hivatkozásokat. Így az e-mailben is érdemes minél egyszerűbbre venni a navigációs megoldásokat.

Ajánlatos, hogy színeit és általános megjelenését tekintve a céges (marketing)levelek minden esetben illeszkedjenek a vállalkozás egyéb reklámanyagaihoz, erősítve egymás hatását. Kiemelni viszont csak a konkrét cselekvésre való felhívást (call to action) kell, hogy minél jobban elkülönüljön a levél többi részétől. Ha ehhez képet használunk, például egy kattintható gomb formájában, akkor a felhívást mindenképpen ismételjük meg szöveges formában is az üzenet más részein, tekintettel mobil eszközökre és a képek esetleges tiltására.

Céges szabályok Az egyes szervezeteken belül érdemes megfontolni egy általános házirend felállítását az elektronikus levelezéssel kapcsolatban. Ez segítséget nyújt a munkatársaknak, csökkenti a rájuk háruló felelősséget, és általában hozzájárul az átlátható, bosszúságoktól mentes munkakörnyezet kialakításához.

Felvásárlással erősítheti eszközgyártói ambícióit az OpenAI

A pletykák szerint küszöbön áll Jony Ive és Sam Altman közös startupjának megvásárlása, amivel sokkal könnyebbé válhat a ChatGPT fejlesztőjének régóta emlegetett hardveres bővülése.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.