Sok vállalkozásnak komoly fejtörést jelent, hogy cselekvésre vegye rá a honlapjára látogató felhasználókat. Nekik gyűjtöttünk össze néhány tippet, amelyek mentén elkezdhetik a kísérletezést.
A cselekvésre való felszólítás (angolul call to action) arra ösztönzi a weboldalak látogatóit, hogy részt vegyenek a honlapon indított kezdeményezésekben: kitöltsenek egy kérdőívet, feliratkozzanak egy hírlevélre, kihasználjanak egy akciót, vagy egész egyszerűen megvásároljanak egy terméket. Nyilvánvaló, hogy a konverzió – vagyis az oldal tulajdonosának értéket teremtő esemény – gyakrabban következik be, ha a cselekvésre való felszólítást a megfelelő elemek támogatják a honlapon.
A call to action elemek kialakítása tulajdonképpen egyszerű feladat, elég, ha megfelelnek néhány feltételnek. A felhívás legyen:
• rövid, egyszerű, könnyen érthető
• azonnali cselekvésre és
kattintásra ösztönzi a látogatót
• feltűnő helyen szerepel, és az összes vonatkozó oldalon megjelenik
Fontos, hogy a felhasználókat ne állítsák túl sok választás elé. Zavaró lehet, ha egyszerre kínálják fel nekik a továbbkattintás, a letöltés és mondjuk a vásárlás lehetőségét – ilyenkor sokan elbizonytalanodnak, és elhagyják az oldalt. A
Small Business Trends szakértője szerint az egyes akciókat mindig a megfelelő helyen célszerű kiemelni: a vásárlás lehetőségét a termékek oldalain, a letöltést a címlapon, a továbbkattintást pedig a hírfolyamban vagy a Twitter-csatornán. Példa egy véleményes megoldásra:
forrás: swishzone.com
A felhívás megfogalmazásán túl figyelmet érdemel a call to action oldalelem (jellemzően gomb) kialakítása. A figyelem felkeltésének számtalan módja létezik: ilyen lehet a megszokottól eltérő forma, a kontrasztos színek vagy a vastag, jól olvasható betűk. Nem árt, ha az oldalelem hasonlít egy valódi gombra, amit az ember ösztönösen is meg akar nyomni.
forrás: resumebaking.com
Esetenként a kevésbé esztétikus call to action elemek lehetnek a leghatékonyabbak – egy üzleti vállalkozás nem mindig helyezheti az külső megjelenést az eladás és a konverzió fölé. A felszólítást viszont kulcsinformációkkal, a hitelességet növelő referenciákkal, vagy akár humorral is támogatni lehet (lásd lejjebb), amíg nem megy a letisztult megjelenés rovására.
forrás: hwsw.hu
A felhasználó számára nyilvánvalóvá kell tenni, hogy miért van szüksége a megfelelő cselekvés végrehajtására: fel kell vetni a problémát, amire rögtön ott a megoldás is. Még jobb, ha valamilyen akció vagy extra szolgáltatás, esetleg ajándék is bejön a képbe. Amennyiben azt az érzést is sikerül kialakítani, hogy sürgős dologról, egyszeri lehetőségről van szó, az oldal látogatóját még könnyebb cselekvésre ösztökélni.
forrás: skype.com
Jó, ha call to action elemeket a központi elhelyezés mellett üres felületek is elválasztják más tartalmaktól, hogy a többi elem által generált "zaj" ne nyomja el őket. Akármilyen látványos a színekkel való kiemelés, a méret még többet számít, a cselekvésre való felszólításnak pedig feltűnés nélkül kell uralnia a weboldalt.
forrás: mozilla.com
Mennyire hatékony? ■ A call to action elemek alkalmazásának hatékonyságát csak indirekt módszerekkel lehet felmérni: érdemes folyamatosan figyelni az oldal forgalmát és az egyes akciók eredményeit. Erre a legalkalmasabbak az ingyenes analitikai eszközök (például Google Analytics), illetve a személyes publikálási rendszerekhez kapcsolódó lehetőségek.
A cselekvésre felszólító elem a használhatóság mellett vizuálisan is meghatározza, jó esetben összetartja az egész weblapot. A lényeg az állandó kísérletezés, hiszen következtetéseket csak a különböző visszajelzések alapján lehet levonni. A kísérletezés azonban a tapasztalat szerint bőségesen megtérül, így a call to action elemek megfelelő kialakítása minden vállalkozásnak megéri a ráfordított időt.