Az első céges honlap elkészítése után azzal kapcsolatban is összegyűjtöttünk néhány ötletet, hogy az új oldalt miként tehetjük jól láthatóvá a világhálón.
Az
internetes jelenlét hatékonyságát
számtalan tényező befolyásolja, és a céges oldalak esetében is a
folyamatos kísérletezés lehet a siker kulcsa. Persze a megfelelő eszközök kiválasztása mellett mérni is kell az eredményeket. Ez nem csak a
tisztánlátás miatt fontos, de az olyan kérdésekben is segítheti a döntést, mint például a
megfelelő csatornák kiválasztása vagy az
ellopott tartalom kérdése.
SEO ■ Valószínűleg a
keresőoptimalizálás (search engine optimization) a legfontosabb dolog, amelyet a kis- és közepes vállalkozások gyakran figyelmen kívül hagynak webes megjelenésük megtervezésekor. Pedig érdemes időt és energiát fordítani a megfelelő kulcsszavak kiválasztására, a tartalom lokalizációjára vagy címek és metaadatok meghatározására, mivel jórészt ezeken múlik, hogy a céges oldal mennyire lesz feltűnő az interneten. Nyilvánvaló, hogyha a keresők nem veszik észre, vagy csak a sokadik helyen hozzák a találatokat, a vásárlók is elmaradnak.
A SEO a keresőoldalakról áramló forgalom növelésének olcsó és hatékony módja. Általában a legnépszerűbb szolgáltatás, a Google a viszonyítási pont (sokan kifejezetten Google-optimalizálással foglalkoznak), de a többi keresőt sem jó figyelmen kívül hagyni. A legelterjedtebb analitikai eszközök, a
Google Analytics vagy a
Google Webmaster Tools mellett is rendelkezésre állnak egyéb hasznos megoldások, mint amilyen a
Bing Webmaster Tools. A későbbiekben érdemes lesz figyelni az olyan új, egyelőre bejáratós szolgáltatásokat is, mint amilyen a konkurencia felmérésére szolgáló, nemrég indult
MixRank.
Helyi adatbázisok és kritikák ■ Persze nem csak a keresőkben való közvetlen kifizetődő, hiszen a látogatók más utakon is megtalálhatják a vállalkozás oldalát. Regisztrálhatunk a Foursquare vagy a Google Places szolgáltatásokra, de ennél is fontosabbak a hazai tematikus telefonkönyvekbe vagy például a
Startlap családhoz hasonló gyűjtőoldalak. Mindez hosszadalmas és egyhangú feladat, de nagyon is kifizetődő, sőt a közvetve a keresőtalálatok közötti megjelenést is befolyásolja. Ugyanígy jó ötlet lehet, ha a cég mindenkit kritikák közlésére bátorít. Nem a pénzért vásárolt terméktesztekről van szó, inkább a hozzászólások és vélemények szétszórásáról a kommentek, fórumok és üzenőfalak között. Ezen a területen ugyanúgy érvényes, hogy a negatív reklám is reklám, vagyis bármiféle kritika a cég vagy márka online jelenlétét erősíti.
Közösségi csatornák és blogok ■ Igaz, hogy a Facebook kapcsán a legnépszerűbb téma az online játék vagy a videós csevegés, de a közösségi oldalak így is fontos marketingcsatornát jelentenek a vállalkozások számára. Minden egyes Facebook státuszüzenet, minden Twitter csirip, LinkedIn poszt és
Google +1 kattintás újabb üzenet a világhálón. A közösségi oldalak emellett lehetőséget adnak rá, hogy a cég más oldaláról is bemutatkozzon. Felvázolhatják a vállakozás saját nézőpontját és bepillantást nyújthatnak működésébe, ami erősíti a márkát és kiegészíti az offline reklámtevékenységet. Az eredményeket az oldalak saját analitikája mellett érdemes olyan eszközökkel is vizsgálni, mint amilyen a
ComScore és a Nielsen eszközei.
A blogolás ugyancsak a közösségi médiához kapcsolódó tevékenység, de fontosságát tekintve külön kategóriát érdemel. Egy KKV számára talán nem is létezik hatékonyabb marketingcsatorna a cége blognál: tekintélyt és hitelességet szerezhet, illetve rendszeresen értékes tartalommal látja el az ügyfeleket, akiket az extra betekintés jobban összeköt a márkával. Az olvasók és a keresők egyaránt szeretik a friss tartalmat, amelynek előállítására mindenképpen érdemes időt szánni. Ha nem jön szóba a saját blog telepítése, az ingyenes szolgáltatók is megteszik, mint például a
Blogger vagy a hazai
Blog.hu.
Képek és levelek ■ Az olyan online képgalériák, mint a
Flickr, szintén extra megjelenést biztosítanak. Semmi akadálya, hogy a cég ingyenesen
létrehozza bennük saját galériáját, forgalmat és tartalmat generálva a céges oldalra. Ugyanígy megfontolandó a videós csatornák használata is, ami elsőre más világnak tűnik, de SEO-szempontból egyértelműen kifizetődő. A Google keresője például imádja a videókat (főleg, ha a
YouTube-ról származnak), amelyek a céges oldalon is kifejezetten jól néznek ki. Fontos, hogy a hatékonyság érdekében a videókat ugyanúgy optimalizálni kell cím, leírás vagy nézetek szempontjából.