A határidő módosítását és szakmai konzultációt sürget a pénztárgépek átállításában érintett vállalatok érdekvédelmi szervezete.
Az Országgyűlés döntött a jövő évi adózás rendjéről – és ezzel együtt arról is, hogy 2013. március 31-ig ki kell alakítani a különböző kereskedelmi egységekben működő pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között az online kapcsolat. A megvalósítás módját szabályozó rendelettervezet elkészült ugyan, de az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) annak újragondolására kéri a kormányt.
A határidő tarthatatlan ■ A pénztárgépek átalakításában jártas vállalkozások nagy részét is tömörítő szervezet szerint – amely a törvény elfogadását követő napon már kezdeményezte a szükséges beruházások állami támogatását – a tervezett határidő tarthatatlan.
„Az első és legfontosabb probléma, hogy az új előírásoknak megfelelő pénztárgépek jelenleg nem kaphatóak egyetlen pénztárgépgyártónál sem. A feltételeknek megfelelő új gép fejlesztési ideje legalább 4-12 hónapot vesz igénybe. A fejlesztést követő tesztelésre és az így kiszűrt hibák kijavítására legalább egy újabb hónapra van szükség. Az ezután esedékes engedélyezési eljárás átfutási ideje megint csak 1 hónap, amennyiben nincs szükség hiánypótlásra vagy más korrekcióra. A gyártóknál csak ezután történhet meg a pénztárgépek megrendelése, amelyek szállítási ideje minimum 3-5 hónapra tehető” – fogalmaz az IVSZ közleménye.
A szervezet szerint ezeknek a körülményeknek a figyelembe vételével az új szabályoknak megfelelő első pénztárgépek üzembe helyezése reálisan legalább 8-10 hónap múlva várható. Éppen ezért kéri az IVSZ a kormányt, hogy az új pénztárgépek bevezetése történjen lépcsőzetesen, és reális ütemezéssel.
Fontos lenne a GOP-támogatás ■ Ahogy arról korábban a Bitport is beszámolt, az IVSZ már a tervezet megjelenésekor azt javasolta, hogy az előírt – alapvetően informatikai modernizációnak tekinthető – fejlesztéshez
a kormány nyújtson vissza nem térítendő támogatást európai uniós forrásokból a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében. A szervezet becslései szerint 50-70%-os támogatási intenzitással kalkulálva mintegy 7 milliárd forint kellene a program megvalósításához.
A
Vállalkozói Negyed szerint 400 ezer pénztárgép működik az országban, és csak töredékük képes online adattovábbításra. Az új eszközök beszerzését – vagy fejlesztését – addig nem is érdemes megkezdeni, amíg a NAV nem adja meg az általa elvárt pontos technikai specifikációkat.
Az IVSZ félelmeit a nemzetközi példák is alátámasztani látszanak. Bulgáriában például az előkészítéssel együtt mintegy két évet vett igénybe a rendszer bevezetése. Ugyanakkor az sem világos, hogy a NAV részéről megtörtént-e a felkészülés a rendszer bevezetésére, azaz az adatok fogadására és tárolására, valamint az adatelemzési feltételek megteremtésére. Ezek nélkül ugyanis pusztán költséges, eredményt nem hozó, adminisztratív intézkedés lesz az online összeköttetés megteremtése: mintha olyan hidat építenénk a Dunán, amelyről nem vezet tovább út.