A számítási felhő néhány hétköznapi felhasználási lehetősége mellett azt is összegyűjtöttük, hogy milyen szempontokat érdemes mérlegelni a cloud szolgáltatások igénybevételekor.
Bár a számítási felhő ugyanolyan divatos téma, mint mondjuk a mobil appok, a KKV-k nagy része előtt mégsem világosak az ingyenes vagy felhasználás-arányosan fizethető online szolgáltatások lehetőségei. (Egy
októberi felmérés szerint fele részben még csak nem is hallottak a cloud fogalmáról.) Most a
Smallbiztrends összeállítása alapján veszünk sorra néhány egyszerű felhasználást, külön is hangsúlyozva, mire érdemes odafigyelni a szolgáltatók kiválasztásakor.
Tárolás és fájlmegosztás ■ Gyakran felbukkan a felhőt népszerűsítő példák között, hogy a biztonsági mentésekhez tartott meghajtók vagy dvd-hegyek csak a helyet foglalják, különösen, ha az ember rendszeresen el is felejti használni őket. A kisvállalkozások ennél egyszerűbb és hatékonyabb eszközöket is igénybe vehetnek, amelyek ráadásul arra is lehetőséget adnak, hogy a munkatársak egyszerre, tartózkodási helyüktől függetlenül férjenek hozzá a dokumentumokhoz.
A
Dropbox, amely már mobil eszközökön is elérhető, az ideális tároló és megosztó platformok egyike, a
Google Docs alatt pedig anélkül lehet létrehozni és szerkesztheteni közös anyagokat, hogy állandóan az email-fiókban kellene bogarászni a legfrissebb változatokat keresve. A fizetős megoldások természetesen magasabb fokú biztonságot jelentenek az asztali gépek és szerverek személyes vagy üzleti célú biztonsági mentésére, de ezek között is
bőven akadnak olcsó megoldások.
Kommunikáció ■ A levelezést ma már céges környezetben is
rengeteg ingyenes eszköz segíti. Ezzel együtt a hagyományos vezetékes telefon nyugdíjba megy, ami a "kötelezően választható" mobilok mellett az IP alapú hangszolgáltatásoknak (VoIP) köszönhető. Legyen szó a speciális VoIP telefonokról, a megfelelő mobil alkalmazásokról vagy a fülhallgató-mikrofon kombinációról, a vállalkozások egy zsák pénzt spórolhatnak az internetes hívásokkal.
Erre a célra már léteznek
előfizetéses cloud ajánlatok, de a legnépszerűbb szolgáltatás továbbra is a Skype, amely már nem a régről ismert "hívjuk egymást ingyen" programocska, hanem
az üzleti felhasználásban is számos lehetőséget nyújt. Ennél még egyszerűbb a
Google Voice és a GTalk, amelyekkel simán megoldható az alkalmi hangos és szöveges csevegés.
Egyéb szempontok ■ A sort még hosszan folytathatnánk az
olcsó (esetleg
ingyenes) online faxolástól kezdve egészen a hazai vállalkozásokat célzó
infrastruktúra-felhőkig. Ennél azonban lényegesebb, hogy röviden kitérjünk a szolgáltatások jogi és informatikai biztonságára, ami a KKV ügyfelek számára is ugyanolyan fontos, mint a nagyvállalati felhasználásban. Már maga a szerződéskötés is számos kérdést felvet, amelyekhez DLA Piper jogi szakértőjének segítségével
mi is igyekeztünk tanácsokat adni. Ugyancsak hasznos szempontokat találhatunk a Symantec vállalati blogján, amely a következőkre hívja fel a vállalkozások figyelmét, mielőtt azok fejest ugranának a felhőszolgáltatások közé:
A nagyobb nem mindig jobb ■ A cloud piacon egyre több szereplő mozog, amelyek sokszor méretüknél fogva igyekeznek részesedést szerezni. Ennél azonban fontosabb a szolgáltatók elismertsége és gyakorlata: érdemes az iparágat jól ismerő, kipróbált technológiával rendelkező specialistát választani.
Saját biztonsági igények ■ A felhőszolgáltatások biztonságával kapcsolatban rengeteg érvet és ellenérvet olvashatunk, valójában azonban ugyanolyan bizalmi kérdésről van szó, mint egy intrenetszolgáltató vagy más technológiai partner esetében. Mivel a vállalkozások eltérő biztonsági szempontokat követnek, ezeket össze kell hasonlítani az adott szolgáltató kínálatával, figyelembe véve a referenciákat vagy a hasonló méretű cégekről szóló esettanulmányokat is.
Mindent az adamentésről ■ Fontos tisztázni, hogy a szolgáltató hogyan oldja meg a biztonsági mentéseket, és mi a teendő, ha az ügyfél máshová akarja átköltöztetni adatállományát, vagy maga a szolgáltató függeszti fel tevékenységét. Annak sem nehéz utánajárni, hogy a felkínált adattárolási megoldásoknak milyen reputációja van, és hol, hány darab adatközpont, milyen redundanciával áll rendelkezésre.
Kell egy jó SLA ■ Az iparági tanúsítványok egy adott pillanatban születnek, de nem jelentenek garanciát a későbbi eredményességre. Érdemes tehát olyan szolgáltatót választani, amely folyamatosan tájékoztat teljesítményadatairól, és olyan szolgáltatási szint szerződést (SLA) ajánl, amely világosan lefekteti az elégtelen teljesítés pénzügyi következményeit.
A kiszolgálás felmérése ■ Jogos elvárás a szolgáltatók felé, hogy cloud szakembereket felvonultató, 24 órás ügyféltámogatást nyújtsanak. A megállapodás előtt nem árt meggyőződni róla, hogy az ügyfélszolgálat képes biztosítani a vállalkozás szükségleteinek megfelelő segítséget.
Teszt a lelke mindennek ■ A (szoftver)szolgáltatások egyik hasznos tulajdonsága, hogy könnyű telepíteni és üzembe helyezni egy-egy próbaváltozatot, amire a szolgáltatók nagy része lehetőséget is ad. Érdemes kicsiben kezdeni, és csak akkor vonni be a bizalmas adatokat vagy üzletkritikus rendszereket, amikor a tesztüzem már sikeresnek bizonyult.