A számítási felhő néhány hétköznapi felhasználási lehetősége mellett azt is összegyűjtöttük, hogy milyen szempontokat érdemes mérlegelni a cloud szolgáltatások igénybevételekor.
Bár a számítási felhő ugyanolyan divatos téma, mint mondjuk a mobil appok, a KKV-k nagy része előtt mégsem világosak az ingyenes vagy felhasználás-arányosan fizethető online szolgáltatások lehetőségei. (Egy októberi felmérés szerint fele részben még csak nem is hallottak a cloud fogalmáról.) Most a Smallbiztrends összeállítása alapján veszünk sorra néhány egyszerű felhasználást, külön is hangsúlyozva, mire érdemes odafigyelni a szolgáltatók kiválasztásakor.

Tárolás és fájlmegosztás  Gyakran felbukkan a felhőt népszerűsítő példák között, hogy a biztonsági mentésekhez tartott meghajtók vagy dvd-hegyek csak a helyet foglalják, különösen, ha az ember rendszeresen el is felejti használni őket. A kisvállalkozások ennél egyszerűbb és hatékonyabb eszközöket is igénybe vehetnek, amelyek ráadásul arra is lehetőséget adnak, hogy a munkatársak egyszerre, tartózkodási helyüktől függetlenül férjenek hozzá a dokumentumokhoz.

A Dropbox, amely már mobil eszközökön is elérhető, az ideális tároló és megosztó platformok egyike, a Google Docs alatt pedig anélkül lehet létrehozni és szerkesztheteni közös anyagokat, hogy állandóan az email-fiókban kellene bogarászni a legfrissebb változatokat keresve. A fizetős megoldások természetesen magasabb fokú biztonságot jelentenek az asztali gépek és szerverek személyes vagy üzleti célú biztonsági mentésére, de ezek között is bőven akadnak olcsó megoldások.

Kommunikáció  A levelezést ma már céges környezetben is rengeteg ingyenes eszköz segíti. Ezzel együtt a hagyományos vezetékes telefon nyugdíjba megy, ami a "kötelezően választható" mobilok mellett az IP alapú hangszolgáltatásoknak (VoIP) köszönhető. Legyen szó a speciális VoIP telefonokról, a megfelelő mobil alkalmazásokról vagy a fülhallgató-mikrofon kombinációról, a vállalkozások egy zsák pénzt spórolhatnak az internetes hívásokkal.

Erre a célra már léteznek előfizetéses cloud ajánlatok, de a legnépszerűbb szolgáltatás továbbra is a Skype, amely már nem a régről ismert "hívjuk egymást ingyen" programocska, hanem az üzleti felhasználásban is számos lehetőséget nyújt. Ennél még egyszerűbb a Google Voice és a GTalk, amelyekkel simán megoldható az alkalmi hangos és szöveges csevegés.

Egyéb szempontok  A sort még hosszan folytathatnánk az olcsó (esetleg ingyenes) online faxolástól kezdve egészen a hazai vállalkozásokat célzó infrastruktúra-felhőkig. Ennél azonban lényegesebb, hogy röviden kitérjünk a szolgáltatások jogi és informatikai biztonságára, ami a KKV ügyfelek számára is ugyanolyan fontos, mint a nagyvállalati felhasználásban. Már maga a szerződéskötés is számos kérdést felvet, amelyekhez DLA Piper jogi szakértőjének segítségével mi is igyekeztünk tanácsokat adni. Ugyancsak hasznos szempontokat találhatunk a Symantec vállalati blogján, amely a következőkre hívja fel a vállalkozások figyelmét, mielőtt azok fejest ugranának a felhőszolgáltatások közé:

A nagyobb nem mindig jobb  A cloud piacon egyre több szereplő mozog, amelyek sokszor méretüknél fogva igyekeznek részesedést szerezni. Ennél azonban fontosabb a szolgáltatók elismertsége és gyakorlata: érdemes az iparágat jól ismerő, kipróbált technológiával rendelkező specialistát választani.

Saját biztonsági igények  A felhőszolgáltatások biztonságával kapcsolatban rengeteg érvet és ellenérvet olvashatunk, valójában azonban ugyanolyan bizalmi kérdésről van szó, mint egy intrenetszolgáltató vagy más technológiai partner esetében. Mivel a vállalkozások eltérő biztonsági szempontokat követnek, ezeket össze kell hasonlítani az adott szolgáltató kínálatával, figyelembe véve a referenciákat vagy a hasonló méretű cégekről szóló esettanulmányokat is.

Mindent az adamentésről  Fontos tisztázni, hogy a szolgáltató hogyan oldja meg a biztonsági mentéseket, és mi a teendő, ha az ügyfél máshová akarja átköltöztetni adatállományát, vagy maga a szolgáltató függeszti fel tevékenységét. Annak sem nehéz utánajárni, hogy a felkínált adattárolási megoldásoknak milyen reputációja van, és hol, hány darab adatközpont, milyen redundanciával áll rendelkezésre.

Kell egy jó SLA  Az iparági tanúsítványok egy adott pillanatban születnek, de nem jelentenek garanciát a későbbi eredményességre. Érdemes tehát olyan szolgáltatót választani, amely folyamatosan tájékoztat teljesítményadatairól, és olyan szolgáltatási szint szerződést (SLA) ajánl, amely világosan lefekteti az elégtelen teljesítés pénzügyi következményeit.

A kiszolgálás felmérése  Jogos elvárás a szolgáltatók felé, hogy cloud szakembereket felvonultató, 24 órás ügyféltámogatást nyújtsanak. A megállapodás előtt nem árt meggyőződni róla, hogy az ügyfélszolgálat képes biztosítani a vállalkozás szükségleteinek megfelelő segítséget.

Teszt a lelke mindennek  A (szoftver)szolgáltatások egyik hasznos tulajdonsága, hogy könnyű telepíteni és üzembe helyezni egy-egy próbaváltozatot, amire a szolgáltatók nagy része lehetőséget is ad. Érdemes kicsiben kezdeni, és csak akkor vonni be a bizalmas adatokat vagy üzletkritikus rendszereket, amikor a tesztüzem már sikeresnek bizonyult.

Rengeteg személyes adatot lophattak el francia kórházakból

A támadók szerint több 1,5 millió ember adatai vannak náluk, ennek felét pedig a híradások szerint már áruba is bocsátották.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.