A zsugorodó piacon is meg tudta őrizni 50 százalék feletti részesedését a hazai kis- és középvállalati (kkv) szektorban a Magyar Telekom. A teljesítmény a szegmensért felelős Király István vezérigazgató-helyettes legutóbbi értékelésében pozitív eredménynek minősítette.
Hektikus volt a tavalyi év a kkv-k piacán, egyes számítások szerint mintegy 60 százalékkal nőtt a felszámolások száma, ami mellett stabilan őrzi eddig megszerzett 50 százalék feletti részesedését a Magyar Telekom. Ezt a Bellresearch legfrissebb kutatásai támasztják alá, amelyek szerint a cégcsoport részesedése a teljes kkv-piac vezetékes hangpiaci szegmensében 58-67 százalék közötti, ezen belül is a legerősebb a mikrovállalatnál, ahol az arány eléri a kétharmadot.
Pozíciók ■ A mobil hangban és a kisképernyős mobilinternetben az MT részesedése 55-63 százalék közötti, míg a vezetékes és a nagyképernyős internet esetében 48-54 százalék között mozog. (A kkv körbe Magyarországon az 1-250 fős cégeket számolják bele, amelyek száma 300-330 ezer között mozog.)
A Magyar Telekom 2011-ben ebből a szektorból mintegy 85 milliárd forint infokommunikációs bevételt könyvelhetett el, az összeg meghatározó részét még mindig a távközlés adja, az informatikából származó forgalom még a félmilliárdos szint körül mozog. Ezt főként a kis- és középvállalatok megrendelései adják, a mikrovállalkozások viszont egyáltalán nem költenek informatikára.
Az IT-területen ugyanakkor már jelentős mértékben beindulhattak a felhő alapú szolgáltatások, az ezeket használó mintegy 3-4 ezer ügyfél 10 ezer szolgáltatásért fizetett tavaly több, mint 100 millió forintot. Ebből az idén a bevétel megduplázódásával számolnak. A leggyakrabban használt cloud szolgáltatás a fizetős mailbox és a kollaborációs megoldások, de népszerűek a céges ügyfélszolgálati (IVR) előfizetések. Néhány százról két és fél ezerre nőtt azon ügyfelek száma, amelyek menedzselt szolgáltatást igényelnek.
A szerverhoszting piac lényegesen érettebb, nagyon nagy a verseny és tavaly komoly áreséssel is szembesülhettek a piaci szereplők. Ilyen körülmények között ért el 10 százalékos növekedést a Magyar Telekom - mondta Király István.
Hegymenet és lejtmenet ■ Az idén a cég várakozásai szerint az informatikai bevételek összességében is tovább nőhetnek, miközben a távközlésből származóaknál már a bevételek mérséklődésével kell számolni. A vezetékes és a mobil hangpiac ha lassabban is de alacsony egyszámjegyű mértékben folyamatosan csökken, a vezetékes hangnál egyértelmű technológiai átrendeződés figyelhető meg az IP-alapú szolgáltatások irányába.
Biztató jel ugyanakkor, hogy a mobilinterneten bonyolódó adatforgalom további nagy boom előtt áll, éves szinten mintegy 20 százalékkal nő a kkv-szektorban, köszönhetően elsősorban a kisképernyős eszközöknek, vagyis az okostelefonoknak, ez utóbbin belül is főként a Blackberry-nek köszönhetően. Ez ma már nem elsősorban státuszszimbólum, hanem a megvásárolt készülékek 70 százalékánál az ügyfél valamilyen adatcsomagra is előfizet. A táblagépek is egyre jobban terjednek az üzleti előfizetők körében.