A mikroszerverek ugyanúgy alternatívát kínálnak a világ legnagyobb webes vállalatainak, mint az apró startup cégeknek, piacuk pedig ennek megfelelően rohamosan növekszik.
Az alacsony fogyasztású és magas számítási sűrűségű mikroszerverek a kis létszámú, akár tíznél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégeknek kínálnak szervermegoldást. Maga a termékkategóriai is viszonylag új keletű: abból a felismerésből fakad, hogy a nagy szállítók jelentős piacról mondanak le, ha figyelmen kívül hagyják a kis- és közepes (esetleg mikro-) vállalkozások lehetőségeit és igényeit.

Ennek megfelelően a kicsi, már százezer forint alatt hozzáférhető szerverek jó ár-érték arányukkal versenyeznek: nem erőgépekről van szó, hanem olyan megoldásokról, amelyek megbízhatóan elláthatják egy hálózati tároló vagy egy céges szerver feladatait, megosztva a hozzáférést és az erőforrásokat az irodai kliensek között.

Instant szerver Ma már a mikrovállalkozásoknak is gyakran vannak hasonló szükségletei, mint a nagyobb vállalatoknak, ám ezeket jóval kevesebb erőforrásból kell megoldaniuk. A mikroszerverek legfőbb vonzereje így az lehet, hogy teljes körű megoldást kínálnak, általában a gyártók hozzáadott értéket nyújtó viszonteladóin keresztül. Ugyanígy a minimális informatikai támogatással működő irodák és kirendeltségek felszerelését is biztosíthatják, egyszerű, központosított környezetet teremtve mondjuk a fájl- és alkalmazásmegosztás terén.

A 10 százalékot
is elérheti a teljes szerverpiacon a mikroszerverek részesedése a következő 4-5 évben, bár ennél jobban nem terjednek el - állítja az Intel alelnöke, Boyd Davis. A chipgyártó komoly lehetőséget lát a szegmensben, elsősorban a cloud szolgáltatók részéről. Az Intel útitervében ennek megfelelően újabb Xeon modellek szerepelnek, jövőre pedig megjelennek a szerverekbe szánt, alacsony fogyasztású és hibajavító képességgel is rendelkező Atom chipek.
Az apró szerverek tömege ugyanakkor a virtualizáció könnyen skálázható, hatékony alternatíváját is jelentheti az internetszolgáltatók vagy más webes kiszolgálók (például videómegosztók) számára, amelyeknek párhuzamosan, nagy számban kell végezniük ugyanolyan típusú feladatokat. Bár a piac valódi méretéről nem tettek közzé pontos adatokat, a Dell adatközponti megoldásokért felelős vezetője szerint ha leválasztanánk a vállalat mikroszerver-eladásait, úgy is a világ negyedik legnagyobb szerverszállítóját kapnánk a HP, az IBM és a Dell maradéka mögött.

A kicsi, energiatakarékos gépek piaca jól behatárolható, de egyelőre még gyorsan növekszik. A belépő szintű, akár otthoni szervervásárlások mellett a közeljövőben várhatók azok a nagy volumenű mikroszerver-telepítések, amilyet például a Facebook is tervez, így a gyártók szép forgalomra számíthatnak. A mezőny ennek megfelelően egyre sűrűbb, hiszen ott találjuk közöttük a Dellt, a Fujitsut, a HP-t, a Lenovót és egy sor másik céget, mint például a Gateway-t vagy a SeaMicrót is.

Hazai piac A GKIeNET a HP megbízásából készített kutatást a mikroszerver-termékek legfőbb célcsoportját adó kisvállalozások informatikai jellemzőiről. Ennek eredményéből az látszik, hogy a telefonnal vagy a PC-vel ellentétben a szerverek területén a vizsgált vállalati szegmens még jelentős potenciállal rendelkezik, mivel már nem jellemző rá a lakossági karakterisztika, és az informatikai eszközpark nagyobb mérete, illetve a rendelkezésre álló források is ideálisak a mikroszerverek alkalmazásához.

Tény, hogy a kisebb cégek informatikai fejlesztéseit kevésbé motiválja az erőforrások megosztásának igénye, és a döntéshozók is kevésbé érzékelik az ebből származó  előnyöket. A felmérés adatai mégis azt mutatják, hogy tíz PC fölött már nem nélkülözhető a dedikált szerver alkalmazása. A cégek nagy része ráadásul a bérleti és hosting konstrukciók helyett a saját tulajdonú eszközök alkalmazását preferálja, mivel a bizalmas adatok tárolását nem akarja másra bízni.

Általánosságban elmondható, hogy azoknak a vállalkozásoknak, amelyek helyi hálózat kiépítése mellett döntenek, valamilyen szerverfunkcióra is szükségük van. Míg a nagyvállalatok többsége az állományszerverek mellett alkalmazásszerverekkel, valamint levelező- és webszerverrel is rendelkezik, addig a KKV-szektorban egyelőre a fájlszerverek alkalmazása tekinthető általános gyakorlatnak: a tíz főnél kisebb vállalkozások mindössze negyede használ valamilyen web- vagy mailszervert.

A GKIeNET tanulmánya szerint idehaza a legalább 5-7 fős vállalkozások engedhetnek meg maguknak kisebb volumenű extra hardver beszerzéseket, de az informatikai eszközpark nagyobb mérete és a bővebb források miatt 8-10 főtől van egyértelmű létjogosultsága a mikroszervereknek. Ugyancsak beszédes, hogy az 1-4 fős vállalkozások közel fele lakossági internet-előfizetéssel rendelkezik, míg a 8-10 fős cégek nethasználata már a kisvállalkozásokhoz hasonló karakterisztikát mutat. A legalább két darab számítógéppel rendelkező hazai cégek 60 százaléka kapcsolja össze PC-it, számottevő lemaradás itt is a mikrovállalatok esetében tapasztalható.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.