A mikroszerverek ugyanúgy alternatívát kínálnak a világ legnagyobb webes vállalatainak, mint az apró startup cégeknek, piacuk pedig ennek megfelelően rohamosan növekszik.
Az alacsony fogyasztású és magas számítási sűrűségű mikroszerverek a kis létszámú, akár tíznél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégeknek kínálnak szervermegoldást. Maga a termékkategóriai is viszonylag új keletű: abból a felismerésből fakad, hogy a nagy szállítók jelentős piacról mondanak le, ha figyelmen kívül hagyják a kis- és közepes (esetleg mikro-) vállalkozások lehetőségeit és igényeit.
Ennek megfelelően a kicsi, már százezer forint alatt hozzáférhető szerverek jó ár-érték arányukkal versenyeznek: nem erőgépekről van szó, hanem olyan megoldásokról, amelyek megbízhatóan elláthatják egy hálózati tároló vagy egy céges szerver feladatait, megosztva a hozzáférést és az erőforrásokat az irodai kliensek között.
Instant szerver ■ Ma már a mikrovállalkozásoknak is gyakran vannak hasonló szükségletei, mint a nagyobb vállalatoknak, ám ezeket jóval kevesebb erőforrásból kell megoldaniuk. A mikroszerverek legfőbb vonzereje így az lehet, hogy teljes körű megoldást kínálnak, általában a gyártók hozzáadott értéket nyújtó viszonteladóin keresztül. Ugyanígy a minimális informatikai támogatással működő irodák és kirendeltségek felszerelését is biztosíthatják, egyszerű, központosított környezetet teremtve mondjuk a fájl- és alkalmazásmegosztás terén.
A 10 százalékot
is elérheti a teljes szerverpiacon a mikroszerverek részesedése a következő 4-5 évben, bár ennél jobban nem terjednek el - állítja az Intel alelnöke, Boyd Davis. A chipgyártó komoly lehetőséget lát a szegmensben, elsősorban a cloud szolgáltatók részéről. Az Intel útitervében ennek megfelelően újabb Xeon modellek szerepelnek, jövőre pedig megjelennek a szerverekbe szánt, alacsony fogyasztású és hibajavító képességgel is rendelkező Atom chipek.
Az apró szerverek tömege ugyanakkor a virtualizáció könnyen skálázható, hatékony alternatíváját is jelentheti az internetszolgáltatók vagy más webes kiszolgálók (például videómegosztók) számára, amelyeknek párhuzamosan, nagy számban kell végezniük ugyanolyan típusú feladatokat. Bár a piac valódi méretéről nem tettek közzé pontos adatokat, a Dell adatközponti megoldásokért felelős vezetője szerint ha leválasztanánk a vállalat mikroszerver-eladásait, úgy is a világ negyedik legnagyobb szerverszállítóját kapnánk a HP, az IBM és a Dell maradéka mögött.
A kicsi, energiatakarékos gépek piaca jól behatárolható, de egyelőre még gyorsan növekszik. A belépő szintű, akár otthoni szervervásárlások mellett a közeljövőben várhatók azok a nagy volumenű mikroszerver-telepítések, amilyet
például a Facebook is tervez, így a gyártók szép forgalomra számíthatnak. A mezőny ennek megfelelően egyre sűrűbb, hiszen ott találjuk közöttük a Dellt, a Fujitsut, a HP-t, a Lenovót és egy sor másik céget, mint például a Gateway-t vagy a SeaMicrót is.
Hazai piac ■ A GKIeNET a HP megbízásából készített kutatást a mikroszerver-termékek legfőbb célcsoportját adó kisvállalozások informatikai jellemzőiről. Ennek eredményéből az látszik, hogy a telefonnal vagy a PC-vel ellentétben a szerverek területén a vizsgált vállalati szegmens még jelentős potenciállal rendelkezik, mivel már nem jellemző rá a lakossági karakterisztika, és az informatikai eszközpark nagyobb mérete, illetve a rendelkezésre álló források is ideálisak a mikroszerverek alkalmazásához.
Tény, hogy a kisebb cégek informatikai fejlesztéseit kevésbé motiválja az erőforrások megosztásának igénye, és a döntéshozók is kevésbé érzékelik az ebből származó előnyöket. A felmérés adatai mégis azt mutatják, hogy tíz PC fölött már nem nélkülözhető a dedikált szerver alkalmazása. A cégek nagy része ráadásul a bérleti és hosting konstrukciók helyett a saját tulajdonú eszközök alkalmazását preferálja, mivel a bizalmas adatok tárolását nem akarja másra bízni.
Általánosságban elmondható, hogy azoknak a vállalkozásoknak, amelyek helyi hálózat kiépítése mellett döntenek, valamilyen szerverfunkcióra is szükségük van. Míg a nagyvállalatok többsége az állományszerverek mellett alkalmazásszerverekkel, valamint levelező- és webszerverrel is rendelkezik, addig a KKV-szektorban egyelőre a fájlszerverek alkalmazása tekinthető általános gyakorlatnak: a tíz főnél kisebb vállalkozások mindössze negyede használ valamilyen web- vagy mailszervert.
A GKIeNET tanulmánya szerint idehaza a legalább 5-7 fős vállalkozások engedhetnek meg maguknak kisebb volumenű extra hardver beszerzéseket, de az informatikai eszközpark nagyobb mérete és a bővebb források miatt 8-10 főtől van egyértelmű létjogosultsága a mikroszervereknek. Ugyancsak beszédes, hogy az 1-4 fős vállalkozások közel fele lakossági internet-előfizetéssel rendelkezik, míg a 8-10 fős cégek nethasználata már a kisvállalkozásokhoz hasonló karakterisztikát mutat. A legalább két darab számítógéppel rendelkező hazai cégek 60 százaléka kapcsolja össze PC-it, számottevő lemaradás itt is a mikrovállalatok esetében tapasztalható.