Az új technológiák túlélésének alapfeltétele, hogy mennyire képesek elterjedni, milyen gyorsan jut el a felhasználókhoz olyan formában, hogy az valóban élményt nyújtson a számukra. A virtuális valóság egyre lendületesebb fejlődése esetében ez hatványozottan igaz, hiszen már most több megoldás létezik a VR létrehozására, de egyben mind hasonlítnak: erőforrás igényes, drága hardverek szükségesek hozzá.
A nyers erő szükségessége
A Microsoft a trendekkel kissé szembehelyezkedve egy másik irányt, a hologramot és a kiterjesztett valóságot (AR) célozta be. A HoloLens fejlesztésével, terjesztésével párhuzamosan a redmondiak érezhetően azon vannak, hogy a VR terén se maradjanak le, és azt háttér megoldásokkal, saját technológiával támogassák meg. Ebben elsősorban a vállalat Research divíziója jeleskedik, aminek a legújabb, FlashBack néven futó fejlesztése az olcsóbb mobilokra is biztosíthatja a virtuális valóság élményét.
A VR eddig két verzióban vált elérhetővé a felhasználók számára. A HTC Vive, illetve az Oculus Rift esetében a filmek, játékok csak egy megfelelő teljesítményű számítógép folyamatos kapcsolódásával érhetők el. A mobil alapú megoldások esetében (pl. Gear VR) egy okostelefon segítségével generálják le a virtuális világot, mely feladattal egyelőre csak a csúcskészülékek képesek elbánni.
A Microsoft úgy hidalná át ezt a problémát, hogy levenné a terhet a mobilok grafikus egységéről, hiszen ez önmagában limitálja a szóba jöhető telefonok listáját, de az sem mindegy, hogy a képek megjelenítése az akkumulátort is nagy ütemben meríti. A FlashBack módszerre arra alapoz, hogy a megjelenítendő világ grafikus elemeit előre eltárolja a mobil tárhelyén, így a rendszernek (vagyis a mobilnak) csak akkor kell behívnia a megfelelő képrészleteket, amikor a felhasználó látóterébe azok bekerülnek.
Leveszik a terhet a mobilokról
Ezzel a megoldással – amellett, hogy ezzel a szerényebb telefonok is szóhoz juthatnak – maga az élmény is javulni fog, ami a MS szerint az egy másodperc alatt megjeleníthető képkockák (fps) értéke a nyolcszorosára nőhet, az energia felvétel 97 százalékkal csökkenhet, de a késleltetés is jelentősen, akár 15 százalékkal is visszafogható. Mindez összességében azt jelenti, hogy nincs szükség erőteljes GPU-ra, a mobil hardverének pedig „csupán” annyi feladata lesz, hogy ez előre eltárolt képeket, vizuális elemeket kicsomagolja, azaz a lejátszásra előkészítse. Ezt végezheti a GPU VRAM, a RAM, vagy akár egy SSD, vagyis egyedül a VR műsorhoz szükséges fájlok feltöltése vesz majd igénybe némi telepítési, betöltési időt, ami azonban előzetesen elvégezhető.
A Microsoft a FlashBack képességeit egy HP Pavilon Mini és egy Oculus segítségével demózza, és egyelőre prototípusról van szó, mégis úgy tűnik, hogy az elgondolás működőképes lehet. Ezzel a technológiával közvetve a MS is képes lehet versenybe szállni, hiszen így olyan gyártók előtt is megnyílhat a VR ígéretes kapuja, akik eddig nem rendelkeztek kellően erős hardverű mobilokkal.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak