Az Apple-t hagyományosan a konzumer piacon működő gyártóként szokás elkönyvelni. Úgy tűnik azonban, hogy a vállalat szerint eljött az ideje a további terjeszkedésnek, amihez a kis- és közepes vállalkozások meghódítása jelentené az első lépést.
Bár az Apple hosszú ideje rendelkezik
saját szervermegoldásokkal és kiszolgáló szoftvekkel, sőt a piaci réseket is sikeresen célozta meg például a média vagy a dizájner szakma esetében, eddig mégsem igazán rukkolt elő a vállalkozásoknak szóló, széleskörű megoldás-portfólióval. Most úgy látszik, hogy az Apple lépni készül ebben a tekintetben, ami a különféle online lapok figyelmét is felkeltette.
Komolyra veszik | A
The Wall Street Journal például arról számol be, hogy az Apple weblapja szerint a cég
mérnököket keres egy sor amerikai kereskedelmi egységébe, akik a KKV ügyfelek rendszereit segítenének kiépíteni, erősítve a Mac Pro- vagy az Xserve-vonalat. Anélkül, hogy állást foglalnánk a kérdésben, az Apple kísérletei eddig felemás eredményt hoztak ezen a területen, a céget pedig gyakran éri kritika a vállalati szintű ügyféltámogatást illetően. Az új munkatársak sokat javíthatnak azon a technikai felkészültségen, amire mondjuk egy üzleti célú számítógépes hálózat kiépítéséhez van szükség.
A menedzselt szolgáltatásokkal foglalkozó
MSPvendor arról ír, hogy az Apple egy ideje kapcsolatot keres a vállalkozásokkal. Termékeinek megvásárlását követően felveszi velük a kapcsolatot, hogy egyéb készülékeket, üzleti szolgáltatásokat és képzést ajánljon nekik – hangsúlyozva, hogy semmiképpen sem egy "monokulturális" iroda kialakítását szorgalmazza. A WSJ forrásai szerint az Apple kezdetben a kisebb, helyben működő vállalkozásokat célozza meg több száz kereskedelmi egységén keresztül. Ezekben már kivétel nélkül megtalálható a vállalati ügyfélkapcsolatokért felelős munkatárs, és megkezdődött a dedikált kereskedők felvétele is – állítólag van olyan Apple-bolt, amelynek időarányosan megkétszereződtek a bevételei a program elindítása óta.
Élet a Starbucks után | Minderre kézenfekvő magyarázat lenne, ha az Apple szerint most érkezett volna el az ideje, hogy kilépjen a piaci réseket betöltő gyártó szerepéből: így vagy úgy, de mára minden vállalkozásnál található egy-két Mac, és az iPhone sikerét meglovagolva a drágább hardvereket és szolgáltatásokat is könnyebb lehet értékesíteni. (Érdemes megnézni valamelyik kávézóban, hogy a laptopon dolgozó vendégek előtt hány gépen világít az alma.) Ezzel együtt valószínű, hogy ennek éppen az ellenkezőjéről van szó: az Apple a KKV-piacon is "niche termékekben" akar utazni, felismerve, hogy a szóban forgó a piaci rések egyre szélesednek ezen a területen.
A kis- és közepes vállalkozások egyedül Észak-Amerikában több mint 300 milliárd dollárt költenek majd az idén informatikai beszerzésekre, és a piac mérete jövőre megközelítheti a 330 milliárd dollárt is. A Thomson Reuters becslése szerint az Apple idei bevételei óriási éves emelkedés után is 62 milliárd dollárt tesznek majd ki, jól látszik tehát, hogy a cég KKV-piaci pozíciói jelentősen befolyásolhatják az eredményeket. Az elemzők egyetértenek benne, hogy az Apple nagyon is tisztában van a vállalati piac jelentőségével, még ha nem is veri nagy dobra, milyen lépéseket tervez – az Apple hivatalosan nem kommentálta egyik értesülést sem.