Milyen szolgáltatásokat találnak a magyar kkv-k a felhőben? Összegyűjtöttünk egy csokorra valót, és a szolgáltatókat is megkérdeztük: hogyan látják a piacot?
Számos előnyük mellett a felhőszolgáltatásoknak van egy nagy hátránya is: mivel viszonylag új lehetőségekről van szó a hazai piacon, nehéz választani közülük, prblémás eligazodni a különféle szolgáltatások között. Ez a felismerés nem csak a kkv-kban fogalmazódott meg; a tavaly indult Cloud akkreditációs szolgáltatási projekt ebben a számos előnnyel kecsegtető, de kicsit kaotikus világban hivatott mindkét fél számára megoldást nyújtani.
Az Advanced Network Technologies vezetésével és a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet illetve az Óbudai Egyetem közreműködésével 2014-ig tartó projekt révén a tervek szerint megvalósulhat a piacon elérhető cloud szolgáltatások összehasonlítása. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatását is maga mögött tudó kezdeményezés ambiciózus célja, hogy az egymással nem kompatibilis szolgáltatásokat megbízhatóság, ár és rendelkezésre állás tekintetében egyaránt rangsorolhassa. Akkreditáció segíti majd a leendő ügyfeleket a választásban, míg a szolgáltatók tanúsítványt kapnak felhőben nyújtott kínálatuk minősítése végett.
De mi alapján választanak a kis- és középvállalatok? Egy, a Microsoft megbízásából, az Ipsos Mori által nemrég
Magyarországon is elvégzett felmérés szerint a hazai kkv-k 60 százaléka a költségeket tartja a döntő tényezőnek. A 200 magyar, 25 vagy kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás részvételével zajlott kutatás rávilágított, hogy ebben a vállalati szegmensben egészen magas a cloud elfogadottsága: míg az európai kisvállalkozások 53 százaléka, addig a magyarok 66 százaléka használ felhőszolgáltatást.
Leggyakrabban az elektronikus levelezés esetében (57%), de népszerű még a dokumentumok megosztása (42%), az azonnali üzenetküldés, a VoIP (31-31%) és az adattárolás (23%) is. Az európai átlagnál (9%) magasabb a netes irodai csomagok használata (12%), ugyanakkor számítási kapacitást csak kevesen (4%) vesznek igénybe a felhőből.
Az egyszerűség jegyében ■ Jól mutatja a szegmensbe vetett bizalmat, hogy a kisebb méretű cégektől az egészen nagyokig képviseltetik magukat az érintettek, ami a kkv-knak nyújtott cloud szolgáltatásokat illeti.
Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója szerint ennek az az oka, hogy a felhő nyújtotta lehetőségeket mintha direkt ennek a vállalati rétegnek találták volna ki. Erről azonban meg kell győzni a célcsoportot is, az edukáció terén komoly munkát folytat a vállalat.
A KKV-k igényeit magyar nyelvű menüvel, környezettel és ügyfélszolgálattal szolgálja ki a távközlési cég. Az
InviCloud egyszerűen, gyorsan és bárhonnan hozzáférhető szervermegoldást jelent, a kapacitás lényegében gombnyomásra változtatható. Miközben pontosan annyit kell csak fizetni, amennyit igénybe vesz a vállalat, lényegében beruházás nélkül, tervezhető költségekkel jut ezáltal szerverhez. „A tapasztalataink jók, akik kipróbálták maradnak, sőt egyre többet vesznek igénybe” - nyilatkozta a Bitportnak Mártha, aki azt is elárulta, hogy uniformizált szolgáltatásoktól eltérő, személyre szabható megoldást is ki tudnak dolgozni.
InviCloud: a jelszó az egyszerűség
A főigazgató elmondása szerint az InviCloudot használó ügyfelek száma folyamatosan növekszik, a következő egy-két évben ennek a trendnek a folytatását várják. Vannak, akik csak időlegesen veszik igénybe 1-3 hónapra, mások már többéves szerződést is kötnek. Mostanra szinte valamennyi üzleti szegmensben – a kisebb hazai vállalkozásoktól a nagyvállalatokig – több tucat ügyfél használja az Invitel felhőmegoldását. Ennek megfelelően felkészültek a bővülésre is; a Kozma utcai DataCenter területének akár pár hónap alatt végrehajtható növelése mellett ezt szolgálja a virtualizált megoldások kínálata, ami fizikailag sokkal kevesebb helyet igényel a hagyományos, négyzetméter alapú szerverhoszting helyett.
Instant csomagok ■ A T-Systems Magyarország az
instantIT termékcsalád révén nyújt vállalati cloud termékeket a kis- és középvállalkozások számára, nyilatkozta lapunknak
Rékasi Tibor vezérigazgatója-helyettes. Minden egyes cég számára egyedi bevezetést biztosít, havidíjas, vagyis átlátható és tervezhető költségek mellett. Lévén az árazás a felhasználók száma alapján történik, a legkisebb vállalkozások számára is tudnak vonzó megoldásokat kínálni. Az instantIT „kistestvére”, a Virtualoso szól a legkisebb, a szolgáltatások testre szabását nem feltétlenül igénylő vállalatoknak.
A T-Systems több mint 10 takarékszövetkezetet és kisbankot szolgál ki saját felhőből. Ez is bizonyítja, hogy „nem pusztán múló divatról, hanem a következő éveket, talán évtizedeket meghatározó infokommunikációs trendről van szó”, szól a vállalati vízió.
Ezek a cég győri adatközontjából szolgáltató rendszerek bárhonnan elérhetők, és magasabb rendelkezésre állást kínálnak, mint a saját telephelyen működő rendszerek. Mind a felhasználói igények, mind a felhőalapú szolgáltatások fejlődése kapcsán jelentős bővülésre számítanak a T-Systems Magyarországnál, ahol a meglévő szolgáltatások – ügyviteli rendszer, CRM, banki Core rendszer, és az
idén tavasszal elindított iratkezelő rendszer – mellett speciális iparági megoldásokkal is megkeresik a piaci szereplőket.
"Magyar" Google-felhőben ■ Google Appsre alapuló kommunikációs és csoportmunka megoldásokat nyújt a Revevol Hungary; a cég tapasztalatai szerint - noha a kisebbeket sem hanyagolják - csak az 50 főnél nagyobb vállalatok esetében van ténylegesen szükség a cég szakértelmére, árulta el kérdésünkre
Kovács Bernadett, a Revevol Hungary szaktanácsadója. Kovács kiemelte, hogy inkább a közép és nagyvállalatokra összpontosítanak. A közös projektek miatt a Revevol Hungary a Google Enterprise EMEA-val ápol szorosabb kapcsolatot: a cég munkatársai folyamatosan részt vesznek a Google által szervezett tréningeken, így mind ők, mind a cég rendelkezik a szükséges, Google által kiadott minősítésekkel.
A szolgáltató árazási modelljének egy része a viszonteladói státuszból adódó rögzített licencdíj, a migrációval és a változásmenedzsmenttel kapcsolatos árazás viszont minden esetben egyedi, mivel függ a probléma nagyságától, a felhasználók számától és attól is, hogy az ügyfél ezekben a tevékenységekben mennyire szeretne részt vállalni. A Revevol Hungary a Doctusoft Szoftverfejlesztő Kft. többségi tulajdonosa, így nincs olyan egyedi ügyfél igény, amit a Google Apps-en felül ne tudnánk kiszolgálni, közölte Kovács.
Kis halnak számít a vállalat a hazai piacon, noha a Google Apps szempontjából Premier Enterprise Reseller minősítéssel, a Google Apps-es „ranglétrán” a legmagasabb fokozattal rendelkeznek, vagyis bármekkora licenc igényű cég kiszolgálására fel vannak jogosítva.
Kovács úgy látja, a magyar IT piac kissé el van maradva a trendeket uraló nyugati piacokhoz képest, és konzervatívabb is, illetve problémát jelent a szolgáltatóhoz kötöttség (vendor lock-in). Ennek ellenére egyre többen gondolkodnak publikus felhőben és a Google-ben is. Ezek egy része eljut hozzánk, tehát megkeresnek minket, de sokan, legtöbbjük induló vállalkozás, magától beregisztrál 5 perc alatt és már használhatja is, osztotta meg tapasztalatait a szakértő.
Az elkövetkezendő 5 évben szinte biztos, hogy a felhőszolgáltatások irányába fog eltolódni a piac, állítja a szolgáltató, a Google Apps és a Google többi vállalati informatikai szolgáltatásának tapasztalataira alapozva. A Revevol Hungary az egyedi fejlesztések perspektívájának fontosságát hangsúlyozta, mivel a standard szolgáltatások mellett lehetnek a fogyasztóknak is olyan egyedi igényei vagy bonyolult folyamatai, amit az egyszerűbb megoldások nem feltétlenül tudnak lefedni. Például az egyik most már globálisan elérhető AppEngine-en (Google Cloud Platform) fejlesztett szolgáltatásunkat, az AODocs névre keresztelt dokumentum-menedzsment megoldásunkat először magyar ügyfél számára fejlesztettük és vezettük be, ismertette Kovács.