Lesújtó eredményeket hozott egy nemrégiben publikált európai kutatás a kis- és közepes vállalkozások informatikai tudásáról, felkészültségéről.
Mind az edukáció, mind a fejlett technológiák elterjedésében komoly feladatok rajzolódnak ki az európai kis- és közepes vállalalkozásokat szondázó friss felmérés szerint. Tudatlanság és bizalmatlanság jellemzi az unió vállalkozásainak 98 százalékát adó kkv-szektort, ha az informatika új lehetőségeiről van szó.
A pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítő szakmai szervezet, az ACCA felmérése kimutatta, hogy sem elektroniukus számlázást, sem cloud computing megoldásokat nem alkalmaznak megfelelő arányban ezek a cégek.
A harmadik negyedévében végzett nemzetközi kutatásból kiderül, hogy a kisvállalkozások, habár kézenfekvő megoldás lenne a költségek lefaragására, nem használják ki a digitális világból fakadó előnyöket. Ennek oka elsősorban az információhiányra vezethető vissza, de szintén hátráltató tényezőként említhető, hogy sokan biztonsági aggályok (jogosan vagy éppen megalapozatlan) miatt nem lépnek.
Teljes homály ■ Az ACCA szerint például a cloud computing, az interneten keresztül elérhető, felhasználás arányában fizethető szolgáltatások előnyei és lehetőségei továbbra sem világosak a kis- és közepes méretű vállalkozások számára. A válaszadók csaknem fele még csak nem is hallott a fogalomról.
Az elektronikus számlázás elterjedtsége az európai országok között szintén meglehetősen alacsony. Becslések szerint évente a vállalkozások között megforduló számlák mindössze öt százalékát állítják ki kizárólag elektronikusan. A magyarországi és a kelet-európai ACCA tagok a magas árat és az állami ösztönzés hiányát jelölték meg gátló tényezőnek, bár itthon azért vannak már bíztató jelek.
99,8 százalék
a mikro-, kis- és közepes vállalkozások aránya Európában.
A harmadik terület a személyközi hitelezés, amely az egyes személyek között közvetlenül, a klasszikus pénzintézetek közvetítése nélkül létrejövő pénzügyi tranzakciók egy lehetősége. Az elemzés szerint a közösségi kölcsön lehetővé teszi, hogy a felek akár az interneten találjanak egymásra. A kis- és közepes vállalkozások számára ez egy egészen egyedi finanszírozási lehetőség lehetne, azonban a felmérés egyértelműen rámutat, hogy a válaszadók többsége, 55 százaléka még csak nem is hallott erről a lehetőségről, ráadásul egyetlen szakértőt se tudtak megnevezni, aki jártas lenne a témában.
Marginális szerepben ■ A negyedik terület az e-kereskedelem: az elemzés szerint több mint egy évtizede tart az internet térhódítása, azonban a teljes európai kereskedelemnek alig 2 százalékát teszi ki mindössze az elektronikus kereskedelem. A felmérésben résztvevők többsége a fogalommal ugyan tisztában van, azonban így is csak minden harmadik válaszadó érzi úgy, hogy kellően jártas a témában.