A csoportmunka lassan már tényleg több, mint divatos kifejezés: egyre több alkalmazás támogatja akár ingyenesen is a hatékony együttműködést. Ezek nagy többségét láthatóan a Twitter inspirálta: nézzük, mit kapunk a "nem-pénzünkért"!
Ahogy egy vállalat túllépi azt a szintet, amikor a munkatársak még könnyedén átszólhatnak egymásnak a szomszéd asztalhoz, vagy csupán pár métert kell sétálni egy másnál nyitva lévő dokumentum ellenőrzéséhez, érdemes valamilyen csoportmunkát segítő alkalmazás után nézni. Az e-mail már "annyira huszadik század", a Twitter és a Facebook túl nyilvános a cégen belüli adatcseréhez, a közismert módszerek pedig pénzbe kerülnek. Szerencsére vannak ingyenes lehetőségek is, egyre többen: közülük szemezgetünk.
140 karakter a világ, plusz a kiegészítők | Tény, hogy az olcsó hús és híg lé relációja itt is több esetben érvényesül: a fejlesztők egy része fogta a Twitter szisztémáját, valamennyit reszelt a kezelőfelületen, és bang, elkészült a forradalmi csoportmunka-szoftver. Ennek ellenére ezek között is több olyan akad, amelyek könnyű kezelésükkel, pár apró extrájukkal növelhetik a vállalati kommunikáció hatékonyságát.
A
Co-op például még kinézetre is szinte csiripel, de a megszokott kezelőfelület jobb oldalán láthatjuk, melyik kollégánk van épp bejelentkezve, és mikor mi volt az utolsó üzenetük. A jobb felső sarokban pedig megadhatjuk és megoszthatjuk a napi tervezett tevékenységeink, feladataink listáját a többiekkel, így talán nem zaklatnak állandóan, ha beírjuk, mettől meddig vagyunk megbeszélésen vagy telekonferencián. Az alkalmazás eltárolja napi tevékenységeinket, így később visszanézhetjük, ki mivel végzett egy adott napon.
A
Cyn.in hasonló, ám jóval több funkcióval felvértezett megoldás. A három kiépítésben elérhető alkalmazásból már az ingyenes, "közösségi verzióban" is elérhető például az Active Directory integráció, a wikik, blogok beépítése, naptárak, vitafórumok, képgalériák beemelése, vagy épp az értékelési, szavazási rendszerek használata. Hasonlót tud a
CubeTree ingyenes változata is, a mikroblog-wiki alapú alkalmazás ezen verziójában 10 megabájtos személyenkénti tárhelyet is kapunk.
A
Hashwork szintén a fenti mintát követi, ennek varázsa a belépés egyszerűségén alapul. A webes szolgáltatásban elég csupán megadni (és ellenőriztetni) a munkahelyi domainnel ellátott e-mail címünket, és máris egy belső körben találhatjuk magunkat, ahol az ugyanazon domainről bejelentkezőket veszi egy kalap alá a rendszer (@gmail.com címmel tehát kevésbé eredményes a használata).
A
Jaiku egy Google-motorral meghajtott Twitter-klón, amelyre a webes módszer mellett akár azonnali üzenetküldőkről vagy a telefonon elküldött SMS-sel is tudunk állapotfrissítéseket küldeni. Az
Obayoo webes felületén a vállalatunknak fenntartott, SSL-módszerrel védett privát hálózatot hozhatunk létre a csevegéshez, fájlcseréhez és csoportok összeállításához. Ugyanez van a
Present.ly csoportmunka-megoldása esetében is, melyet egyébként szintén megannyi felületről optimalizáltan érhetünk el, például BlackBerry készülékekről, iPhone-ról vagy SharePoint alól. A
Socialcast használatához szintén ellenőrizhető céges e-mail cím szükséges, ezért cserébe azonban 128 bites titkosítást kapunk, Outlook-csatolóval, SharePoint és egyéb integrációs lehetőséggel, plusz helyi kezelőfelülettel. A
Socialwok ingyenes változata többek között azért érdemelhet figyelmet, mert különböző beépülő modulokkal teljesen testreszabható a funkcionalitása, akár Google Calendar vagy Google Docs elemeket is megoszthatunk benne.
A
Quontext startupok és kisvállalkozások kedvence lehet, mivel 25 felhasználóig ingyenes, ám ezért nagyfokú személyre szabhatóság jár cserébe. A
Sharetronix vállalati csoportmunka eszköze jelenleg béta állapotú, és teljesen ingyenes, ennek különlegességét a felhasználási statisztikák lehetősége jelenti, valamint beállítható az is, hogy a tartalmát a Google is indexelje (ez esetben persze üzleti titkokat ne osszunk meg). A
Socialtext 50 felhasználóig ingyenes, ezért viszont a csevegés és csoportkezelés mellett saját adatlapunkat szabhatjuk testre kontaktinfókkal, képekkel és egyéb fontos tudnivalókkal. A
Yammer verziói közül az ingyenesben is elérhető a szervezeti vagy projekt alapján létrehozott csoportok kezelése, melyekbe akár előre beállított hozzáféréssel partnercégeket, "külsősöket" is bevonhatunk.
A
Snipia az összeállítás legegyszerűbb, webalapú darabja, a státuszüzenetek mellett feladatok kiadására alkalmas, melyekhez akár fájlokat is csatolhatunk. A
Status.net is az egyszerűbb csevegő-követő megoldások közé tartozik, különlegessége az, hogy bevonhatjuk saját céges domainünk alá is.