Éppen csak, de idén 3 milliárd dollár felett állt meg az a képzeletbeli kassza, ami a most hétfőn tartott amerikai Cyber Monday bevételeit összesíti. Az Adobe számításai szerint ez 12 százalékkal több a tavalyi forgalomnál, és egyben valószínűleg idén is a legjövedelmezőbb e-kereskedelmi napja lesz az USA-nak. Hiába a növekedés és a rekord, az internetes vásárlási ünnep kezdi jelentőségét veszíteni.
Készlethiányba fojtva
A Cyber Mondayt ironikusan pontosan az az időszak veszélyezteti, aminek az elkerülésére megszületett. Az Egyesült Államok fizikai boltjaiban ugyanis hosszú évtizedekre nyúlóan tartják a fekete pénteket, ami hagyományosan az ünnepi vásárlási szezon kezdete. Bizonyára mindenki találkozott már olyan felvételekkel, amelyeken emberek tapossák egymást, vagy verekednek egy-egy jól leszázalékot mikrón. (Aki nem, az például itt mazsolázhat a legfrissebb termésből.) A 2000-es években aztán egyre többen lettek azok, akik könyöklés helyett a hálaadást követő első munkanapon, azaz hétfőn szerezték be az internetről a kívánt árukat. Ebből fejlődött ki a kiberhétfő, ami néhány év alatt a legforgalmasabb online kereskedelmi nap lett az USA-ban.
Igen ám, de a versenyhelyzet és a vásárlók akciók iránt megmutatkozó csillapíthatatlan éhsége miatt a dedikált napok kiszabadultak a 24 óra börtönéből és egyre korábban, egyre hamarabb állnak elő a kereskedők aktuálisan legjobbnak gondolt ajánlataikkal. Ráadásul a korai kezdés egyik kellemetlen következménye, hogy mire ténylegesen elérkezik a Cyber Monday, sok termék már nincs is készleten. Szintén az Adobe becslése szerint idén hatból egy oldalmegtekintésnél a webshopok készlethiányról tájékoztatták a vásárlási lázban égő internetezőket. Ez több mint a duplája a szokásos szintnek.
A fentiek miatt a vásárlók fejében már egyáltalán nem hétfő él az internetes ünnepi vásárlással kapcsolatban, hanem igyekeznek kihasználni a minél korábbi lehetőségeket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az idei számok. Hálaadás napján, azaz múlt hét csütörtökön 1,7 milliárd volt az online áruházak forgalma, míg a közvetlen utána jövő fekete péntek 2,7 milliárdot produkált. Előbbi 25, utóbbi 14 százalékos éves növekedése egyaránt felülmúlja a Cyber Monday teljesítményét.
Kína visszainteget
Érdemes még egy dolgot említeni, ami az amerikai szuperhétfő jelentőségét egy csapásra összezsugorítja. Ez pedig Kína, és az ott az Alibaba által alig hat éve bevezetett szinglik ünnepe. A november 11-én tartott akciós nap sokban emlékeztet amerikai rokonára, ám a nagyságrend nem tartozik ezek közé. A nulláról alig három év kellett ahhoz, hogy a Cyber Monday forgalmát meghaladják a távol-keleti áruházak, most pedig ott tartunk, hogy csak az Alibaba boltjaiból 14,3 milliárd dollár értékben rendeltek az internetezők egyetlen nap alatt. Mindössze tizenkét óra kellett a tavalyi eredmény eléréséhez, a végső összesítés alapján pedig több mint ötven százalékkal sikerült megfejelni a 2014-es forgalmat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak