Az alapító árulja a kompromittált fiókadatokat rendszerező és globálisan elérhetővé tevő online adatbázisát. Nem mindegy, ki szerzi meg.

Vevőt keres az alapító Troy Hunt a Have I Been Pwned nevű szolgáltatására. Ezt maga Hunt jelentette be Project Svalbard: The Future of Have I Been Pwned című posztjában. (A Poject Svalbard a Spitzbergákon – norvég neve Svalbard – létesített hatalmas vetőmagbankra utal.)

Ingyenes, nagyon nagy, és fejleszteni is kell

Az ausztrál biztonsági szakember 2013-ban hozta létre az online adatbázisát, amelyen a nagy adatszivárgásokban érintett email-címeket gyűjtötte és tette kereshetővé. Az oldal, amely minden nagyobb adatszivárgási incidens adatait begyűjtötte, gyorsan népszerűvé vált, hiszen pár kattintással bárki megtudhatta, hogy érintett-e, és kell-e jelszót cserélnie. Eddig közel 8 milliárd kompromittálódott cím gyűlt össze.

Hunt később lehetővé tette, hogy emailes értesítést is lehessen kérni, ha mailcímünket érintette adatszivárgási incidens. Az feliratkozó mintegy 3 millió felhasználónak összesen 7 millió emailt küldött. Magát a webhelyet normál napokon 150 ezren, egy-egy incidens napvilágra kerülésekor olykor 10 millióan is felkeresték. Az automatizált lekérdezést lehetővé tevő API-n keresztül is napi több millió kérés érkezett az adatbázishoz.

A végfelhasználók lényegében ingyen használhatták az adatbázist, de Hunt 2015-ben vállalati ügyfeleknek kereskedelmi szolgáltatást is indított. Telkókkal, biztonsági cégekkel stb. köztött egyedi megállapodásokat.

A nagy probléma az volt, hogy mindezt Hunt egyedül csinálta. A napi munkához pedig az ismetség növekedésével jöttek az mind gyakoribb interjúk, a nemzetközi konferenciák. Így teljesen érthető, ha a szakember úgy érzi, a hat éve hobbiprojektként indított oldal túlnőtt rajta, és már komoly csapat kell az üzemeltetéshez.

Különösen úgy, hogy közben egyfajta netes intézmény is lett. Tavaly a szolgáltatást a Mozilla becsatornázta a Firefox Monitorba, majd idén a Google is kiadott egy Chrome-kiegészítőt, a Password Checkupot, amely Troy Hunt adatbázisa alapján jelzi, ha a böngészőben kompromittálódott jelszóval akarunk bejelentkezni egy webes fiókba.

A Collection #1 hozta a döntést

A fordulópontot egy januárban kikerült adatcsomag hozta. A Collection #1-ként emlegetett, összesen 87 gigabájtos gyűjtemény hatalmas feladat elé állította Huntot.

A szakember lelkiismeretes munkát végzett, és rendszerezte a meglehetősen kaotikus adattömeget, ennek eredményeként derült ki, hogy 773 millió egyedi mailcím mellett 21 millió egyedi jelszó is része volt a gyűjteménynek. Azt azonban végképp világossá vált számára, hogy ezt a munka egyedül nem tudja folytatni a kiégés veszélye nélkül. Ekkor megkeresett olyan szervezeteket, melyekről úgy gondolta, érdekelheti őket a Have I Been Pwned továbbvitele.

Mint a posztban írja, azóta annyi történt, hogy a KPMG segítségét is kérte az értékesítéshez. Ötletek vannak, több vevőjelölttel is folynak tárgyalások, de konkrétumok egyelőre nincsenek.

Hunt a vevőkeresést bejelentő posztjában külön kitért a feltételeire. Ragaszkodik például ahhoz, hogy magánszemélyek továbbra is ingyenesen férjenek hozzá a keresési lehetőséghez, de vannak tervei a szolgáltatások bővítésére, valamint a vállalatok számára nyújtandó támogatásokra is. Szintén nagy hangsúlyt fektetne a felhasználók oktatására, a biztonságtudatosságuk javítására. Az alku része maga az alapító is, azaz maradna továbbra is a Have I Been Pwnednél, hiszen a szolgáltatás összeforrt alapítója nevével.

Egyáltalán nem mindegy, milyen kezekbe kerül a gyűjtemény, hiszen egy ekkora gyűjtemény hatalmas fegyver is. Elég csak abba belegondolni, hogy a felhasználók jelentős része soha nem ellenőrzi online fiókjai biztonságát, és így kompromittálódott fiókjai jelszavát sem módosítja.

Biztonság

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.