Újabb 16 százalékot nőtt tavaly a hazai online kiskereskedelem. Ez több mint háromszorosa a teljes kiskereskedelem bővülésének.

A fizikai termékek hazai online kiskereskedelme tavaly 270 milliárd forint bevételt hozott a piac mintegy 4200-4500 szereplőjének. (Ők azok, akik magyar nyelvű honlappal és forintban számláznak.) Az összforgalom 37 százaléka az év utolsó három hónapjában képződött – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös online kisker.index kutatássorozatának első felméréséből, amelyről ma számoltak be a kutatók.

Nagy a koncentráció a piaci szereplők között

Az online kiskereskedelem piaca meglehetősen koncentrált: a top 10 kereskedő adja a teljes online forgalom bő egyharmadát. Teljes bevételük tavaly 77 milliárd forint volt. A toplistán továbbra is kiemelt helyen szerepel a Edigital, az eMAG és a Mall.hu, de már a jelentős szereplők között tartják számon a Tescót is. A hipermarketek online megjelenése a jövőben tovább erősödik, annak ellenére, hogy ez a tevékenység a szóban forgó vállalkozások számára üzemi szinten hosszabb távon is veszteségesen működtethető. Igény viszont van rá, főleg az állami beavatkozással a fizikai boltokra erőltetett nyitvatartási korlátozások miatt.

A tranzakciók száma az egy évvel korábbi 22 millióról 26 millióra nőtt, ebből a top 10 webáruház összesített tranzakciója megközelítette az 5 milliót. Az egy vásárlásra jutó érték meghaladta a 10 ezer forintot, míg ugyanez az érték a teljes kiskereskedelemben mindössze 2 és fél ezer forint.

Magyarországon a neten 2015-ben hozzávetőlegesen 2,3-2,5 millió ember vásárolt, háromnegyedük már vidéki vevő. Az utóbbi években a vásárlói kör nagyon lassan bővül, tavaly már mindössze 4 százalék volt azoknak a vevőknek a száma, akik először próbálkoztak online vásárlással. Így a kereskedőknek a jövőben már egyre kevésbé éri meg azokkal foglalkozni, akik még nem jelentek meg a webáruházakban, sokkal inkább azokkal, akik legalább egyszer vásároltak már náluk.

Fizetésben még konzervatívok vagyunk

Miközben az online vásárlás látványosan növekszik, az elektronikus fizetési módok nem tudnak látványosan teret nyerni, Magyarországon még a világhálón is a készpénzfizetés dominál. A teljes webes forgalomnak mindössze a 16 százalékát egyenlítjük ki valamilyen online fizetési móddal. Némi paradoxon, hogy a fizikai boltban már jobban szeretünk bankkártyával fizetni, mint a neten. Ugyanígy keveset vásárolunk még közvetlenül mobil eszközökről, tavaly a rendszeresen internetezők alig 10 százaléka adott fel megrendelést okostelefonról.

A kutatás nem foglalkozik a magyar netezők külföldi online vásárlásaival, de a szakértők szerint az érvényes adózási szabályok miatt ennek az értéke ma még elenyésző. Visszatartó erő a viszonylag alacsony 30 dolláros áfa- és vámmentes küszöbérték.

Piaci hírek

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.